Pozycja z gatunku MMOcRPG osadzona w XVIII wiecznych, pirackich realiach, wykonana w nowoczesny sposób, z zaawansowaną grafiką 3D (Intrinsic Alchemy engine). Najlepiej pasuje do niej określenie - „Sea Dogs jako Massive Multiplayer Online”, jednakże nie można też nie porównać jej do gry World of Pirates, nowoczesnej wersji legendarnych Piratów Sida Meiera, wykonanej przy użyciu stosunkowo prostej grafiki 2D i także dedykowanej rozgrywce tysięcy graczy w Internecie.
Akcja gry toczy się na Karaibach w XVIII wieku, zaś gracz staje się kapitanem okrętu, może dowolnie modernizować swój statek i dowodzić jego załogą oraz zadecydować, czy stanie się piratem, korsarzem, kupcem czy też dowódcą okrętu królewskiej marynarki wojennej - jak w każdej grze tego gatunku wszystko zależy tylko od decyzji grającego. Twórcy dość szczegółowo odtworzyli ówczesne Karaliby, na mapie ograniczonej linią kontynentu znajdziemy wszystkie ważniejsze wyspy, a wielkość świata gry została specjalnie dostosowana do tego, by zapewnić kilku tysiącom grających na jednym serwerze satysfakcjonującą rozgrywkę, tj. wzajemną interakcję, przez co rozumie się m.in. w przypadku grupy graczy piratów, tworzenie flotylli okrętów i wspólne atakowanie konwojów handlowych, plądrowanie miast portowych, czy też jako kapitan jednostki służącej pod sztandarem jej królewskiej mości, polowanie na piratów i walka z wrogami własnego państwa.
Naturalnie Pirates of the Burning Sea to nie tylko walka. Świat gry pełen jest najróżniejszych portów i osad ludzkich zamieszkałych przez NPC-ty, a gracz może zająć się np. zarabianiem pieniędzy, budową ogromnej morskiej kompanii handlowo-transportowej, uczestniczeniem w wyprawach badawczych i odkrywaniem nowych lądów oraz szeregiem innych atrakcyjnych rzeczy. Twórcy przygotowali również pokaźną ilość questów, związanych także z aktualną sytuacją polityczną, tj. powolnym zmniejszeniem się wpływów Hiszpanii w Nowym Świecie i narastającymi ruchami niepodległościowymi w Ameryce. Znacznie ma również przynależność do danej grupy społecznej, począwszy od narodowości (co wiąże się np. z portami do których możemy wpływać), aż po pomniejsze organizacje założone przez samych grających. Istnieje też możliwość samodzielnej budowy okrętów czy wytwarzania broni i to nawet wykorzystując własne tekstury i modele 3D. Gracze poza własnym okrętem mogę posiadać własne posiadłości, domy, itp.
Od końca listopada 2010 roku produkcja zmieniła model finansowy i jest udostępniana na zasadach Free to Play. Oznacza to, że rozgrywka jest darmowa, aczkolwiek aby uzyskać specjalne bonusy musimy skorzystać z wbudowanego systemu mikrotransakcji.