Profesjonalna kamera 16mm - 3 obiektywy. Produkcja niemiecka - ok 1960 r. Sprzęt odziedziczylem po tacie, ktory kręcił tą kamerą filmy 20 lat temu, a potem leżała nieużywana. Nie jestem filmowcem, ale jako fotograf postaram się opisać wszystko jak najlepiej. Duża skórzana walizka wydaje sie byc kompletem (większym niż te ktore znalazlem na ebayu) - kable, akumulator, instrukcje po niemiecku, polsku + chyba jakis prospekt do akumulatora. Wszystko w stanie BDB, szkła w stanie idealnym, przysłony chodzą jak masełko - jak nowe. Nie sprawdzalem akumulatora, ale wydaje mi sie ze po 50 latach moze byc nie do użytku (czytalem w internecie ze spokojnie mozna kupic wspolczesny odpowiednik). Mozliwosc kręcenia ręcznego również bez użycia prądu. W środku kamera wygląda jak nowa. W zasadzie wszystko wygląda na sprawne i działające, aczkolwiek nie mam filmu i możliwości żeby nagrać cokolwiek. Waga całości z akcesoriami i walizką - ok 19kg. Peferowany odbiór osobisty lub wysyłka kurierem. Cena okazyjna, modele, które obecnie znajdują się na aukcjach kosztują ponad 800 euro!
O to bliższe informacje, ktore znalazlem w internecie: (framgenty strony http://strony.aster.pl/8mm/kam16/pent16.html)
"PENTACON PENTAFLEX 16
Modułowa budowa z możliwością wymiany obiektywów, napędów, kaset... "Sercem" jest korpus kamery. Lustrzany celownik pozwala na dokładne kadrowanie i ustawianie ostrości. Lustrzana migawka ma regulowany sektor od 0 do 180 stopni. Daje to pełną swobodę ustawiania przysłony i wyboru głębi ostrości. Z przodu jest obrotowa tarcza na trzy mocowane bagnetowo obiektywy. Typowo są to szeroki (12,5 mm), standard (25 mm) i tele (50 mm). Obiektywy mają sprzężone przysłony. Wygodna gałka ustawień sektora migawki pozwala na płynne ściemnienia i rozjaśnienia. Kamera, z kasetami "R", umożliwia cofanie taśmy i bieg wsteczny, można robić przenikanie obrazu. Korpus ma dwa bagnetowe gniazda mocowania napędów, z boku i od spodu. Kasety wstawiamy od góry, wymiana ich jest łatwa i możliwa w dowolnej chwili, tracimy jedynie około 10 zaświetlonych klatek. Z tyłu korpusu jest wizjer z regulacją wzroku -4 do +4 dioptrii a pod nim tabelka czasów naświetlania dla różnych ustawień sektora migawki. Do kamery produkowano kasety trzech wielkości, na 30, 60 i 120 mb. taśmy. Do kaset "60" i "120" można było ładować taśmę tylko na rdzeniach co wymagało ciemni. Z instrukcji wynika że były ładunki dzienne 60 mb. na szpulach które można było z dodatkową wkładką ładować do kaset "120".
Najpopularniejsze były kasety "30" ładowane dziennymi szpulkami 30,5 mb. Kasety mają liczniki pokazujące ilość nienaświetlonej taśmy. Każda kaseta ma (prócz chwytaka) pełny mechanizm przesuwu taśmy. Wszystkie kasety oznaczone "R" mają bieg wsteczny więc ich mechanizm nie jest prosty. Solidna (korpus - odlew) i precyzyjna budowa zapewnia pracę bez awarii i zacięć, o ile nie popełnimy błędów przy zakładaniu taśmy i wkładaniu kasety do kamery. Podstawowy napęd kamery to silnik 12V. Odśrodkowy regulator obrotów ma dokładność 5% dla każdej prędkości, dostępne są 12, 16, 20, 24, 32 kl/sek. Silnik ma moc 6W i pracuje dobrze z każdą kasetą, nawet "120". Ma duży moment obrotowy i wolne obroty, jeden obrót to przesuw jednej klatki. Jest blokada wciśniętego spustu. Silnik zamocowny w dolnym gnieździe pełni rolę uchwytu. Przy filmowaniu ze statywu silnik mocujemy w bocznym gnieździe napędów. Do zdjęć poklatkowych potrzebny jest dodatkowy moduł zakładany między kamerę a silnik. Silnik dużej mocy ma wysokie obroty pozwalające na filmowanie nawet z prędkością 48 lub 96 kl/sek - ze specjalną kasetą "96". Niezbędny do tego silnika jest moduł reduktora obrotów. Silnik jest przez niego zasilany i uruchamiany (spust). Modułem można ustawiać redukcję obrotów, 1:1, 1:2, 1:3 , 1:4 i bieg wsteczny z redukcją 1:5. Silnik ma moc około 40 W więc potrzebny jest duży akumulator lub zasilacz sieciowy o mocy 50 W. Sam reduktor może być używany z dowolnym napędem zwiększając zakres prędkości filmowania. Napęd sprężynowy uniezależnia od zasilania przy filmowaniu . Pełny naciąg sprężyny daje przesuw ponad 6 metrów taśmy. Jest licznik naciągnięcia sprężyny w metrach taśmy. Napęd ma bieg normalny (L), stały (D) i zdjęcia poklatkowe (E). Zakres prędkości: 12, 16, 24, 48 kl/sek. Napęd jest dość duży i ciężki. Wygodną obsługę zapewnia tylko mocowanie w bocznym gnieździe i użycie statywu. Prosta i solidna konstrukcja to pewna praca napędu po dziesiątkach lat. Kamera z obiektywami, silnikiem i kasetą z taśmą waży około 6 kg. Przy zdjęciach z ręki, ze statywem napiersiowym, bezwładność tej masy zapewnia stabilny obraz. Ale pewniejsze są zdjęcia ze statywu. Stolik na głowicy ma prowadnice dopasowane do kamery i kompedium. Kamerę wsuwamy w te prowadnice i blokujemy śrubą. Filmując możemy zmieniać ostrość czy ogniskową bez obawy poruszenia kamery. Wygodna dźwignia głowicy daje płynne ruchy kamery w obu osiach. Szerokokątny FLEKTOGON 2,8/12,5 Przysłona 2,8 - 16 Ostrość od 35 cm. Skala odległości i głębi ostrości. Filtry M49. Standardowy BIOTAR 1,4/25 Przysłona 1,4 - 16 Ostrość od 35 cm. Skala odległości i głębi ostrości. Filtry M49. Teleobiektyw BIOTAR 1,4/50 Przysłona 1,4 - 16 Ostrość od 55 cm. Skala odległości i głębi ostrości. Filtry M49. Do zasilania kamery można użyć współ- czesnego akukumulatora żelowego (np. 12 V / 2,2 Ah). Wystarcza na ciągłą pracę kamery przez około 3 godziny. Korzystając z automatycznej ładowaczki można go w każdej chwili doładować. Do zdjęć we wnętrzach przydatny jest zasilacz sieciowy dający stałe napięcie 12 V przy prądzie 2 A. Pentaflex 16 to dobrze przemyślana i solidna konstrukcja. Projektowane do tej kamery obiektywy dają bardzo dobry obraz pozwalając na produkcję metodą negatyw - pozytyw. Pentaflex 16 to "starsza siostra" równie udanej kamery Pentaflex 8."