Jest to kolejna pozycja książkowa dr Krystyny Pankowskiej poświęcona tej problematyce. W przeciwieństwie do innych wcześniejszych opracowań tej autorki, jest to książka najbardziej wszechstronna, ujmująca całościowo ten problem. Jej wartość polega również na tym, że od rozważań teoretycznych przechodzi do propozycji praktycznych, by wreszcie ostatnią trzecią część poświęcić omówieniu znaczenia dramy w edukacji i wychowaniu.
SPIS TREŚCI
Od Autora
Wstęp
CZĘŚĆ I. PODSTAWY DRAMY
Rozdział I. Czym jest drama
1.Różne zakresy pojęcia
2.Etymologia pojęcia
Rozdział II. Drama w kręgu ruchów reformatorskich
1.Na przełomie XIX I XX wieku
2.Druga połowa XX wieku
Rozdział III. Drama a zabawa
1.Istota I funkcje zabaw
2.Źródła dramy w zabawie
3.Zabawa- drama projekcyjna I właściwa
4.Współczesna zabawa dziecięca
5.Drama a zabawa- analiza porównawcza
Rozdział IV. Psychologiczne etapy rozwoju dramy w człowieku
1.Zabawa symboliczna według Piageta
2. Rozwój dramy naturalnej według Courtneya
Rozdział V. Homo dramus?
1.Dramowy imperatyw wewnętrzny
2.Mechanizmy dramy wewnętrznej
3. Drama wewnętrzna isotą człowieczeństwa
4. Drama a role społeczne
Rozdział VI. Drama w kulturze człowieka
1.Między dramą a teatrem
2.Drama na usługach polityki
3. Dramowa natura kultu
4.Dramatyzacja życia współczesnego
5. Drama jako metoda pisarska
CZĘŚĆ II. DRAMA KREATYWNA
Rozdział I. Nieporozumienia wokół dramy
1. Spory wokół dramy w Anglii
2.Nieporozumienia z dramą w Polsce
3.Drama edukacyjna a psychodrama
4.Drama w dydaktyce
5.Drama jako sztuka
Rozdział II. Elementy konstytutywne dramy
1. Pełna drama kreatywna
2. Struktura dramy
3. Główne elementy dramy
*temat
*symbolizacja
*rola
*fikcja
*konflikt
*napięcie
CZĘŚĆ III. DRAMA I WYCHOWANIE
Rozdział I. Kształcenie podstawowych dyspozycji człowieka
1. Podstawa twórcza
2.Wyobraźnia
3. Emocje
4. Empatia
Rozdział II.Drama jako trening życia
1. Sztuka życia
2. Inicjacja
3. Trudne sytuacje życiowe
4. Inne zastosowania
Rozdział III. Nowe zadania edukacyjne
1. Odróżnianie fikcji od rzeczywistości
2. Człowiek- istota cielesna
3. Język ciała
4. Świadomość przestrzeni
Rozdział IV. Drama w wychowaniu do wartości
1. W przestrzeni wartości
2. Przeciw antypedagogice
3.Socjalizacja w dramie
4. Niebezpieczeństwo grania roli
Rozdzial V. Wychowawcze możliwości dramy
1. Nauczyciel w dramie
2. Osiągnięcia I oceny
Zakończenie
Bibliografia