L I K W I D A C J A KOLEKCJI
===================================
PODSTAWKA POD PIWO (WOJSKOWA)-RARYTAS XVIII/XIX W.
Awers
W części centralnej plakietki (służącej jako podstawka dla
szklanych kufli do piwa) dwu-okrąg w którym są w górnej
części umieszczone sztandary wojskowe na drzewcach (8 szt)
oraz znaki bojowe i insygnia wojskowe.Podkładki takie
użytkowano w wojsku niemieckim i austriackim.
Pod nim napis - " GAREDE KÖLSCH "
w dowolnym tłumaczeniu " OCHRONA POD SZKLANICE"
( SZKLANE KUFLE)
Przez użytkowanie - herb mało czytelny.
Rewers gładki
foto -zdjęcie z oryginału.
==================================
Parametry: BRĄZ PATYNOWANY- Wymiar -średnica 106 mm - Waga bez opakowania - 0.17 kg
Bardzo ładny stan zachowania .
Ślady użytkowania do wyczyszczenia, a właściwie
wypolerowania.Poza tym - stan bardzo dobry .
HISTORIA -dla pasjonatów
==============================
Podstawka (podkładka ) – pod kufel lub szklankę do piwa.
Podstawki początkowo wyrabiane były z mosiądzu fajansu lub porcelany, a ich zadaniem była ochrona blatów stołów przed ciężkimi kuflami i zalaniem piwem.
W 1892 r. Robert Sputh z Drezna opatentował podstawkę tekturową, na której z czasem browary lub piwiarnie zaczęły umieszczać swoją reklamę. Obecnie podstawki stanowią przedmiot kolekcjonerski birofilów- (TEGESTOLOGÓW )
Standardowe zastosowanie podstawki dzięki rozkładanej, dużej powierzchni zostaje znacznie rozszerzone.
Opatentowane -umożliwia zamieszczenie znacznie obszerniejszego przekazu, umieszczenie dodatkowej wartości dodanej, np. gier towarzyskich, planów miast, map turystycznych, przewodników, itp
Kwadratowe lub okrągłe kształty podstawek - w żargonie kolekcjonerskim nazwa się - waflem
Pierwszymi birofilami-kolekcjonerami byli właściciele browarów z przełomu XIX i XX w., którzy obserwując konkurencję, gromadzili ich produkty i akcesoria informacyjno -reklamowe. Ich celem nie było budowanie kolekcji lecz zdobywanie informacji handlowej na dynamicznie rozwijającym się rynku browarniczym, charakteryzującym się powstawaniem browarów przemysłowych, konfekcjonowaniem piwa do butelek i drukowaniem pierwszych etykiet. Browary obserwując działania marketingowe innych dbały również o to, by nie dochodziło do nieuczciwej konkurencji np. poprzez naśladownictwo etykiet czy innych znaków towarowych.
Z czasem zaczęły powstawać prywatne kolekcje.Birofilami stawali się wówczas sami pracownicy browarów, którym najłatwiej było otrzymać rzadkie akcesoria lub dokumenty piwowarskie. Największy rozkwit ruchu birofilskiego przypada na lata 90. XX wieku i początek wieku XXI, kiedy nastąpił silny rozwój branży piwowarskiej, konsumpcji piwa, a co za tym idzie zainteresowania piwowarstwem i birofilistyką.Kolekcjonerzy zakładają kluby i stowarzyszenia, a swoją kolekcję mogą zaprezentować lub uzupełnić na coraz liczniejszych giełdach birofilistycznych organizowanych w całej Polsce.