Małgorzata Podleśna
DOBIERANKI – Pomoc terapeutyczna do ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym, geometrycznym, literowym, sylabowym i wyrazowym
Publikacja zawiera materiały do ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej, które są bardzo ważne w opanowaniu przez dzieci umiejętności pisania i czytania. Pomoce służą także sprawnemu rozpoznawaniu liter i zauważaniu drobnych różnic między nimi, doskonaleniu spostrzegawczości, wyrobieniu sprawności całościowego ujmowania wyrazu, usprawnieniu koordynacji wzrokowo-ruchowej i czasowo-przestrzennej.
W skład „Dobieranek” wchodzą dwa elementy:
- zeszyt zawierający karty z obrazkami;
- plansze z kartonikami przeznaczonymi do wyciskania.
Całość materiału podzielona jest na dwie części: obrazkowo-geometryczną oraz literowo-sylabowo-wyrazową.
Małgorzata Podleśna
PERSKIE OKO – Ćwiczenia percepcji wzrokowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
Jest to pozycja kierowana do uczniów mających problemy z prawidłową analizą i syntezą wzrokową, co skutkuje trudnościami w czytaniu i pisaniu. Pomoc ta składa się z kart zawierających materiał obrazkowy i literowy ułożony według stopnia trudności – od najprostszych kształtów do trudnych wyrazów.
Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe mają służyć:
- sprawnemu rozpoznawaniu liter i zauważaniu drobnych różnic między nimi,
- wyrobieniu sprawności całościowego ujmowania wyrazu,
- kształceniu pamięci wzrokowej,
- wyrobieniu sprawności prawidłowego odwzorowywania,
- usprawnieniu koordynacji wzrokowo-ruchowej i czasowo-przestrzennej,
- podniesieniu poziomu graficznego pisma.
Ćwiczenia te kształtują także podstawowe umiejętności matematyczne, jak liczenie, znajomość figur geometrycznych i orientację w kierunkach.
Alicja Małasiewicz
SOKOLI WZROK – Ćwiczenia dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej z zaburzoną percepcją wzrokową
Proponowany zestaw ćwiczeń przeznaczony jest do treningu wzroku dla dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej. W książce znajduje się sześć kategorii ćwiczeń, które mają na celu ćwiczyć i usprawniać spostrzeganie kształtów i układów elementów oraz różnic i podobieństw, koordynację wzrokowo-ruchową, grafomotorykę, koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną. Dziecko ma również okazję zapoznać się z pojęciami symetrii i osi oraz nauczyć się posługiwania linijką.
Karty pracy są zróżnicowane pod względem trudności. Terapeuta może je dobierać w zależności od poziomu percepcji wzrokowej ucznia.