PROBLEM PODMIOTOWOŚCI CZŁOWIEKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ -
(RED.) HENRYK MACHELA 2001 ROK 206 STRON
SPIS TREŚCICzęść wstępna
1. Osoba Prof. dr hab. Haliny Borzyszkowskiej.......................................7
2. Jan Pańczyk:
Słowo wprowadzające...........................................................9
3. HalinaBorzyszkowska:
Działalność Zakładu Pedagogiki Specjalnej w Instytucie Pedagogiki
Uniwersytetu Gdańskiego ...........................................11
4. Henryk Machel:
Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Gdańskim....................17
5. Elżbieta Garlej-Drzewiecka:
Współpraca Zakładu Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Gdańskiego
ze środowiskiem .................................................22
6. Wirginia Loebl, KazimieraNowak-Lipińska: Problematyka prac magisterskich
powstałych w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej -próba oceny ....30
Część rewalidacyjna
1. Czesław Kosakowski:
Problem podmiotowości i autorewalidacji w pedagogice specjalnej ..............37
2. Krystyna Danuta Rzedzicka:
0 rehabilitacji jako relacji etycznej: perspektywa............................47
3. DanutaGrzybowska:
Szkoła specjalna - nauczanie czy wychowanie?............................53
4.IwonaLindyberg:
Środowisko rodzinne a stosunek do nauki szkolnej uczniów szkoły specjalnej ....59
5.Jolanta Rzeżnicka:
Postawy młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym wobec małżeństwa
i rodziny jako jeden z czynników warunkujący jej pełną integrację społeczną......66
6.Kazimiera Nowak - Lipińska:
Kontrowersje wokół edukacji seksualnej osób
z głębszym upośledzeniem umysłowym...........................................74
7. Dorota Krzemińska:
Eksperymentalna nauka języka angielskiego uczniów szkoły podstawowej
jako odkrywanie nieznanych możliwości..................................86
8. Janina Skupieńska-Mówińska, Anna Janczewska:
Drama -jedna z aktywizujących metod nauczania i wychowania
uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim ...........94
9. Jan Pańczyk:
Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych przez osoby niepełnosprawne
w województwie gdańskim ...............................................110
10. Katarzyna Materny:
Dziecko niepełnosprawne w środowisku społecznym - refleksje
nad doświadczeniami integracyjnymi z terenu Gdańska..................116
11. Anna Kobyłańska:
Metody rehabilitacji wzroku słabowidzących.............................120
12. Jarosław Jurkowski:
Rewalidacja osób głuchoniewidomych ...................................125
13. Katarzyna Szady:
Podmiotowość dziecka w systemie pedagogicznym Marii Montessori ........136
Część resocjalizacyjna
1. Henryk Machel:
Personel więzienny - zagadnienie kompetencji resocjalizacyjnej ..................145
2. Tadeusz Wentland:
Niektóre problemy zawodowe wychowawców Służby Więziennej ..................155
3. Teresa Sołtysiak:
Subiektywne determinanty uczestnictwa nieletnich w podkulturach
a ich zachowanie przestępcze ................................................172
4. Janina Skupieńska-Mówińska:
Miejsce twórczości niedostosowanych społecznie nieletnich
w procesie ich resocjalizacji......................................................184
5. Alina Wasielewska:
Droga wykolejenia przestępczego młodych recydywistów w Polsce i w Rosji ..186
6. Alina Wasielewska:
Dozór kuratora sądowego nad skazanymi z upośledzeniem umysłowym....197
Informacja o autorach................................................204