Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu Stanisław Kawula
wydanie: II poszerzone format: A5 rok: 2004 stron: 372
Wprowadzenie Wychowanie, podobnie jak życie, jest kategorią wieczną. Jako proces i funkcja różnorodnych dziedzin oraz aktywności ludzkiego życia, jego dokonań i skutków - pojawiło się wraz z człowiekiem. To właśnie relacje "z drugim" (jednostką, grupą, szerszymi układami) stanowią od wieków obiekt dociekań filozoficznych, a od kilku wieków pedagogicznych lub socjologicznych, głównie po to, ażeby wyjaśnić czy też modelować kształt zachowań jednostkowych lub społecznych. Dzięki różnorodnym interakcjom międzyludzkim mogą istnieć i rozwijać się struktury społeczne (grupy, organizacje, społeczności, instytucje kulturalne i edukacyjne), a także kulturalne systemy symboli (^język, technologie, zasoby wiedzy, wartości, przekonania czy normy). Interakcje, wzajemne relacje indywidualne i społeczne oraz społeczne struktury i kultura są nawzajem ze sobą powiązane. Żaden z tych komponentów nie mógłby istnieć bez pozostałych (Turner 1998, s. 74). Tak więc, jak twierdzi George H. Mead, interakcje są najbardziej podstawowymi procesami społecznymi, dzięki którym utrzymana jest tożsamość kulturowa społeczeństwa, jednostek i pośrednich układów społecznych (Mead 1975). Stąd też relacjonizm i interakcjo-nizm oraz wynikająca z nich teoria wymiany społecznej, stanowić mogą solidną wykładnię teoretyczną dla współczesnych odniesień pedagogicznych i edukacyjnych. Założenie podstawowe stanowi tutaj teza o przedmiocie poznania naukowego, którym są właśnie stosunki (z łac. relatrio) społeczne między podmiotami, zjawiskami lub zdarzeniami, a nie same rzeczy czy fakty. Takie jest stanowisko skrajnie pojętego interakcjonizmu w układzie ontologicznym, rzeczowym. Jest też jego subiektywne, psychologiczne podłoże, które w ujęciu Ervinga Goffmana interakcję uznaje za rodzaj inscenizacji teatralnej, dziejącej się na scenie ludzkiego życia i za jego kulisami (Goffman 1981). Poprzez relacje z innymi i dzięki nim, pełnimy i uczymy się różnorodnych ról społecznych.
SPIS TREŚCi:
196 stron format: B5 oprawa: miękka Rok wydania: 2009
OPIS Na strukturę książki składa się osiem rozdziałów koncentrujących się m.in. na następujących zagadnieniach: współczesne koncepcje twórczości w psychologii i pedagogice, postawy twórcze - ich różne płaszczyzny i predykatory, kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych uczniów w praktyce edukacyjnej, rozpoznawanie i wspieranie postaw twórczych a możliwości kreatogenne szkoły. Jak podkreśla w recenzji wydawniczej prof. dr hab. Anna Karpińska "Wartością recenzowanej książki jest wnikliwa analiza wybranej kategorii czynników warunkujących kompetencje zawodowe współczesnego nauczyciela w bardzo istotnym obszarze jego działań edukacyjnych. (...) praca stanowi nie tylko interesujący szkic pedentologiczny, ale zawiera także szereg cennych wskazówek dla dydaktyki twórczości oraz inspiruje do wypracowania koncepcji oraz strategii kształcenia nauczycieli do twórczości edukacji". SPIS TREŚCI: Od Wydawcy............................... 11 Wprowadzenie.............................,13 CZĘŚĆ I W POSZUKIWANIU TEORETYCZNYCH ODNIESIEŃ Rozdział I Edukacyjne właściwości relacji międzyludzkich Człowiek w relacjach edukacyjnych..................21 Spojrzenie na istotę wychowania i edukacji...............24 Edukacyjne implikacje stosunków społecznych............27 Mechanizmy i ograniczenia edukacyjne w interakcjach społecznych . 29 Człowiek z drugim człowiekiem - zasady relacji...........34 Rozdział II Sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka i jego rodziny Biologiczne i środowiskowe koncepcje rozwoju............39 Daleka i bliska perspektywa socjalizacji dziecka w rodzinie......44 : Rodzina elementem „spirali życzliwości"...............52
Rozdział III Dysonans społeczny w wychowaniu a cele edukacyjne Wprowadzenie..............................69 ; Wychowanie młodych pokoleń w warunkach dysonansu społecznego.............................72 Pedagogika wywiedziona z dysonansu społecznego..........74
Rozdział IV Alternatywność jako wyzwanie i cecha współczesnej pedagogiki Źródła alternatywności w pedagogice ..................83 Współczesne dylematy alternatywności ..............' ... 86 Logiczne podstawy alternatywności..................90 Filozoficzne i pedagogiczne przesłanki alternatywności........92 Edukacyjne aspekty rozwiązań alternatywnych............94 Koncepcja szkół alternatywnych....................98 Konsekwencje dla pedagogiki jako nauki o człowieku........101
Rozdział V Społeczeństwo ryzyka - perspektywa polityki społecznej Pomiędzy konsonansem a dysonansem w wychowaniu.... 107 Wychowanie w społeczeństwie ryzyka................ 113 Jaka jest przyszłość świata?....................... 116 Rodziny obszaru ryzyka..................... 119 Wsparcie dla rodzin z obszaru ryzyka................ 122 Uwagi końcowe.....:..............:....... 124 Wnioski.............................. . . , 127 Rozdział VI Rola pedagogiki w społeczeństwie przetrwania i/lub rozwoju Warunki życia w społeczeństwie transformacji ........... 131 Człowiek w społeczeństwie zdolnym do przetrwania lub rozwoju . 134 Cechy społeczeństwa przetrwania.................. 137 Społeczeństwo zdolne do rozwoju .................. 142 Uwagi końcowe..................5 CZĘŚĆ II OBSZARY RELACJI EDUKACYJNYCH Rozdział VII Dziecko w rodzinie społecznego i indywidualnego ryzyka Rodzina elementem społeczeństwa ryzyka..............151
Zjawisko patologii i dewiacji w życiu rodziny............ 152 Rodziny ryzyka socjalnego w Polsce................. 160 O model racjonalnej polityki prorodzinnej.............. 164 Teoretyczny model pomocy społecznej względem rodziny ..... 167 Rodzina a reforma edukacji...................... 173 Rozdział VIII Rodziny współczesne jako źródło sieroctwa społecznego Dzieciństwo osierocone czy zagrożone społecznie? ....... 177 Dziecko w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej......... 180 Rodzina funkcjonalna i dysfunkcjonalna w ujęciu pedagogicznym . 183 Subiektywne i obiektywne czynniki trwałości rodziny i małżeństwa . 189 Czynniki trwałości lub rozpadu małżeństwa............. 193 Profilaktyka czy leczenie skutków?.................. 196 Rozdział IX Nietolerancja jako źródło dewiacyjnych zachowań młodzieży Wprowadzenie............................. 203 Kilka słów o tolerancji i nietolerancji................. 205 Nietolerancja odmienności jako hamulec rozwoju osobowości . . . 206 Narkomania w opinii społecznej................... 208 Stosunek społeczeństwa do homoseksualistów............ 211 Niektóre dyrektywy pedagogiczne.................. 216 Rozdział X W kręgu agresji, przemocy i brutalizacji życia Przemoc i agresja w społeczeństwie transformacji .......... 219 Przejawy i rozmiary brutalizacji współczesnego życia . ....... 223 Pytania o źródła agresji - naznaczenie społeczne czy genotyp? . . . 225 Zachowania agresywne pseudokibiców ............... 228 Pseudokibice piłkarscy jako element widowiska sportowego .... 231 Próby wyjaśnienia zjawiska chuligaństwa i brutalnych zachowań pseudokibiców..................... 235 Potrzeba społecznej profilaktyki................... 239 O program przeciw brutalizacji życia................... 240 Co radzi psychologia i pedagogika społeczna?............. 242 Rozdział XI Pomocniczość w pracy socjalnej. Dylemat Samarytanina Wprowadzenie............................... 247 Zasady w obszarze pomocy społecznej................ 248 Dalekie i bliskie bariery ludzkich nierówności............ 251 Oblicza nierówności społecznych................... 257 Ubóstwo i bieda ............................ 260 Ku racjonalnej pomocniczości, a nie zniewoleniu socjalnemu . . . 263 Co na to nasza polityka prorodzinna? . ................ 265 Przywódcy duchowi i liderzy polityczni o pomocniczości...... 269 Go o pomocniczości państwa sądzą współcześni ekonomiści? .... 272 Rozdział XII New Age - Nowa Era w dziejach świata a wychowanie Wprowadzenie............................ 277 Czym jest ruch Ne w Age?......................... 279 Czy kulty religijne stanowią zagrożenie dla młodzieży? ...... .282 Subkultury i sekty w życiu młodzieży a wychowanie....... . 285 Droga do wolności czy uzależnienia?................. 288 Rozdział XIII Samotność licealistów - rodzaj relacji z otoczeniem Wprowadzenie............................. 291 Oblicza samotności.......................... 292 Rozmiary zjawiska . . . . ... .:. ... . . . ^. .............. . '294 Samotność młodzieży licealnej-analizaprzypadków ......... .297 Próba podsumowania......................... 306 Postscriptum,........... .................. . 309 Rozdział XIV Profilaktyka zachowań dewiacyjnych i patologicznych młodzieży w reformie edukacji Ustalenia terminologiczne........................ 311 Katastroficzna diagnoza.......................... 313 Zmiana opcji praktycznych? .....,.. 316 Konkretne zamierzenia........................ 318 Co ze skutecznością?......................... 320 Rozdział XV Survival jako metoda resocjalizacji nieletnich przestępców Brutalizacja życia w społeczeństwie transformacji.......... 323 Sztuka przetrwania czy edukacja antycywilizacyjna......... 324 O pewnym eksperymencie naturalnym w zakładzie poprawczym . . 327 Efektywność survivalu w opinii wychowawców........... 332 Ocena zajęć survivalowych przez wychowanków zakładu poprawczego............................ 335 Socjalizacyjne i resocjalizacyjne wartości survivalu......... 337 Bibliografia.............................. 341 Contents................................ 371 Inhaltsverzeichnis...........................
|