Cennik przesyłek:
paczka priorytetowa 13zł paczka ekonomiczna 11zł
paczka na warunkach szczególnych 17zł
przesyłka kurierska 17zł
odbiór osobisty we Wrocławiu
wysyłka w ciągu 24 godzin od zaksięgowania pieniędzy na koncie, kupując na wielu aukcjach za przesyłkę płacisz tylko raz
Dane do przelewu PROLUX Grzegorz Cedler 53-629 Wrocław Ścinawska 16/19 18 1910 [zasłonięte] 1[zasłonięte]0480787 [zasłonięte] 978201
tytuł wpłaty: nick i numer aukcji
|
Opis aukcji
Przedmiotem aukcji jest PIKO Zwrotnica łukowa R3/R4 lewa, prawa - do wyboru Stan: nowy
Opakowanie: oryginalne
Skala: 1/87 H0 Po zakupie proszę o informację nt. wybranego kierunku zwrotnicy:
- 55227 - zwrotnica lewa
- 55228 - zwrotnica prawa
Informacje dodatkowe:
Geometria toru
Tor prosty Tor PIKO A-Gleis składa się na ogół z dwóch prostych torów, G239 i G231. Poprzez połączenie obydwu torów powstanie moduł o długości 470 mm. Inne tory proste, takie jak G115 i G119 mogą być montowane dowolnie i są niezbędne przy powstawaniu bardziej złożonych systemów szynowych. Jeśli budujemy tylko 30° skrzyżowania, wówczas jako toru równoległego potrzebujemy toru prostego G107. Przy montażu rozjazdów na łuku o promieniu R3 do promienia R4, potrzebujemy tor prosty G62, co w przypadku długości odpowiada dokładnie rozstawowi toru o wymiarze 61,88 mm. Tor elastyczny Nadal zdarza się, że modelarze chcieliby odtworzyć krajobraz linii kolejowej, który jednak nie odpowiada ścisłej, ale prostej geometrii toru. Do tego służy tor elastyczny PIKO o długości 940 mm. Jego długość odpowiada dwu modułom o długości 470 mm. Tor elastyczny może być wygięty do dużo mniejszego promienia niż R1 (360 mm). Promień wielkości 358 mm może jednak doprowadzić przy większych lokomotywach i wagonach do wykolejeń. Jeśli modelarz chciałby jednak ustawić promień o wielkości 358 mm, zaleca się, aby najpierw przetestował swój tabor, zanim zainstaluje tenże mniejszy promień. Podstawowe promienie: W geometrii toru PIKO A-Gleis zaleca się 4 podstawowe wielkości promieni z równoległym odstępem od koła 61,88 mm: R1 tor łukowy 30°, r = 360,00 mm R2 tor łukowy 30°, r = 421,88 mm R3 tor łukowy 30°, r = 483,75 mm R4 tor łukowy 30°, r = 545,63 mm Do montażu kompletnego koła (360°) potrzeba każdorazowo 12 sztuk poszczególnych torów. Odstęp wielkości 61,88 mm gwarantuje, że już na promieniach R1 oraz R2 mogą poruszać się bezkolizyjnie wagony osobowe oraz długie wagony dwupoziomowe PIKO. Dla odcinków prostych w systemie torowym A-Gleis przygotowaliśmy następujące odcinki torowe: G239 tor prosty, 239,07 mm razem z odcinkiem prostym G231 dają moduł o długości 470 mm G231 tor prosty, 230,93 mm razem z odcinkiem prostym G239 dają moduł o długości 470 mm G119 tor prosty, 119,54 mm 2 x G119 odpowiadają odcinkowi G239 G115 tor prosty, 115,46 mm 2 x G115 odpowiadają odcinkowi G231 G107 tor prosty, 107,32 mm tor równoległy do 30° skrzyżowania G62 tor prosty, 61,88 mm połączenie zwrotnic łukowych między promieniami R2, R3 i R4 G940 tor elastyczny, 940 mm co odpowiada podwójnej długości modułu 470 mm Łuk równoległy rozjazdu. Aby dostać się z rozjazdu na tor równoległy z zachowaniem odstępu 61,88 mm, niezbędny jest łuk równoległy rozjazdu R9. R9 tor łukowy 15°, r = 907,97 mm Ten przeciwległy tor łukowy o promieniu 15° odpowiada 15° łukowi przyjętemu w zwrotnicach. Zwrotnice Wszystkie zwrotnice torów PIKO A-Gleis mogą być montowane jako sterowane manualnie oraz elektrycznie. Poprzez zainstalowanie odpowiedniego napędu każda zwrotnica może być sterowana elektrycznie. Wszystkie zwrotnice sterowane manualnie, po przejechaniu przez nie kolejki, zawsze ustawiane są szybko w kierunku przejazdu. Dlatego niepotrzebny jest jakikolwiek osobny napęd dla zwrotnicy sterowanej manualnie. Natomiast w przypadku zwrotnicy napędzanej elektrycznie, istnieje funkcja zwrotna, która cofa iglice zwrotnicy po przesunięciu przy przejeździe ("rozcięcie") do pozycji pierwotnej. Iglice zwrotnicy ułożone są płasko tak, aby dopasowały się do profilu szyny toru głównego. Wszystkie zwrotnice mają 15° rozjazdy, bazując przy tym na promieniu rozjazdu o wielkości 908 mm. Ten duży promień umożliwia łagodne prowadzenie zwrotnicy. Rozstaw toru równoległego, który wynika ze zwrotnicy wynosi dokładnie 61,88 mm. Obszar krzyżownicy, który jest bardzo ważny dla realistycznego wyglądu, składa się z poszczególnych profili szynowych. Bieg obrzeża koła w krzyżownicy jest tak skonstruowany, że umożliwia bezchwiejny przejazd lokomotywy i wagonów przez zwrotnice. Krzyżownice są ułożone w taki sposób, że obszar bezprądowy jest krótszy niż 25 mm. Dzięki temu lokomotywy o małym rozstawie osi mają zapewnione zasilanie energią. "Polaryzacja" krzyżownicy nie jest więc konieczna. ("Polaryzacja" krzyżownic odpowiada, w zależności od wybranej pozycji iglic zwrotnicy, za napięcie na krzyżownicy, które odpowiada biegunowi prawej albo lewej szyny. Wadą polaryzacji jest "rozcięcie" zwrotnic. W takim przypadku przejeżdżająca lokomotywa powoduje zawsze krótkie spięcie, ponieważ do krzyżownicy przylega nieprawidłowy biegun) Napęd zwrotnicy Zwrotnice napędzane manualnie nie potrzebują żadnego dodatkowego napędu, są bowiem jednoznacznie ustawiane. Każda zwrotnica napędzana manualnie może być przekształcona w zwrotnicę napędzaną elektronicznie poprzez zainstalowanie napędu (art. nr 55271). Tak przekształcona zwrotnica posiada wówczas funkcję zwrotną. To znaczy, że podczas "rozcięcia" zwrotnicy funkcja ta cofa ją do pozycji pierwotnej. Napęd zwrotnicy elektrycznej można również obsługiwać manualnie. Napęd przytwierdzony jest do zwrotnicy za pomocą połączenia śrubowego. Dzięki jego optymalnemu kształtowi może być również przymocowany do zwrotnic, które są bardzo ciasno ułożone. W przypadku, gdy ze względu na geometrię toru nie ma miejsca, jak np. przy średnim rozjeździe na łuku w przejściu z promienia R3 na promień R2, napęd zwrotnicy może być również zainstalowany pod płytą makiety. Do tego niezbędny jest zestaw przygotowujący do montażu podziemnego (art. nr 55273). Zwrotnice mogą być również uruchamiane przez napęd podmakietowy innych producentów i posiadają wówczas odpowiedni otwór wiertniczy w podkładzie (podkładzie nastawczym) przesuwającym iglicę zwrotnicy.
Przykłady geometrii torów
Przejście z jednego toru do dwóch równoległych Przejście z jednego toru do dwóch torów równoległych z zachowaniem odstępu peronowego Przejście z jednego toru do dwóch torów równoległych z zachowaniem podwójnego odstępu peronowego Przejście z jednego toru do trzech torów równoległych Przejście z jednego toru równoległego do trzech torów równoległych Przejście z toru równoległego z odstępem peronowym do dwóch torów równoległych i jednego z odstępem peronowym Przykładowy teren manewrowy z równoległymi torami Przejście z jednego toru równoległego do urządzeń dworcowych z zachowaniem odstępów peronowych Przejście z łuku R3 do R2 i R3 Przejście z łuku R2 do R2 i R3 Przejście z równoległych łuków R2 do R2 i R3 Przejście z równoległych łuków R3 do R2 i R3 Przejście z równoległych łuków R3 do R2, R3 i R4 Przejście z równoległych łuków R4 do R3 i R4 oraz z R2 do R2 i R3
Tory Tor PIKO A-Gleis wykonany jest z niklowanego srebra i charakteryzuje się doskonalym przewodzeniem prądu, równiez na dlugich odcinkach linii kolejowych. Spręzynowe lączniki szyn zapewniają trwalą i pewną moc oraz gwarantują dobry przeplyw prądu na zlączach stykowych szyn.
Podklady wyprodukowano z wysokowartosciowego tworzywa syntetycznego ABS, który cechuje się szczególnie wysoką udarnoscią, dobrą zdolnoscią tlumienia dzwięku oraz odpornoscią na pęknięcia spręzynowe.
Zgodnie z prototypem, powierzchnię stanowi drewniany podklad o realistycznym wyglądzie.
Nazwy torów Tory PIKO A-Gleis posiadają odpowiednie symbole cyfrowe i literowe, jak np. G-G320. Za pomocą tych oznaczeń opisane są elementy geometrii w poszczególnych polozeniach torów. Oprócz tego oznakowania kazdy tor opisany jest odpowiednim kolorem znajdującym się w prospektach, katalogach oraz na pudelkach. Dzięki temu mozna latwo rozpoznac, która częsc toru jest potrzebna.
Ulozenie Dzięki wysokowartosciowym polączeniom szyn ze stali spręzynowej mozliwe jest ulozenie toru PIKO na kazdej powierzchni. Jest to równiez wykonalne na powierzchni dywanu.
Aby zapewnic dlugotrwaly, bezkolizyjny przejazd kolejki, proponujemy polączyc tory za pomocą srubek (art. nr 55298) z podlozem. Uchroni to przesunięcie się toru poprzez dzialanie sily odsrodkowej przy szybkich i cięzkich pociągach. Kazdy tor posiada odpowiednie otwory, niezbędne do wkręcenia prawie niewidocznych srubek.
Polączenie Najprostsze podlączenie zasilania toru PIKO A-Gleis to art.nr 55270. Mozna je przylączyc do kazdego prostego toru G231 (i tylko do tego rodzaju). Za pomocą kabla zalączonego do regulatora jazdy mozliwe jest podlączenie prądu.
Jesli modelarz zechcialby zaopatrzyc w prąd specjalne posterunki postojowe, szczególnie odcinki toru lub tory boczne na lukach lub między zwrotnicami, wówczas ma do dyspozycji lączniki torów z kablami instalacyjnymi (art. nr 55292). Takie lączniki nalezy pózniej wymienic na lączniki znajdujące się przy kazdym torze.
Polączenia szyn Wszystkie lączniki szyn produkowane są z nierdzewnej stali spręzynowej i gwarantują tym samym dlugotrwale i stale polączenie. Jednoczesnie zapewniają prawidlowy przeplyw prądu.
Do celów szczególnych istnieje równiez polączenie szyn wraz z kablem instalacyjnym (art. nr 55292). Aby elektrycznie oddzielic od siebie odcinki toru, nalezy wykorzystac lączniki izolacyjne z tworzywa sztucznego (art. nr 55291). Będą one po prostu zamienione na istniejące juz lączniki toru.
Aby móc zapewnic plynne przejscie pomiędzy torem PIKO A-Gleis a produkowanym do roku 1990 torem o pustym przekroju, nalezy wykorzystac tor przejsciowy GUE62 H (art. nr 55207), Wskazuje on taką samą geometrię jak tor prosty G62, posiada jednak na jednym z końców oszlifowane profile, które mogą byc dopasowane dokladnie do pustego profilu starego toru PIKO. Dzięki temu mozna bezproblemowo stworzyc trwale, dobrze przewodzące i bezcisnieniowe polączenie do starego zestawu PIKO.
Przejscie do torów innych producentów (patz opis toru przejsciowego GUE62-U) jest mozliwe, o ile zaproponują oni równiez profil szyny o wielkosci 2,5 mm oraz szyny bez podsypki. W takim przypadku mozliwa będzie kombinacja toru PIKO z profilami torów innych producentów, wykorzystując lączniki szyn PIKO z dwoma róznymi miarami stopki szynowej (art. nr 55293). Są one niezbędne, poniewaz większosc producentów proponuje znacznie szersze profile torów. W tym celu mozna równiez wykorzystac tor przejsciowy GUE62-U (art. nr 55208), który wykazuję tę samą geometrię, co tor prosty G62. Niezbędne do przejscia lączniki szyn z róznymi miarami zostaly juz wstępnie zamontowane.
W przypadku torów z podsypką innych producentów proponuje się tory przejsciowe, które zapewniają niemalze bezproblemowe przejscie do odpowiadającego normie 120 toru PIKO A-Gleis o wysokosci 2,5 mm. Ze względu na rózną szerokosc stopki profilu nalezy zainstalowac dodatkowo albo lączniki PIKO o dwóc róznych szerokosciach (art. nr 55293) albo tor przejsciowy GUE62-U.
Do przejscia z toru PIKO A-Gleis do torów producentów o wysokosci 2,1 mm nalezy wykorzystac lączniki szyn, które wyrównają róznicę poziomu między profilami.
Przy takim polączeniu nalezy wymienic lączniki szyn (art. nr 55294) na juz istniejące w miejscu przejscia.
Długość: 239mm
|