PEDAGOGICZNE REFLEKSJE ...
KSIĘGA JUBILEUSZOWA DEDYKOWANA
PROFESOR JÓZEFIE BRĄGIEL
Redakcja
Beata Górnicka, Alicja Kurcz
wyd. Opole 2012, stron 626 + 2 wklejki fot. barwne, przypisy, miękka oprawa, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm
Z notatki wydawniczej :
Treść książki odzwierciedla wielowątkowy wymiar refleksji pedagogicznych najwybitniejszych polskich pedagogów społecznych, historyków wychowania, dydaktyków, animatorów kultury oraz współpracowników i uczniów Profesor Józefy Brągiel, którzy swoje publikacje złożyli do pamiątkowej Księgi Jubileuszowej dedykowanej Pani Profesor. Księga zawiera 46 opracowań ujętych w trzech częściach. Pierwsza stanowi teoretyczno-metodologiczne Refleksje o pedagogice społecznej, nawiązujące do problematyki tożsamości i profesjonalizacji pedagogiki społecznej, dyskursu socjopedagogicznego o wychowaniu, potędze optymizmu w pedagogice, wyznaczaniu celów i funkcji współczesnej edukacji, roli kultury w kreacji nowych wartości, świadomości międzykulturowej młodzieży, poczucia tożsamości narodowej, historycznych aspektów edukacji regionalnej, przemian okresu transformacji oraz problemów metodologicznych badań biograficznych.
Druga część publikacji, zatytułowana W kręgu pedagogiki rodziny, obejmuje rozważania dotyczące roli pedagogiki rodziny w procesie subdyscyplinaryzacji, poszukiwania aktualnych wymiarów wartości małżeństwa i rodziny, sytuacji społecznej i emocjonalnej dziecka w rodzinach rozwodzących się, migrujących zarobkowo, zastępczych oraz wychowujących dziecko niepełnosprawne. W trzeciej części pt. Aplikacyjne obszary w pedagogice zawarte są teksty wybitnych pedagogów i socjologów – autorów teoretycznych rozważań o społecznych wymiarach działania na polu pracy socjalnej, etycznych wymiarach pracy z rodzinami problemowymi, edukacji zdrowotnej w kształceniu dzieci i młodzieży oraz edukacji młodzieży o swoistych potrzebach wynikających z jej zawiedzionych nadziei i poczucia marginalizacji społecznej. W tej części publikacji znajdziemy również materiały odnoszące się pomiaru dydaktycznego, strategii motywacyjnych stosowanych wobec uczniów przez nauczycieli, terapii pedagogicznej, wspierania dziecka i rodzin dysfunkcjonalnych, a także poradnictwa zawodowego.
Praca adresowana jest do osób zainteresowanych naukowo i metodycznie aktualnymi problemami funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych oraz pedagogicznymi.
SPIS TREŚCI :
Wprowadzenie (Beata Górnicka, Alicja Kurcz)
Prof. zw. dr hab. Józefa Brągiel – pedagog społeczny i socjolog rodziny (Zenon Jasiński)
Dorobek naukowy prof. zw. dr hab. Józefy Brągiel
Część I. REFLEKSJE O PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ
Rozdział 1 Stanisław KAWULA — Zasoby wychowania w środowisku życia współczesnego Polaka. Perspektywa animacji kapitału ludzkiego
Rozdział 2 Tadeusz PILCH — Potęga optymizmu i bezdroża pesymizmu. Refleksje pedagoga społecznego
Rozdział 3 Andrzej RADZIEWICZ-WINNICKI — Refleksje ogólne dotyczące tożsamości i profesjonalizacji pedagogiki społecznej doby współczesnej
Rozdział 4 Zygmunt ŁOMNY — Przyszła kultura kontynuacją odziedziczonych i kreacją nowych wartości
Rozdział 5 Franciszek Antoni MAREK — Głos w obronie świętości nauki i uczelni akademickich
Rozdział 6 Wiesław THEISS — Homo sovieticus: wychowanie jako (de)montaż człowieka
Rozdział 7 Mikołaj WINIARSKI — Środowisko lokalne i szkoła środowiskowa w kontekście globalizacji – w dyskursie socjopedagogicznym
Rozdział 8 Andrzej OLUBIŃSKI — Edukacja i nauki społeczne w misji umacniania status quo czy reformowania rzeczywistości? Elementarne cele i funkcje współczesnej edukacji
Rozdział 9 Ludwik KOZOŁUB — Kultura symboliczna a problem wychowania w poczuciu tożsamości narodowej
Rozdział 10 Jadwiga KOSOWSKA-RATAJ — Świadomość międzykulturowa młodzieży akademickiej
Rozdział 11 Jerzy STOCHMIAŁEK — Kryzysy życiowe w obszarze zainteresowań pedagogiki społecznej
Rozdział 12 Bogdan CIMAŁA — Transformacja społeczno-polityczna 1989 i jej skutki dla działań opiekuńczo-wychowawczych
Rozdział 13 Jolanta KWIATEK — Początki szkół realnych w Prusach i na Śląsku
Rozdział 14 Marian KAPICA — Euroregion przestrzenią edukacji regionalnej
Rozdział 15 Ewa SMAK — Wokół zagadnień metody biograficznej w naukach pedagogicznych
Rozdział 16 Przemysław Eugeniusz KANIOK — Pedagogika społeczna i jej implikacje dla pracy socjalnej w Wielkiej Brytanii
Rozdział 17 Marek MASNYK, Anna WEISSBROT-KOZIARSKA — Problematyka polskiej mniejszości narodowej na Śląsku Opolskim w powieści i literaturze faktu
Część II. W KRĘGU PEDAGOGIKI RODZINY
Rozdział 18 Anna KWAK — Czy małżeństwo i rodzina są nadal „w cenie”?
Rozdział 19 Andrzej W. JANKE — Pedagogika rodziny w procesie subdyscyplinaryzacji
Rozdział 20 Bożena MATYJAS — Doświadczenie rozłąki. O sytuacji dzieci w rodzinach migracyjnych
Rozdział 21 Barbara KROMOLICKA — Odpowiedzialność rodzicielska w rodzinie migracyjnej
Rozdział 22 Henryk CUDAK — Zachowania emocjonalne dzieci z rodzin rodziców rozwodzących się
Rozdział 23 Ewa JAROSZ — Społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju idei ochrony dzieci
Rozdział 24 Stanisława WŁOCH — Dziecko i dzieciństwo we współczesnej rodzinie
Rozdział 25 Eleonora SAPIA-DREWNIAK — Relacje teściowej z synową w literaturze poradnikowej
Rozdział 26 Wiesław SIKORSKI — Włączanie dzieci do terapii rodziny – wymysł czy konieczność?
Rozdział 27 Beata GÓRNICKA — Niepełnosprawność w życiu jednostki, rodziny i społeczeństwa
Rozdział 28 Beata SKWAREK — Środowisko rodzinne wychowanków domów dziecka
Rozdział 29 Agnieszka FRANCZYK — Edukacyjno-zawodowe aspiracje dzieci z rodzin zastępczych
Rozdział 30 Ewelina Joanna KONIECZNA — Wartość rodziny, zdrowia i miłości w opinii osób niepełnosprawnych ruchowo
Rozdział 31 Wiesława KOWALSKA, Katarzyna SĘPOWICZ-BUCZKO — Aporie roli ojca w oczekiwaniu na narodziny dziecka
Część III. APLIKACYJNE OBSZARY W PEDAGOGICE
Rozdział 32 Ewa MARYNOWICZ-HETKA — Społeczny wymiar działania w polu praktyki socjalnej – wybrane elementy narzędzia analizy
Rozdział 33 Krystyna MARZEC-HOLKA — Edukacja a zawiedzione nadzieje niechcianej/dryfującej młodzieży
Rozdział 34 Ewa SYREK — Edukacja zdrowotna w kształceniu ogólnym dzieci i młodzieży
Rozdział 35 Anna KOTLARSKA-MICHALSKA — Dylematy pracy socjalnej z rodzinami wieloproblemowymi
Rozdział 36 Stanisław KORCZYŃSKI — Stres w środowisku pracy
Rozdział 37 Eryk HOLONA — Biuro Porad Obywatelskich jako podmiot tzw. dobrej wspólnoty
Rozdział 38 Irena MUDRECKA — Idea odpowiedzialności pozytywnej w wychowaniu – imperatyw czynienia dobra
Rozdział 39 Alicja KURCZ — Sieroctwo rodzinne i jego oblicza
Rozdział 40 Ryszard GMOCH — Nowe trendy w pomiarze osiągnięć poznawczych uczących się
Rozdział 41 Aleksander SZTEJNBERG — Stosowanie strategii motywacyjnych przez nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w codziennej praktyce edukacyjnej
Rozdział 42 Urszula KALICIŃSKA — Efektywność terapii pedagogicznej dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania i jej uwarunkowania
Rozdział 43 Iwona DĄBROWSKA-JABŁOŃSKA — Wsparcie społeczne rodziny i dziecka – projekty socjalne realizowane przez studentów kierunku praca socjalna na Uniwersytecie Opolskim
Rozdział 44 Danuta KOWALCZYK — Problem opieki nad dzieckiem w postępowaniu sądowym
Rozdział 45 Piotr SASIN — Wsparcie psychopedagogiczne rodziców dzieci uzależnionych od narkotyków
Rozdział 46 Jolanta ŻARCZYŃSKA-HYLA — Uwarunkowania przemocy rodzinnej wobec niepełnosprawnych dzieci
Katedra Pedagogiki Społecznej Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego
Informacje o autorach
KAŻDY OFEROWANY NA NASZYCH AUKCJACH EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|