„Pisanie prac i sztuka ich prezentacji” to opracowanie adresowane do uczniów szkół średnich i studentów, a także rodziców i nauczycieli - którzy jako twórcy i opiekunowie twórców mają kontakt z rozmaitymi pracami pisemnymi. Posługując się bardzo przystępnym językiem, autorzy ukazują Czytelnikowi zarys zasad pisarstwa naukowego w różnych okolicznościach: od szkolnych prac na ocenę, po artykuły naukowe. Z właściwym sobie humorem doradzają, co i jak czytać, aby napisać dobrą pracę; w jaki sposób najlepiej wyszukiwać informacje i gromadzić je na potrzeby warsztatu pisarskiego; jakich błędów unikać podczas pisania prac i oddawania ich oceniającym; w jaki sposób dopracować stronę formalną tekstu i poprawnie go zilustrować; na co zwracać uwagę zbierając materiały i pisząc prace z wykorzystaniem komputera; jak przygotować tekst do druku; w jaki sposób zachować się podczas publicznych wystąpień w klasie i na konferencji naukowej; jak korespondować z nauczycielem i współpracować podczas seminarium dyplomowego itp. Oprócz licznych porad i wskazówek, Czytelnik znajdzie tu przewodnik bibliograficzny (ponad 500 tytułów książek z zakresu metodologii, języka, logiki, statystyki i innych dziedzin, przydatnych przy pisaniu prac), przewodnik internetowy (ponad 100 adresów stron wirtualnych bibliotek, słowników, poradników, wyszukiwarek, serwisów informacyjnych, narzędzi do analizy danych), oraz - jako ciekawostkę - kącik humoru z prac studenckich. Książka ta może służyć piszącym różnego rodzaju prace na ocenę za przewodnik oraz jako pomoc naukowa do zajęć, np. z języka polskiego, komunikacji interpersonalnej czy metodyki pisania prac. Szczególnie przyda się maturzystom oraz uczestnikom seminariów licencjackich i magisterskich. Jej cechą szczególną jest sposób porozumiewania się autorów z Czytelnikami. Prosto, żartobliwie i czasem wręcz dosadnie przekazują to, co w podobnych publikacjach zazwyczaj przedstawia się uczniom i studentom w zawiłych i nudnych formach.
Przepraszam, a o co chodzi? –
czyli niezbędny wstęp
Abecadło –
czyli co i jak czytać, zanim zacznie się pisać
Rzeźbienie umysłu –
czyli od czego zacząć
Wybór tematu
Higiena pracy nad tekstem
Igła w stogu siana –
czyli poszukiwanie informacji
W bibliotekach i Internecie
Plagiat i antyplagiat
Nie tylko dla zapominalskich –
czyli co i jak notować
Fiszki
Słownik wyrazów niezrozumiałych
Pokaż język –
czyli sztuka unikania błędów
Język mediów
Zapożyczenia
Kultura języka
Przejrzystość i zrozumiałość
Grafomania
Skromność to cnota –
czyli Twoje miejsce w szeregu
Koszmar kropki i przecinka –
czyli strona formalna tekstu
Struktura treści
Czcionka, akapit i dzielenie wyrazów
Cytowanie i przypisy
Dbałość o szczegóły
Najczęstsze błędy
Ostateczna korekta
Wielka układanka –
czyli jak pisać artykuł
Warsztat paparazzo –
czyli ilustracje w pracy
Nie załamuj palców –
czyli jak to się robi z komputerem
Nie drażnij śpiącego lwa –
czyli kontakty z wykładowcami
Składanie prac do oceny
Sztuka korespondencji
Pod obstrzałem –
czyli sztuka referowania
Twój pierwszy raz –
czyli jak się zachować podczas konferencji naukowej
Oswajanie przestrzeni
Poprawność (a)polityczna
Z techniką za pan brat
Prezentacje multimedialne
Gospodarowanie czasem
Klątwa Gutenberga –
czyli składanie prac do druku
Wymogi formalne
Umowa i prawa autorskie
Kodeks dyplomanta –
czyli seminaryjny savoir-vivre
Wybór promotora
Walka z czasem
Praca zespołowa
Śmiać się czy płakać? –
czyli humor z prac studenckich
Bibliografia
Aneks
Załącznik 1
Warto przeczytać –
czyli wybór literatury metodologicznej z różnych dziedzin
Załącznik 2
Warto poklikać –
czyli wybór stron internetowych
Informacja naukowa
(ludzie nauki, instytucje, serwisy tematyczne)
Biblioteki
(bazy danych, katalogi, zbiory online, bibliografie)
Wyszukiwarki internetowe
Porady, narzędzia, pomoce naukowe
O autorach