Pillars of Eternity jest pierwszą, całkowicie niezależną produkcją w dorobku studia Obsidian Entertainment. Deweloperzy postanowili wykorzystać doświadczenie zdobyte jeszcze w Black Isle Studios i przygotować grę cRPG łączącą najlepsze cechy takich klasyków gatunku jak Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment czy Fallout. W pracach nad projektem brali udział m.in. Tim Cain (Fallout, Arcanum, Temple of Elemental Evil), Josh Sawyer (Icewind Dale i Icewind Dale II, Fallout: New Vegas), Scott Everts (Fallout, Planescape: Torment, Icewind Dale, Icewind Dale II, Fallout: New Vegas), Brian Menze (Planescape: Torment) oraz Dan Spitzley (Planescape: Torment).
Akcja Pillars of Eternity osadzona została w rozległym świecie fantasy. Gracze mogą odwiedzić szereg krain, w tym m.in. Ruins of Eir Glanfath, Free Palatinate of Dyrwood, Pearl Coast, Lake of Drow Tombs. Poszczególne lokacje odznaczają się sporą różnorodnością, w tym chociażby odmiennymi rodzajami przeciwników. Podczas wędrówek główny bohater napotyka wiele postaci niezależnych, które mogą zlecać mu zadania do wykonania, a w niektórych przypadkach także dołączyć do prowadzonej przez niego drużyny.
Rozgrywka bazuje na klasycznych dla gatunku cRPG rozwiązaniach. Twórcy zdecydowali się zastosować system walki w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, która pozwala graczom zatrzymać upływ czasu, by dokładnie zaplanować akcje podejmowane przez członków drużyny. Nie zabrakło również systemu rozwoju postaci w oparciu o zdobywane w trakcie gry doświadczenie, a także sporego asortymentu broni, zbroi oraz przedmiotów, które można kupić, znaleźć lub zdobyć.
Oprawa wizualna Pillars of Eternity nawiązuje do klasyków gatunku. Wydarzenia na ekranie ukazane są w rzucie izometrycznym, charakterystycznym dla gier cRPG z przełomu XX i XXI wieku (np. saga Baldur's Gate oraz Icewind Dale).