pedagogika PRACA DOMOWA UCZNIA Schreiber 1938
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
KILKA SŁÓW WSTĘPU.
Nasze luźne uwagi, zamieszczone w tej pracy, opierają się na faktach zebranych w r. szk. 1937/38 na terenie klasy IV b Państwowego gimnazjum im. R. Traugutta w Częstochowie. Na ogólną liczbę 34 uczniów, którzy zasiadają w klasie, wzięto pod uwagę przeważnie mniejszą ilość wychowanków, wahającą się między 28 a 33 chłopcami. Ograniczenie to wynikło z chęci poprzestania wyłącznie na danych — w miarę możliwości — pewnych, co skłoniło autora do wyłączenia za każdym razem kilku z badanych, gdy tylko powątpiewał o realności zebranych szczegółów. To, co podano w tej pracy, zostało wielostronnie sprawdzone, aby wykluczyć lub chociażby zredukować do minimum nawet drobne nieścisłości. Jeżeli mimo to występują jakieś nieuchwytne odchylenia, boć nie da się ich nigdy całkowicie uniknąć, gubią się w sumarycznym ujęciu omawianych faktów; podane cyfry wyrażają bowiem przeważnie pewien przekrój statystyczny — przeciętną, która, jak nas uczy doświadczenie, pociąga za sobą wyrównanie wymienne ewentualnych nadwyżek i niedoborów.
Autor nie myślał zupełnie nie tylko o wyczerpaniu zagadnienia, ale nawet o jego wszechstronnym przedstawieniu. Podaje zaledwie pewne zebrane na niepozornym odcinku swej codziennej pracy fakty, uważając że mimo aż nazbyt ograniczony zakres mogą one dać niejakie wytyczne, naświetlić pewne zjawiska z praktyki szkolnej i z życia młodzieży, pobudzić wreszcie do przemyślenia niektórych z nasuwających się zagadnień i do dalszych badań nad tak ważnym problemem współczesnego nauczania.
Autor stara się w miarę możności unikać obciążenia tekstu odsyłaczami do różnych prac, dotyczących poruszonych zagadnień; ogranicza się więc do wypadków koniecznych i aby ułatwić czytanie, przerzuca je do umieszczonych
Tytuł:
PRACA DOMOWA UCZNIA
Autor:
Wydawnictwo i rok wydania:
1938
Stan: +db lekkie zadarcia okladki, slad zagiecia gornego rogu stron, pieczatka z biblioteki domowej
Oprawa: miekka
Ilość stron: 180 str.
Format: 18x25 cm
Ilustracje: ---
Spis treści:
Kilka słów wstępu 5
Tygodniowy rozkład pracy 7
Materiał naszych badań (7) - Czy uczniowie są przeciążeni pracą (8) - Falowanie czasu pracy w okresie tygodniowym (10) - Uczniowskie typy pracy (11) Wysiłek uczniów w zakresie poszczególnych przedmiotów 15 O przyczynach wielorakich różnic (15) — Religia (17) - Język polski (17) - Język łaciński (19) - Język niemiecki (20) - Geografia (21) - Anatomia (21) -Fizyka (21) - Matematyka (22)
Kilka pierwszych wniosków 24
Następstwo czasowe przedmiotów (24) — Coś niecoś o zajęciach piśmiennych (25) — Realność czasu pracy przewidzianego przez wykładowców (27) — Jak pomóc uczniom w pracy domowej (28)
iWarunki domowe pracy ucznia 31
Pokój (31) — Materiał i przybory do pracy (35) — Stół i krzesło (37) — Światło przy pracy (39) — Ubiór uczącego się (41) — Postawa ucznia przy pracy (43) — Zmienność pozycji (49) — Temperatura pomieszczeń (52) — Przewietrzanie mieszkań (53)
O stosunku uczniów do przeszkód 56
Reakcja na przeszkody fizyczne (56) — Bodźce psychiczne rozbijające skupienie (62) — Myśl o szkole nie pozwala chłopcom uczyć się (63) — Wpływ domu rodzicielskiego na pracę młodzieży (72) — Konstytucja psychiczna a zdolność koncentracji (77)
Higiena życia młodzieży 88
Zdrowie fizyczne a praca (88) — Użycie narkotyków przez młodzież (89) - Rozpowszechnienie tytoniu wśród badanych (90) - Czy uczniowie piją alkohol (93) - Wartość prawidłowego snu (96) - Czas wolny od pracy (101) - Przebywanie na powietrzu (103) -Sporty i gimnastyka (105)
Technika pracy umysłowej 10?
Szkoła a lekcje zadane (107) — Znaczenie osobowości dla kształtowania się procesów umysłowych (115) — Typologia uczenia się (118) - Dobór pory odrabiania lekcyj (124) - Rytm procesu uczenia się (128) -Układ materiału lekcyjnego (137) - Zmęczenie i znużenie (144) - Wokalizacja (153) - Samodzielność pracy domowej (155)
Przypisy 159
Literatura
iWykaz nazwisk
Dodatkowe informacje w zakładce "strona o mnie"
Pozostałe książki - moje aukcje
Zdjęcia/skany poddane kompresji - mogą występować charakterystyczne zniekształcenia - zwłaszcza wokół liter.