Tytuł:
|
PETRARKIZM W POEZJI
POLSKIEJ
XVI wieku (1927)
|
Autor:
|
Mieczysław Brahmer
|
Wydanie:
|
Kraków 1927
|
Stron:
|
244
|
Stan:
|
Oprawa miękka, podniszczona, tylna część
okładki luzem, ksiązka szyta, blok zwarty, w środku bardzo dobrze utrzymana
|
Wymiary:
|
15,5 x 24 cm
|
Płatność: przelew bankowy
bezpośrednio na moje na konto
43 2490 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0050000 [zasłonięte] 434336 (Alior Bank S.A.)
Dostawa: list polecony, koszt wysyłki 9 zł.
TREŚĆ
WSTĘP: STAN DOTYCHCZASOWYCH BADAŃ
- ZAŁOŻENIA I CELE PRACY.
I. Studja
zagraniczne nad peirarkizmem.
Brak opracowania ogólnego. —
Literatura o Petrarce. — Studja nad petrarkizmem: "Włochy, Francja, Hiszpanja
i Por-tugalja, Niemcy i Anglja...................
II. Przyczynki
do dziejów Petrarki w Polsce.
Brak ujęcia historycznego. —
Przyczynki, dotyczące poszczególnych poetów: Kochanowski. Długotrwałe ogólniki.
Badania Windakiewicza i Dobrzyckiego. Chlebowski
stara się wykazać wpływ Arjosta. Sprawa stosunków z
Ronsardem.— S ęp-S zarży ński.
— Anonim Protestant. — Grabo-wiecki ...........................
III. Wytyczne
pracy.
Rezultat dotychczasowych studjów. — Konieczność wyjścia poza Petrarkę i
uwzględnienia w szerszym zakresie liryki romańskiej. Korzyści tak ujętego
stanowiska. — Kilka punktów programu. — Granice studjum ................
ROZDZIAŁ I: POPRZEDNICY
KOCHANOWSKIEGO.
Echa sławy
Petrarki-humanisty. — Rękopisy utworów łacińskich Petrarki w Polsce. — Rola
Petrarki w narodzinach epistulografji polskiej. —
Przybysze z WTłoch. — Nikłość ła-cińsko-polskiego
erotyku. — Janicki i jego stosunki z Bembem.— Polska
pieśń miłosna przed Kochanowskim. — Listy miłosne. — Postać kobieca i język
miłosny w zaraniu piśmiennictwa polskiego. — Obrońcy czci niewieściej torują
drogę prądom nowym. — Rej wyrazem przeciętności. — Kobieta a narodziny
-literatury polskiej
. . .................'.,"-.
ROZDZIAŁ II: JAN KOCHANOWSKI.
Znajomość Petrarki. —
Epigramy łacińskie — Dialogi L«,;,)na Hebrejczyka.
— Nowe potrzeby twórcze. — Ideali zacja
kobiety. «Pani». Donna angelicata. Piękno i cnota.—
Portret fizyczny. Forma zachwytów. — Początki uczucia. Rola wzroku. «Dzień
błogosławiony)). — Przeżycia wewnętrzne. — Poglądy na miłość. Piękno objawem
boskości. Miłość niezmienna, wyłączna, źródłem natchnienia. Ból rozkoszą. —
Miłosne udręki. Niewola, służba i więzienie. Zbiegłe serce. Nowy Prometeusz.
Groźba śmierci. Tęsknota i zazdrość oddalonego. — Przyroda. Cudowny wpływ
ukochanej. Kochanka a słońce. Słonecznik. Winnica. Magnes. Przyroda jako tło
miłości. — Kilka motywów. Nieudała serenada. ((Szczęśliwa karto!...». Mai mariee. Inwektywy na stare zalotnice. — Forma wierszowa.
Próba ballady. — Wpływ Petrarki, jako poety zgonu Laury, na potomnych. — Ślady
tego wpływu w Trenach Kochanowskiego. Cykliczność kompozycji. Walka duchowa.
Przeciw* stawienia. Zjawienie się Laury i Urszulki. Drobniejsze szczegóły. —
Kochanowski jako petrarkista i poeta
miłości..........................
ROZDZIAŁ III: SĘP-SZARZYŃSKI - ANONIM PROTESTANT -GRABOWIECKI.
Sęp-Szarzyński. Ubóstwo
szczegółów biograficznych. Dwie zasadnicze grupy poezyj:
miłosna i religijna odbiciem praktyki petrarkistów.
— Ukochana: Uroda i łaskawość. Rola oblicza. Bezlitosna srogość. Władza
nieograniczona. — Zakochany: Sługa, zapominający o sobie, bierze wszelką winę
na siebie. — Cierpienia miłosne. Dzień i noc. Śmierć i żyjcie. Ogień i łzy. —
Szereg motywów. Wewnętrzna dysputa. Obrazy wojenne. Nadzieja i bojaźń. «Kolęda»
(etrennes). Temat pocałunków. Narcyz. Porównanie z
morskiej żeglugi. — Styl. — Forma wierszowa. — Sęp wobec petrarkizmu.
Wpływ Francji. — Anonim Protestant. Znikoma wartość artystyczna jego erotyku.
Realizm. Nieporadność autora. Echa romańskie, z Francji zapewne przejęte.
Znaczenie chronologiczne. — G rabowi ecki. Nowe formy
stroficzne, naśladowane z liryki włoskiej. Możliwość wzorowania się na
strofach hiszpańskich i prowansalskich.......................
ZAKOŃCZENIE: UWAGI OGÓLNE O PETRARKIZMIE POLSKIM XVI WIEKU. - RZUT OKA NA LATA
NASTĘPNE.
Słabe tętno polskiego petrarkizmu. Przyczyny: brak tradycji trubadurów i bujnego
kultu Platona; prosta umysło-wość młodego kulturalnie
narodu i jej rola powściągająca,
VII
Szerszy zakr
es wpływów romańskich, niż przyjmowano dotychczas: obok Petrarki jego
naśladowcy; echa pieśni o charakterze «ludowym». — Współczesność kulturalnego
oddziaływania Francji i Włoch. Anonim Protestant charakterystycznym przykładem
wpływów francuskich. Plejada nie przeciwdziała popularności poezji włoskiej,
lecz ją wzmaga. Polska pieśń miłosna XVI w. a erotyk petrarkistow włoskich i «szkofy»
Ronsarda. Tradycje związków z Francją w literaturze staropolskiej. — Dwa c z y n-niki twórcze w rozwoju polskiego erotyku: liryka romańska
i życie dworskie. Ograniczony społecznie oddźwięk ■ tej sztuki dla sfer
wyższych. — Wiek XVII. Przekład trzech sonetów i fragmentu Triumfów. Petrarka a
Reformacja polska. Zmiana ideałów poetyckich: wpływ idyllicznej poezji romańskiej.
Smolik. Zimorowicz. Andrzej Morsztyn. Poeci mniejsi.
— Epoka Stanisława Augusta. Stosunek klasycyzmu francuskiego do Petrarki. Sądy
Krasickiego, Osińskiego i Brodzińskiego. — Odrodzenie kultu Petrarki w zaraniu
romantyzmu: Niemcy, Francja, Włochy. Zapowiedź nowej orjentacji
w Polsce: dwa wiersze A. Góreckiego. Mickiewicz.— Rola petrarkiz
mu polskiego............114
PRZYPISY
Główne źródła i
skróty...................139
Wstęp.............................145
Rozdział I............■
.............157
Rozdział II ..........•..............161
Rozdział
III.........................201
Zakończenie..........................219
DODATEK
A. P. Nidecki
a Petrarka..................233
INDEKS..............................236