SPIS TRESGI TOMU II
OKRES PIĄTY -
WYCHOWANIE NOWOCZESNE
CZĘŚĆ I
PEDAGOGIKA NATURALNA
ROZDZIAŁ 75 Prądy moralne i umysłowe w dobie oświecenia . . . . . , .
ROZDZIAŁ 76
Condillac i kształcenie refleksji................... 6
ROZDZIAŁ 77 -
Rousseau i wychowanie naturalne....., . . . . „ . . , . 10
(Zasady wychowania naturalnego 10. — Cztery okresy wyehowama 14. — Wpływ i wartość Emila 19.)
ROZDZIAŁ 78
La Chalotais i sekularyzacja szkoły....., , . ........ 25
ROZDZIAŁ 79
Zasady edukacji publicznej według pedagogiki fro;-.i . . 31
ROZDZIAŁ 80 Fizjokraci i oświata ludu........ . , , , , , . . , ; . . 35
ROZDZIAŁ 81 Reforma szkolnictwa w Niemczech i Austrji , , , . , . . . . . . , 38
CZĘŚĆ II
KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ W POLSCE (1[zasłonięte]773-17) ROZDZIAŁ 82
Król Stanisław August i nowe prądy kulturalne . ,,,,,, . . , . 47
ROZDZIAŁ 83 Stworzenie Komisji edukacji narodowej........., . . . , 50
ROZDZIAŁ 84 Członkowie Komisji . ................, . , . . = . 56
ROZDZIAŁ 85 Projekty reform.............. . . . . , . , . . , , - tu
(Bielińskiego Listy o wychowaniu 62. - Projekt Antoniego Popławskiego 65. -Inne ważniejsze projekty reform 72.)
ROZDZIAŁ 86
Pierwszy okres działalności Komisji (1[zasłonięte]773-17).......... 75
ROZDZIAŁ 87 Drugi okres (1[zasłonięte]776-17) do ogłoszenia Ustaw............ 79
ROZDZIAŁ 88
Ustawy Komisji edukacyjnej . ......... . ......... 88
ROZDZIAŁ 89 STR-
Trzeci okres (1783—1792): niepowodzenia Komisji eduk. nar..... 91
(Szkoły narodowe 92. - Szkoły główne 97.) 11OZDZIAŁ 90
Działalność Komisji na polu oświecenia ludu............ 99
ROZDZIAŁ 91
Grzegorz Piramowicz i Powinności nauczyciela ........... 106
ROZDZIAŁ 92
Publicystyka pedagogiczna w okresie Komisji edukacyjnej . . . . . . 113
ROZDZIAŁ 93
Ocena działalności Komisji i jej upadek...............120
CZĘŚĆ III
ZWYCIĘSTWO LIBERALIZMU W WYCHOWANIU PUBLICZNEM W XIX W. ROZDZIAŁ 94
Wpływ rewolucji francuskiej na oświatę ogólną . , , . . . . 125
(Wysilki pedagogiczne rewolucyjnej Francji 126. — lYp-łys: L: . : -1-
na rozwój szkolnictwa w Europie 129.)
ROZDZIAŁ 95 Neohumanizm i kształcenie formalne....., ............133
ROZDZIAŁ 96 Henryk Pestalozzi........... , , , . , . . 139
(Pestalozzego charakter i stosunek do ludu 139. — IV- - ;--?ans
i Burgdorf 142. — Jak Gertruda uczy swoje dzieci 146. — Zii.-!Cz.f..;-.:.- pz:1. .. : -li-lozzego 150.)
ROZDZIAŁ 97.
Pedagogika filozoficzna i J. F. Herbart . . , . ..........~^3
(Założenia 154. — Czynności pedagogiczne 155. — Herbartyzra 15-;O ROZDZIAŁ 98
Polityczno-społeczne warunki rozkwitu oświaty w XIX w, . . , , .. . 162
ROZDZIAŁ 99
Szkolnictwo elementarne i seminarja nauczycielskie . . , . . , , . , 165
(Rozkwit 165. — Metoda wzajemnego nauczania 166. — Kształcenie n.ui::::..-cieli 167. — Reakcja po r. 1848 i jej koniec 169. —- Wyższe szkoły początkowe iVA.V
ROZDZIAŁ 100
Szkolnictwo średnie . . . .................. . . . 172
(Gimnazjum pod wpływem neohumanizmu 172. — Wzór pruski 174. - Powolne przekształcenie gimnazjum 176. — Szkoły realne 178.)
ROZDZIAŁ 101
Uniwersytety..............; . . . ...... . 181
ROZDZIAŁ 102
Szkolnictwo specjalne . . .....................187
(Szkoły techniczne 187. - Szkolnictwo dla upośledzonych 189.) ROZDZIAŁ 103
Kształcenie wieku przedszkolnego. Froebla ogródki dziecięce.....191
ROZDZIAŁ 104
Wychowanie pozytywistyczne: Herbert Spencer ....... 197
ROZDZIAŁ 105
Szkolnictwo żeńskie............ 204
ROZDZIAŁ 106
Wychowanie fizyczne - .......... 208
CZEŚĆ IV
ROZKWIT I NIEDOLA SZKOLNICTWA POLSKIEGO W XIX W. ROZDZIAŁ 107 STK
Pierwsza fala germanizacji ....................212
(Zabór pruski 212. - Zabór austriacki 217.) ROZDZIAŁ 108
Rozkwit szkolnictwa polskiego na Litwie . . . ...........222
(Zmiany w polityce Rosji 223. - Uniwersytet wileński 225. - Działalność wydziału naukowego 228. - Młodzież wileńska 230. - Reakcja 233.)
ROZDZIAŁ 109 Współpraca Czackiego i Kołłątaja na Wołyniu......... . . 235
ROZDZIAŁ 110
Budowa szkolnictwa w Księstwie Warszawskiem i Królestwie Kongre-
sowem...........................240
(Tworzenie polskiego szkolnictwa elementarnego 242. — Szkoły średnie i wjrższe 247. — Zahamowanie ruchu oświatowego 251.)
ROZDZIAŁ 111
Literatura pedagogiczna w początkach w. XIX . . . . .......253
(Jędrzej Sniadecki o wychowaniu fizycznem 253. - Klementyna z Tańskich Hofmanowa o wychowaniu kobiet 255. ~ Początki literatury dla dzieci I młodzieży 259.)
ROZDZIAŁ 112
Ruina szkolnictwa polskiego w zaborze rosyjskim , .. ........ 261
ROZDZIAŁ 113 Okres reakcji i germanizacji w zaborze austriackimi , . ,...... 266
ROZDZIAŁ 114
Szkolnictwo Rzeczypospolitej Krakowskiej....., , . . . . . .;l;
ROZDZIAŁ 115
Ożywienie się ruchu umysłowego w zaborze praskim.......
ROZDZIAŁ 116
Bronisław Trentowski..............., . , - , . ,
(Autor Chowanny 276.—Ideał pedagogiczny Trentowskiego 2/8.— t;:;:-, ; , ., praktyczna 282. — Chowanna a szkolnictwo polskie 287.)
ROZDZIAŁ 117
Ewaryst Estkowski, nauczy ciel-działacz........., , , , . , U
ROZDZIAŁ 118
Reforma Wielopolskiego.................... . . 296
ROZDZIAŁ 119 Rusyfikacja....... . -................ . . , 303
ROZDZIAŁ 120
Germanizacja zaboru pruskiego................. , . 307
ROZDZIAŁ 121
Rozwój szkolnictwa w Galicji...................310
CUtworzenie Rady szkolnej krajowej 310. - 50 lat pracy Rady szkolnej 312. -Galicja ostoją ogólnopolskiej kultury 317.)
ROZDZIAŁ 122
Prywatna szkoła polska w Królestwie ...............319
CZĘŚĆ V
PRĄDY WSPÓŁCZESNE W WYCHOWANIU ROZDZIAŁ 123
Spadek przeszłości a potrzeby nowoczesne.............324
t.
ROZDZIAŁ 124 STR.
Oparcie pedagogiki na fundamencie psychologji.......... . 328
. ROZDZIAŁ 125
Pedagogika naukowa Marji Montessori . . . . ...........335
ROZDZIAŁ 126
Wychowanie moralne i społeczne..................339
(Echaindywidualizmu 340. -Kierunek etyczno-społeczny Fr. W. Foerstera 342. -Wychowanie obywatelskie Kerschensteinera 345.)
ROZDZIAŁ 127
Szkoła aktywna....................... . . . 347
ROZDZIAŁ 128
Reformy szkolne............ . . ...........353
ROZDZIAŁ 129
Polska wobec nowych prądów................. . . 358
Spis osób . . . . ................. . . . . . . . 365