Kolejną kolekcją z serii „Arcydzieła Polskiego Kina” jest box tworzących tetralogię filmów Piotra Szulkina zrealizowanych w latach 1[zasłonięte]979-19. Autor Golema, Wojny światów -Następne stulecie, O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji i Ga, Ga. Chwała bohaterom, jest kojarzony, jako jeden z nielicznych polskich reżyserów, z gatunkiem science-fiction, jest to jednak science-ficton naznaczone bezsprzecznie autorskim rysem, wzbogacone o specyficzną oniryczność i plastyczną wizyjność, oraz wymiar groteski. Szulkin znalazł w science-fiction ten rodzaj wyobraźni, dzięki któremu mógł mówić nie tylko o przyszłości, ale także o teraźniejszości i o sprawach uniwersalnych. Artysta dał się w swoich filmach poznać jako twórca analizujący zło wypływające z funkcjonowania jednostki w społeczeństwie, które zawsze przedstawiane jest jako rodzaj uwięzienia, ubezwłasnowolnienia, jako machina manipulująca jednostką, aż do odebrania jej indywidualności i prywatności. Postaci zaludniające ten karykaturalny obraz świata po zagładzie, to wyzbyci złudzeń idealiści, którzy, niczym bohaterowie Camusa, upatrują ratunku jedynie we własnej odpowiedzialności i podejmowaniu wyzwania etycznego patrzenia Innemu prosto w twarz.
Golem
W świecie wyniszczonym przez wojnę atomową Doktorzy starają się udoskonalić ludzkość. Jednostki zdegenerowane przerabiane są na pełnowartościowych członków społeczeństwa. Takim odnowionym człowiekiem jest Pernat, który po pewnym czasie buntuje się przeciwko swoim opiekunom. Próbuje ucieczki, namawia do niej innych, ale wmieszany w zabójstwo Holtruma, agenta Doktorów, trafia do więzienia, z którego wychodzi odmieniony.
Wojna światów - Następne stulecie
Akcja filmu rozgrywa się gdzieś w niedalekiej przyszłości, w rzeczywistości którą opanowały telewizory i telewizja. Przybysze z Marsa poprzez telewizję i posłusznych im ludzi organizują powszechny obowiązek oddawania krwi na rzecz karłowatych "gości" z Marsa, którzy odżywiają się krwią ludzką. Irion Idem jest prezenterem jednego z programów do niedawna cenionego za wiarygodność i niezależność. Jego szef wymusza na nim aby w swym programie zachęcał do oddawania krwi dla przybyłych Marsa i odczytywał z uśmiechem na ustach propagandowe zapewnienia o przyjaznych zamiarach Marsjan. Bohater jednocześnie jednak kontestuje wewnętrznie te treści i w końcu rzuca program, traci pracę i przywileje, jego żona zostaje porwana, a on wyrzucony z mieszkania. Aby odzyskać żonę decyduje się na zarejestrowanie w punkcie pobierania krwi.
O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji
Wojna jądrowa, która ogarnęła Ziemię nie wyłoniła zwycięzcy. Pod ukrytą w górach betonową kopułą przebywa kilkaset uratowanych osób. Wegetują w koszmarnych warunkach oczekując na cudowne ocalenie przez kosmiczną "Arkę", która w rzeczywistości jest tylko wymysłem grupki sprawującej władzę. Tłum żyje jednak tym mitem i na różny sposób przygotowuje się do zdobycia miejsca w ratunkowym statku. Tymczasem nadwerężona kopuła grozi zawaleniem. Wzmocnieniem konstrukcji ma się zająć Soft, który przygotowuje się do rozpoczęcia budowy arki według wskazówek zawartych w Biblii. W bibliotece okazuje się jednak, że zostały z niej tylko okładki, gdyż resztę przerobiono na syntetyczny pokarm. Soft decyduje się na ucieczkę ukrytym w hangarze samolotem, ale i on został przerobiony na fałszywe arki. Wstrząs robi wyrwę w kopule. Tłum rzuca się ku światłu mającemu zwiastować Arkę... Film jest fanatastycznym dramatem analizującym mechanizmy społeczne występujące w każdej epoce.
Ga, ga: Chwała bohaterom
Film opowiada losy więźnia Scope'a z kosmicznej kolonii, który zostaje wysłany na nową planetę w celu wciągnięcia jej w poczet "naszych" planet. Jakież jest jego zdziwienie, kiedy po wylądowaniu na planecie wszyscy jej mieszkańcy traktują go jak bohatera... Okazuje się, że jednak nie ma nic za darmo. Bohaterowie mają przecież piękną śmierć...