PLANOWANIE BUDŻETOWE W ZARYSIE Sławomir Juszczyk 2000, 176 stron format duży a4
|
OPIS Każdy, jak sądzę, obywatel RP chce, aby nasze państwo było w sensie administracyjnym nie tylko sprawiedliwe i przyjazne, lecz również a może przede wszystkim sprawne funkcjonalnie. Efektywna administracja bowiem jest jednym z ważniejszych, fundamentalnych warunków rozwoju. Ponadto może dawać na co dzień swoim obywatelom poczucie normalności i stabilności, dotyczy to zarówno administracji rządowej, jak i samorządowej. Jednak aby umacniać instytucje państwa, w tym jednostek samorządu terytorialnego należy w szczególności zadbać
0 zdrowy, silny fundament tego sprawnego funkcjonowania, jakim jest dobrze i na czas zaplanowany budżet.
Dlatego też planowanie budżetowe, sprawność tego procesu, dokładność
1 realność wykonania budżetu jest w sumie wartością o charakterze uniwersalnym. Zarówno planiści budżetowi, jak i ludzie innych specjalności coraz częściej zdają sobie sprawę, że planowanie budżetowe ma wymiar nie tylko matematyczny i ekonomiczny, ale również organizacyjny, społeczny i polityczny.
Nic więc dziwnego, że oczekiwania od planujących budżet są ogromne, zaś zadośćuczynienie oczekiwaniom wszystkich - niemożliwe. Koncentrując się na technokratycznej stronie zagadnienia można chyba się zgodzić, że na skutek rosnącego doświadczenia ekonomistów specjalizujących się w tym zakresie, jak i coraz doskonalszych uregulowań prawnych, planowanie budżetowe w skali państwa, a także województwa, powiatu, miasta i gminy przebiega na ogół coraz lepiej. Jednakże zapewne jesteśmy świadomi, że proces doskonalenia jest w zasadzie nieskończony, ma i będzie miał charakter ciągły.
Pomijając ogólne dywagacje na ten temat, warto pamiętać, że budżet jest planem, a plan ze swej istoty zasadza się na prawdopodobieństwie realizacji. Chodzi jednak o to, by owe prawdopodobieństwo w przypadku planowania budżetowego graniczyło z pewnością. Dlatego nie tylko ekonomiści muszą wiedzieć, że budżet po stronie wydatków ma charakter bezwzględnego limitu zaś po stronie przychodów jedynie prognozy.
SPIS TREŚCI WSTĘP
ROZDZIAŁ I
PLANOWANIE BUDŻETU PAŃSTWA ...
1. Budżet państwa — wprowadzenie .......
2. Podział i klasyfikacja budżetu.......
3. Wydatki budżetu państwa - zagadnienia ogólne ............
4. Procedura formalna przygotowania projektu budżetu ...
5. Opracowanie projektu budżetu .......
6. Technika planowania .......
6.1. Założenia ogólne ......
6.2. Proporcje budżetowe.......
6.3. Planowanie dochodów ..........
6.4. Planowanie wydatków budżetowych....
6.5. Planowanie wynagrodzeń ...
6.6. Planowanie wydatków rzeczowych .......
6.7. Planowanie dotacji .......
6.8. Planowanie wydatków inwestycyjnych ......
7. Metody planowania budżetowego ......
8. Programowanie w planowaniu budżetowym ....
ROZDZIAŁ II PLANOWANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA
1. Umocowanie prawne ..
2. Dochody województwa ..
3. Zasady gromadzenia dochodów województwa ...
4. Zasady ustalania subwencji ogólnej dla województwa ....
ROZDZIAŁ III
PLANOWANIE BUDŻETU POWIATU
1. Umocowanie prawne
2. Dochody powiatu ....
3. Zasady gromadzenia dochodów powiatu ......
4. Zasady ustalania subwencji ogólnej powiatu .....
5. Terminarz prac nad projektem budżetu powiatu ..
ROZDZIAŁ IV
PLANOWANIE BUDŻETU MIASTA I GMINY ..
1. Umocowanie prawne .....
2. Źródła dochodów ..
3. Zasady gromadzenia dochodów
4. Zasady ustalania subwencji ogólnej
5. Terminarz prac nad projektem budżetu miasta i gminy .
BIBLIOGRAFIA...
ZAŁĄCZNIKI ......
Nr l Przewodnik po dotacjach ..
Nr 2 Budżet województwa...
Nr 3 Budżet powiatu....
Nr 4 Budżet miasta.
Nr 5 Budżet gminy