Uzasadnienie wyboru tematu i cel pracy
Prowadzone od kilku lat przez różne ośrodki naukowe w Polsce dyskusje i badania nad strukturą i politycznym zaangażowaniem inteligencji są, jak się zdaje, naturalną konsekwencją „niedosytu5ł, jaki odczuwać zaczęli historycy dziejów najnowszych, przekonujący się, że nawet pogłębione studia nad dziejami klasy robotniczej i chłopstwa nie są w stanie wyjaśnić całej złożoności życia politycznego narodu w różnych okresach naszego stulecia. Zrozumiałe staje się zainteresowanie losami i rolą inteligencji również w okresie międzywojennym. Wśród różnych grup składających się na tę warstwę społeczną niebagatelną rolę, z punktu widzenia politycznego zaangażowania, odgrywała społeczność akademicka. Wprawdzie stanowiła ona zaledwie promille ludności całego kraju (rnło-dzież akademicka osiągała przeciętnie ok. 1—2Vo ogółu młodzieży w wieku 19 do 23 lat), ale chodziło tu o potencjalnych i rzeczywistych fachowców wyższego rzędu, mających zająć w przyszłości ważną pozycję, a w mniejszej części, w swym składzie wychowawców już odgrywających szczególnie doniosłą rolę w życiu społecznym kraju, W odróżnieniu od kadry profesorskiej bardziej stabilnej, silniej związanej z określonym ośrodkiem akademickim, absolwenci wyżsizych uczelni w większości rozpraszali się zazwyczaj po całym kraju, wtapiali się w krąg różnych środowisk społecznych, wnosząc do sytuacji tam zastanej własny bagaż poglądów ideowych i przekonań politycznych wyniesionych z okresu studiów. Podobnie zresztą środowisko, z którego wywodzili się studenci i utrzymywany z nim nadal w okresie studiów kontakt, rzutowały na określone powiązania polityczne w środowisku uniwersyteckim i pozauczelnianym.
W tym kontekście zrozumiałe zainteresowanie budzi stopień i kierunek zaangażowania politycznego zarówno wychowawców, jak i masy studenckiej. Naturalnie społeczność akademicka nie stanowiła wyalienowanej grupy, była integralną częścią społeczeństwa, odzwierciedlała podobne podziały polityczne i ideologiczne, jakie przebiegały w całym organizmie