Język w służbie menedżerów - deklaracja misji przedsiębiorstwa
PIOTR MAMET
348 s., 170 x 240 mm, 600 g
oprawa broszurowa foliowana
bibliogr., indeksy, aneksy, tab., schem.
summ., rez.
Katowice, 2005
ISBN/ISSN 83-[zasłonięte]-1489-6
Index 60.91-122
Praca stanowi analizę lingwistyczną gatunku znanego jako "deklaracja misji przedsiębiorstwa"(i jego odmian - sloganu i deklaracji firmy Johnson & Johnson, naśladującej formalnie i strukturalnie modlitwę), który w krajach rozwiniętych doczekał się już obszernej literatury przedmiotu. Jako materiał badawczy autorowi posłużyły teksty ponad 300 deklaracji amerykańskich i brytyjskich firm. Przeprowadzona analiza uwzględnia założenia teorii zarządzania, wedle której powinny być pogodzone sprzeczne cele: deklaracja winna zawierać wiele istotnych elementów składających się na misję przedsiębiorstwa, ale pozostawać dokumentem krótkim, łatwym do zapamiętania, kierować się do osób w obrębie firmy, jak i składających się na jej otoczenie, motywować do działania, ale i tworzyć pozytywny wizerunek firmy.
Przedmiotem obserwacji badawczej uczyniono słownictwo, gramatykę i strukturę omawianego gatunku. Analiza prowadzi do konstatacji, że jak dotąd deklaracja misji nie wypracowała jednolitej struktury. Cechy gatunku są jednak na tyle wyraźne, że uważny czytelnik jest w stanie stworzyć modelową deklarację misji.4