Tytuł
Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu
lat
Autor
Rainer Patzlaff, Wolfgang Saßmannshausen, Telse Kardel, Claudia
McKeen
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8387-650-5
Kraków 2011, wydanie 1, format 170 x 240,
objętość 156 str., oprawa twarda
Czy słuszne są postulaty
pojawiające się często w środowiskach pedagogicznych i realizowane w projektach
reform oświatowych o konieczności wczesnej stymulacji intelektualnej oraz o
potrzebie wprowadzania przedszkolnych programów dydaktycznych? Czy ograniczanie
zakresu swobodnej zabawy i jednostronne przyspieszanie rozwoju kognitywnego
rzeczywiście optymalnie pomagają w zdobywaniu przez dziecko podstawowych
kompetencji prospołecznych? Jakie to może mieć konsekwencje dla
sensoryczno-motorycznego rozwoju małego dziecka? Kiedy dziecko jest dojrzałe do
podjęcia nauki w szkole?
Grupa wybitnych pedagogów niemieckich prezentuje
waldorfską wizję takich kwestii, jak: dojrzałość szkolna, harmonijny rozwój
dziecka, specyfika uczenia się w wieku przedszkolnym oraz w pierwszych latach
nauki szkolnej. W publikacji znajdujemy obszerne omówienie celów, zakresów i
metod pracy z dziećmi na tym etapie kształcenia. Wiele miejsca poświęca się
także takim zagadnieniom, jak salutogeneza (zdolność osobowości do
samouzdrawiania) i rezylencja (umiejętność zwycięskiego przechodzenia przez
kryzysy życiowe), oraz sposobom odpowiedniego kierowania procesami
wychowawczymi, aby te cechy mogły się u dziecka ukształtować. Książka jest
napisana przystępnym językiem i ma przejrzystą strukturę.
Część I Rozwój i uczenie się dziecka Każde dziecko to
indywidualność
Wychowanie i kształcenie – stopnie na drodze ku wolności
człowieka
Kształcenie i samokształcenie dziecka
Cielesne, witalne i
duszne instrumentarium jaźni
Salutogeneza jako podstawa procesu kształcenia
Budowanie zdrowej kompleksji ciała
Budowanie poczucia koherencji przez
prymarne doświadczenia
Rozwój rezylencji
Uczenie się u małego dziecka i
jego uwarunkowania-
Szczególny charakter uczenia się u małego dziecka
Pedagogiczne kształtowanie otoczenia dziecka
Porządek i spolegliwość
Rytm i powtarzanie
Logika faktów i powiązania
Osobowość wychowawcy
jako sprawcze otoczenie dziecka
Samowychowanie wychowawcy – naśladowanie
dziecka
Znaczenie swobodnej zabawy
Przejście do nauki szkolnej – kiedy
jest ten właściwy moment?
Zachowanie sześciolatków w zabawie i w grupie
rówieśniczej
Wczesna dojrzałość intelektualna i dysocjacja
Rytm
siedmioletni – zasada salutogeniczna
Przemiana sił somatotwórczych
Uwolnienie zdolności wyobrażeniowych
Pierwsze lata szkolne
Od
uczenia się implicite do uczenia się explicite
Uczenie się w atmosferze
duchowego ciepła
Ukochany autorytet
Uczenie się z przewodnikiem i
samodzielnie
Od obrazu do graficznych znaków pisma
Od rytmu do
rachowania
Język – przestrzeń wewnętrznych obrazów
Dialog lekcyjny
Kształtowanie całościowo pojmowanego człowieka przez sztukę
Jednostka i
grupa w procesie kreacji artystycznej
W kolegium nauczycielskim
W klasie
Zajęcia praktyczne
Jak bardzo ważny jest ruch
Rozwój indywidualny
dziecka – różnice rozwojowe
Rola rytmu w okresie nauki szkolnej
Dziesiąty rok życia
Podsumowanie
Część II Cele, dziedziny i
uwarunkowania kształcenia
Cele nauczania i wychowania
Cele ogólne
Szacunek dla indywidualności dziecka
Razem ku wolności i
odpowiedzialności
Wykształcanie kompetencji społecznych
Tworzenie
podstaw ogólnej zdrowotności
Pozwolić dziecku rozwijać się we własnym tempie
Kształcenie ogólne i indywidualne wspieranie ucznia
Całościowy proces
kształcenia do osiemnastego roku życia
Cele dla stopnia elementarnego
Własna misja edukacyjna dla stopnia elementarnego
Pedagogiczne
kształtowanie środowiska życiowego
Pozytywna atmosfera uczenia się i
spolegliwe relacje
Funkcja dorosłego jako wzoru wychowania
Podstawy
osobowości autentycznej
Początki koherencji i rezylencji
Wspieranie
prawidłowego rozwoju zdrowotnego
Pozwolić dziecku dojrzewać we własnym
tempie
Umiejętność uczenia się i osiągania celów przez całe życie
Metamorfozy rozwojowe i uczenie się adekwatne do wieku
Od uczenia się
rękami do uczenia się głową
Przekazywanie wartości etycznych i
społecznych
przez aktywny wzór osobowy
Kontynuacja w szkole podstawowej
Szkoła jako wyzwanie dla dziecka
Przesłanki celowego uczenia się
Tworzenie pozytywnej atmosfery nauki
Jak zachować naturalną radość
uczenia się?
Wzmacnianie i rozwijanie kompetencji społecznych
Obszary
edukacyjne
Obszary edukacyjne w przedszkolu
Zasady ogólne
Swobodna
zabawa jako aktywność wspierająca rozwój
Ruch, rozwój fizyczny i zdrowie
Rozwój mowy
Kształcenie rytmiczno-muzykalne i artystyczne
Podstawy
kształcenia matematyczno-przyrodniczego
Budowanie kompetencji społecznych
Podstawy kompetencji medialnych w przedszkolu i w szkole
Kontynuacja w
szkole podstawowej
Rozwijanie samodzielności
Wspieranie rozwoju
zdrowotnego przez rytm
Szkolenie ruchowe
Kompetencje językowe i
czytelnicze, nauka języków obcych
Kształcenie przez sztukę
Wprowadzenie
do matematyki
Wartości etyczno-moralne
Uwarunkowania edukacyjne dla
przedszkola i dla szkoły
Samowychowanie
Samowychowanie jako podstawa
działania pedagogicznego
Zadowolenie z pracy i kompetencja działania
Zdolności artystyczne pedagogów
Kształcenie i doskonalenie zawodowe
Współpraca z kolegium nauczycielskim i z rodzicami
Cotygodniowe
konferencje w kolegium nauczycielskim
Współpraca z rodzicami
Współdziałanie między przedszkolem a szkołą
Współpraca z terapeutami,
lekarzami i specjalistami
Badania i rozwój jakościowy
Dokumentacja
rozwoju dzieci
Działalność badawcza w pracy pedagogicznej
Praca
koncepcyjna, rozwój jakościowy
Kolegialna samorządność i kierowanie placówką
Cele kolegialnej samorządności
Odpowiedzialna i aktywna postawa
współpracowników
oraz kierowanie placówką
Współpraca waldorfskich
placówek pedagogicznych
Integracja w środowisko społeczne
Architektura i
aranżacja przestrzeni
Bibliografia
Literatura uzupełniająca
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!