|
Pedeutologia
Studium
teoretyczno-pragmatyczne
Oprawa: Miękka ze
skrzydełkami
Format:
15.0x21.0cm
Ilość stron:
384
Wydanie:
1
Rok wydania:
2013
ISBN:
[zasłonięte]978-8387-906-3
Monografia dotyczy profesji
nauczycielskiej i czynników ją warunkujących. Podejmowana w
niej problematyka jest obecnie niezwykle istotna, ponieważ
nauczyciel pełni strategiczną rolę w funkcjonowaniu i
efektywności systemu edukacji. W trakcie zmian społecznych
rola ta jest redefiniowana, zaś on sam staje ciągle wobec
nowych wyzwań i zadań. Książka umożliwia Czytelnikowi
zaznajomienie się z rozwojem pedeutologii jako ważnej
subdyscypliny pedagogicznej, która w ostatnich latach
dynamicznie się rozwija. Autorka w swych rozważaniach
uwzględnia polską myśl pedeutologiczną, kierunki ewolucji
pytań badawczych, związki pedeutologii z innymi
subdyscyplinami pedagogiki, a także z innymi dyscyplinami
naukowymi. Istotną perspektywą poznawczą czyni specyfikę
pełnienia roli nauczyciela i jego skuteczność. Ową skuteczność
rozpatruje m.in. przez pryzmat kształcenia, kompetencji i cech
osobowych nauczyciela, rozwoju zawodowego i jego uwarunkowań,
relacji z innymi podmiotami edukacyjnymi, a także poprzez
ukazanie etycznego wymiaru zawodu. Prezentuje różnorodne
koncepcje pedutologiczne porządkujące myślenie o nauczycielu,
który w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego ujawnia
swoją indywidualność i talent pedagogiczny. Autorka
koncentruje się na refleksji teoretycznej wiążącej się z
podejmowaniem działań modernizacyjnych i innowacyjnych oraz na
pragmatyce zawodu nauczyciela. W końcowej części pracy
analizuje funkcjonowanie nauczyciela w warunkach zmian
społecznych i edukacyjnych, wobec nierówności społecznych,
wielokulturowości oraz potrzeby integracji
społecznej. Monografia adresowana jest do studentów,
nauczycieli o różnym stażu pracy, przedstawicieli nadzoru
pedagogicznego i władz oświatowych, placówek doskonalenia
nauczycieli i osób, które poszukują wiedzy i aparatury
pojęciowej dla rozumienia oblicza współczesnego nauczyciela i
zmieniającej się szkoły.
|