Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Ideowo-fi lozofi czne, społeczno-kulturowe
i psychologiczne założenia totalitaryzmu i autorytaryzmu
Geneza i znaczenie pojęcia t o t a l i t a r y z m
Źródła ideologii totalitarnych
Krytyka liberalizmu i demokracji z perspektywy zwolenników totalitaryzmu
Liberalizm
Demokracja
Faszyzm jako ideologia wychowania
Specyfika instytucji totalnych
Ukryte wymiary instytucji edukacyjnych
Geneza i znaczenie pojęcia a u t o r y t a r y z m
Pojęcie o s o b o w o ś c i a u t o r y t a r n e j
Totalitaryzm – autorytaryzm – autokratyzm
Rozdział II
Pedagogika autorytarna w Polsce w latach 1948–1989
Polska w latach 1948–1989. Państwo totalitarne czy autorytarne?
Model autorytarnej ideologii wychowawczej w Polsce na przestrzeni lat 1948–1989
Istota wychowania i kształcenia autorytarnego w Polsce
– etapy rozwoju autorytarnej refl eksji pedagogicznej
Lata 1948/[zasłonięte]–1955/1956
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Lata 1956/[zasłonięte]–1969/1970
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Lata 1970/[zasłonięte]–1989
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Szkoła polska (1948–1989) jako instytucja totalna
Rozdział III
Współczesne teorie i ideologie wychowania autorytarnego
Naukowe teorie wychowania autorytarnego
Teoretyczne podstawy wychowania według Heliodora Muszyńskiego
Źródła i rozumienie pojęcia w i e d z a p e d a g o g i c z n a
Pojęcie w y c h o w a n i a
Cel, treści (wartości) i zadania wychowania
Istota oddziaływań pedagogicznych
Aktorzy procesu wychowania – konceptualizacja aktywności wychowanka i pojmowanie roli wychowawcy
Metody, techniki i środki wychowania
Mierniki wychowania
Recepcja teoretycznych podstaw wychowania H. Muszyńskiego jako podejścia autorytarnego w polskiej literaturze pedagogicznej
Teoretyczne podstawy wychowania według Krzysztofa Konarzewskiego
Źródła i rozumienie pojęcia w i e d z a p e d a g o g i c z n a
Pojęcie w y c h o w a n i a
Cel, treści (wartości) i zadania wychowania
Istota oddziaływań pedagogicznych
Aktorzy procesu wychowania – konceptualizacja aktywności wychowanka i pojmowanie roli wychowawcy
Metody, techniki i środki wychowania
Mierniki wychowania
Recepcja teoretycznych podstaw wychowania K. Konarzewskiego jako podejścia autorytarnego w polskiej literaturze pedagogicznej
Potoczne teorie wychowania autorytarnego
Wychowanie autorytarne w ujęciu Stanisława Sławińskiego
Źródła i rozumienie pojęcia w i e d z a p e d a g o g i c z n a
Pojęcie w y c h o w a n i a
Cel, treści (wartości) i zadania wychowania
Istota oddziaływań pedagogicznych
Aktorzy procesu wychowania – konceptualizacja aktywności wychowanka i pojmowanie roli wychowawcy
Metody, techniki i środki wychowania
Mierniki wychowania
Recepcja wychowania w ujęciu S. Sławińskiego jako podejścia
autorytarnego w polskiej literaturze pedagogicznej
Wychowanie autorytarne w ujęciu Jamesa Dobsona
Źródła i rozumienie pojęcia w i e d z a p e d a g o g i c z n a
Pojęcie w y c h o w a n i a
Cel, treści (wartości) i zadania wychowania
Istota oddziaływań pedagogicznych
Aktorzy procesu wychowania – konceptualizacja aktywności wychowanka i pojmowanie roli
Metody, techniki i środki wychowania
Mierniki wychowania
Recepcja wychowania w ujęciu J. Dobsona jako podejścia autorytarnego w polskiej literaturze pedagogicznej
Rozdział IV
Perspektywy rozwoju oraz miejsce pedagogiki autorytarnej we współczesnej systematyce pedagogicznej
Zakończenie
Bibliografia Publikacje książkowe
Artykuły w czasopismach
Dokumenty i akty prawne
Strony internetowe