Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PLANOWANIE A UWALNIANIE MŁODZIEŻY Z NAŁOGU

24-01-2012, 4:47
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 30 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 2001191600
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 13   
Koniec: 15-01-2012 05:17:29
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Procesy planowania w uwalnianiu się młodzieży z nałogu
Marcin Szulc


Liczba stron: 232
Format: B5
Rodzaj oprawy: miękka


Zażywanie substancji odurzających znane jest wszystkim społeczeństwom i występuje przy różnych okazjach, począwszy od religijnych, a skończywszy na towarzyskich (Gossop, 1993; Cox, 1995). Cannabis satwa (Konopia siewna) znana była już 5500 lat temu w farmakopeach chińskich, a wywar z tej mało wymagającej rośliny, która przypomina wyglądem solidnie wyrośniętą pokrzywę, stosowany był w czasach Chrystusa przez osoby zamożne jako środek łagodzący bóle okołoporodowe (Robson, 1997; Palusiński, 1994). W starożytnych pismach figurują informacje o używaniu narkotyków, np. w Babilonii 3000 lat p.n.e. (Palusiński, 1994).
Zainteresowanie problemem narkomanii, profilaktyki oraz leczeniem uzależnień wynika z wielu powodów. Oprócz tak oczywistego jak ten, że jest to problem społeczny, a nawet rzec by można narodowy, w Polsce żyje 600 - 700 tysięcy alkoholików i około 60 - 70 tysięcy narkomanów (zarejestrowanych), istnieją także inne nie mniej ważne, choć może mniej oczywiste powody (Mellibruda, 2002).
Po pierwsze, po narkotyki najczęściej sięga młodzież. Paradoksalnie, często przyczyną jest ciekawość wpisująca się przecież w normę rozwojową tego okresu życia. W ciekawość świata, którą pragną w swoich pociechach rozbudzić rodzice, wpisane są także zachowania ryzykowne, w tym eksperymentowanie z narkotykami. Jak wskazuje analiza danych na przestrzeni ostatnich ośmiu lat (1[zasłonięte]997-20), liczba osób przyjętych do lecznictwa stacjonarnego z powodu używania substancji psychoaktywnych pomimo dynamiki jest najwyższa w grupie wiekowej 16-24 lata (zał. 1) (Sierosławski, 2007). Pomimo nieznacznego spadku w latach 2002 - 2005 dane te są nadal niepokojące. Istotnie zwiększył się również udział dziewcząt hospitalizowanych z powodu zażywania narkotyków z 1400 w 1997 roku do 2826 w 2003 roku (zał. 2) (Sierosławski, 2005).



SPIS TREŚCI
WSTĘP

CZĘŚĆ TEORETYCZNA
1. Cel, planowanie, działanie - teoretyczne ujęcie problemu
1.1. Celowa aktywność człowieka - nowe podejście
1.2. Cele, zadania i plany - definicje
1.3. Plany działania
1.4. Projekty, dążenia osobiste oraz zadania życiowe - nowe podejście w koncepcji rozumienia osobowości człowieka
1.4.1. Projekty osobiste B.R. Little'a
1.4.2. Dążenia osobiste R.A Emmonsa
1.4.3. Koncepcja "zadań życiowych" N. Cantor
1.4.4. Człowiek intencjonalny - koncepcja Z. Zaleskiego
1.4.5. Koncepcja T. Mądrzyckiego, osobowości jako systemu tworzącego i realizującego plany.
1.5. Cele, standardy i samoregulacja. Koncepcja Alberta Bandury.
2. Pozycja diagnostyczna i etiologia zjawiska uzależnienia
2.1. Definicja pojęcia uzależnienia
2.2. Kryteria diagnozowania uzależnienia w DSM-IV oraz ICD-10
2.2.1. Kryteria diagnostyczne DSM-IV w przypadkach uzależnienia od środków odurzających
2.2.2. Kryteria diagnozowania DSM-IV w przypadkach zagrożenia uzależnieniem od środków odurzających
2.2.3. Klasyfikacja zaburzeń związanych z substancjami psychoaktywnymi w ICD-10
2.3. Poglądy na temat zjawiska uzależnienia
2.3.1. Teorie biologiczne mechanizmu uzależnienia
2.3.2. Teorie psychologiczne zjawiska uzależnienia
2.3.2.1. Psychoanalityczne teorie uzależnienia
2.3.2.2. Teorie behawioralne
2.3.2.3. Teorie afektywno-poznawcze
2.3.2.4. Rodzina narkomana w świetle teorii systemowej
2.3.2.5. Teorie psychiatryczne uzależnień
2.3.2.6. Modele interaktywne - nowoczesne podejście
3. Psychoterapia grupowa
3.1. Ujęcie historyczne procesu terapii grupowej
3.2. Organizacja grup terapeutycznych
4. Społeczność terapeutyczna jako forma psychoterapii grupowej osób uzależnionych
4.1. Początki społeczności terapeutycznych w USA i Europie
4.2. Specyfika Ośrodka Rehabilitacyjno-Readaptacyjnego dla Dzieci i Młodzieży MONAR w Gdańsku jako przykładowej placówki terapeutycznej
4.2.1. Charakter placówki i kryteria kwalifikacji do programu
4.2.2. Metody leczenia i sposoby realizacji programu terapeutycznego
4.2.3. Procedury ewaluacyjne i efekty leczenia
4.2.4. Zasady pobytu w ośrodku
4.2.5. Przykładowe etapy kariery terapeutycznej
4.2.6. Skuteczność leczenia metodą społeczności terapeutycznej
4.2.7. Ciężar walki z nałogiem na drodze ku wolności

CZĘŚĆ EMPIRYCZNA
5. Metodologia badań
5.1. Założenia teoretyczne badań nad procesem planowania u osób leczących się z nałogu
5.2. Hipotezy badawcze
5.3. Charakterystyka osób badanych
5.4. Strategia badań własnych
5.5. Metody zastosowane w badaniach
5.6. Procedura statystyczna
6. Analiza i interpretacja struktury planów życiowych osób uzależnionych
i nieuzależnionych na początku terapii
6.1. Liczba i treść wygenerowanych planów osobistych
6.2. Struktura planów osobistych
6.3. Subiektywne znaczenie planów życiowych
6.4. Kategorie planów życiowych i ich ocena
6.5. Analiza cech formalnych planów uzyskanych podczas pierwszego pomiaru
7. Analiza i interpretacja struktury planów życiowych osób uzależnionych
i nieuzależnionych pod koniec terapii
7.1. Liczba i treść wygenerowanych planów osobistych
7.2. Struktura planów osobistych
7.3. Subiektywne znaczenie planów życiowych
7.4. Kategorie planów życiowych i ich ocena
7.5. Analiza cech formalnych planów uzyskanych podczas drugiego pomiaru
8. Dynamika zmian w procesie planowania w badanych grupach
8.1. Dynamika liczby i treści wygenerowanych planów.
8.1.1. Porównanie średniej liczby kategorii planów.
8.1.2. Porównanie średniej liczby planów w danej kategorii
8.2. Analiza dynamiki subiektywnej oceny znaczenia planów.
8.3. Dynamika ocen kategorii planów życiowych
8.4. Analiza dynamiki cech formalnych planów w badanych grupach
8.5. Porównanie pacjentów leczących się z nałogu z pacjentami, którzy przerwali terapię
Podsumowanie - wnioski
Bibliografia
Załączniki