Antykwariat Internetowy In Nomine
25-363 Kielce, ul. Wesoła 51/613
telefon: 605-[zasłonięte]-305
e-mail: [zasłonięte]@innomine.pl
Wpłaty prosimy dokonywać na konto:
NET System Igor Białogoński
25-363 Kielce, ul. Wesoła 51/613
86 1500 [zasłonięte] 1[zasłonięte]4581406 [zasłonięte] 550700
Bank Zachodni WBK S.A. 5 O/Kielce
- List polecony ekonom.: 7,90 zł
- List polecony prioryt.: 8,80 zł
- Paczka ekonomiczna: 10,00 zł
- Paczka priorytetowa: 11,60 zł
- koperta ochronna ("bąbelkowa")
- Przez PayU
- Przelew na konto (przedpłata)
- Przed złożeniem oferty prosimy o szczegółowe zapoznanie się z:
- Regulaminem aukcji dostępnym na stronie O nas;
- pełnym opisem oferowanych przedmiotów wraz z ich rzeczywistymi zdjęciami.
- Nie wycofujemy ofert na 24 godziny przed końcem aukcji, nie kończymy aukcji przed czasem.
- Po zakończeniu aukcji prosimy o potwierdzenie zamówienia z podaniem swojego nicka, numeru aukcji, rodzaju przesyłki oraz potwierdzeniem adresu do wysyłki - koniecznie jeśli adres będzie inny niż ten z profilu użytkownika.
- Koszt przesyłki jest zawsze podawany w treści aukcji.
- Oferowane przedmioty wysyłamy najczęściej w ciągu 24 godzin (w dni robocze) od zaksięgowania pełnej należności, łącznie z kosztami wysyłki.
- Zachęcamy do zakupu kilku przedmiotów jednocześnie - koszt wysyłki jest zależny od ich łącznej wagi - szczegóły na stronie O nas.
Witamy na naszej aukcji.
Przed przystąpieniem do licytacji prosimy zapoznać się z jej zasadami na stronie O nas.
Przedmiotem aukcji jest używana książka:
Ikonostas i inne szkice
Autorzy: Paweł Florenski
Strony: 256; Format: 12,0 x 19,5 cm
Waga: 224 g.
ISBN: 83-[zasłonięte] 0465-7
Wydanie: II (1984); Nakład: 10330 szt.
Wydawca: Instytut Wydawniczy PAX (Warszawa)
Oprawa: miękka
Stan książki: dobry
Stan okładki: dobry, okładka posiada niewielkie ślady przetarć i zagięć oraz kilku drobnych zabrudzeń, na ostatniej stronie są widoczne ślady przetarć oraz zadrapań, grzbiet lekko przetarty na krawędziach.
Stan kartek: czyste, pożółkłe, jedynie od strony zewn. krawędzi kartki są nieco zakurzone i posiadają kilka niewielkich śladów drobnych zabrudzeń. Część kartek posiada naturalne przebarwienia papieru.
Tytuły oryginałów:
♦ Troice-Siergijewa Ławra i Rossija
♦ Chramowoje diejstwo kak sintiez iskusstw
♦ Sofija
♦ Ikona Błagowieszczanija s kosmiczeskoju simwolikoju
♦ Moliennyje ikony priepodobnogo Siergija
♦ Ikonostas
♦ Niebiesnyje znamienija.
Wybrał, przełożył i przypisami opatrzył: Zbigniew Podgórzec.
Wstęp: Jerzy Nowosielski.
Posłowie: Władysław Panas.
Wstęp
"(...) Studium Ikonstas jest na tyle obszerne i rozbudowane, że da czytelnikowi dobry i dość pełny obraz osobowości artystycznej Pawła Florenskiego. Zawiera ono wszystkie ważniejsze elementy jego warsztatu. A więc, przede wszystkim niebywale szeroki kąt widzenia problemu. Poprzez liczne i szeroko rozwinięte dygresje, prowadzące niekiedy do zmiany samej konwencji formalnej tekstu (np. miejsce, w którym systematyczny wykład przerwany zostaje przez fikcyjny dialog), poprzez zgłębianie tajników struktur formalnych i technologicznych, z wyczuciem i fachowością pozwalającą podejrzewać autora o ukryte próby uprawiania tego malarstwa, prowadzi Florenski swe rozważania do poziomu bardzo ogólnych, bardzo estetycznych, bardzo filozoficznych i teologicznych rozważań.
Bierdiajew wyraził się o pisarstwie Florenskiego w ten sposób, że określił je i jego autora jako przede wszystkim estetę, estetę par excellence. Twierdził, że w swych dziełach stwarza Florenski "stylizowany" obraz prawosławia. Zapewne jest to stwierdzenie ze wszech miar słuszne. Bierdiajew, jako uczestnik ruchu i współtwórca "rosyjskiego renesansu", był osobą bardzo kompetentną w ocenie zjawisk literackich i naukowych tej epoki. Przyda się to twierdzenie Bierdiajewa, również czytelnikowi polskiemu, z tym jednak zastrzeżeniem, że jest ono jedną z wielu możliwych ocen Florenskiego. Prawosławie jest wyznaniem, Kościołem, zjawiskiem religijinym tak skomplikowanym - w pojęciu niektórych badaczy nawet synkretycznym - że każda jego wizja teoretyczna z ambicjami pewnej syntezy musi być z konieczności wizją jakoś stylizowaną. Stylizacja w tym przypadku jest zabiegiem w ogóle uniemożliwiającym jakąkolwiek syntezę. Bez zastosowania stylizacji otrzymalibyśmy, w przypadku prawosławia i jego poszczególnych aspektów, tylko niespójny opis. Ale ten jakby zarzut stylizacji w całej rozciągłości odnosi się również do Ikonostasu. Mimo to, trzeba powiedzieć, że ta cecha przedstawionego czytelnikowi polskiemu studium wcale nie umniejsza jego wartości poznawczych. A wartości poznawcze Ikonostasu są dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, dotyczą samego przedmiotu studium - a więc wielorakich, bardzo głęboko ujętych aspektów samej ikony. Dotyczą one jednak w równej mierze innej sprawy. Poprzez lekturę tego tekstu zostajemy bardzo istotnie wprowadzeni w historię samego teoretycznego procesu rewindykacji ikony dla kultury światowej. Jest to bowiem jeden z pierwszych historycznie tekstów (jeżeli nie liczyć o dziesięciolecia wcześniejszych genialnych intuicji na ten temat Mikołaja Leskowa - intuicji w swoim czasie absolutnie samotnych) dotyczących tej problematyki. Dopiero Ikonostas otwiera całą epokę pisarstwa na temat ikony, tak bardzo dziś obszernego. Więcej, Ikonostas, w aspekcie teologicznym, otwiera możliwości - najpierw prawosławiu, a poprzez prawosławie całemu chrześcijaństwu - przyswojenia sobie i uświadomienia dogmatycznej zawartości ikony w życiu charyzmatycznym i sakramentalnym Kościoła. (...)"
SPIS RZECZY
♦ Wstęp (Jerzy Nowosielski)
♦ Ławra Troicko-sergiejewska i Rosja
♦ Świątynia jako synteza sztuk
♦ Ikony Sofii Mądrości Bożej
♦ Kosmiczna symbolika ikony Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie
♦ Ikony modlitewne świętego Sergiusza
♦ Ikonostas
♦ Znaki niebieskie
♦ Posłowie: Sztuka jako ikonostas (Władysław Panas)
♦ Nota o autorze
♦ Przypisy
♦ Źródła tekstów i ilustracji
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia:
|
Antykwariat Internetowy In Nomine jest prowadzony przez firmę NET System Igor Białogoński
25-363 Kielce, ul. Wesoła 51/613, NIP: 657 [zasłonięte]115-24, REGON: 260 [zasłonięte]547
Kontakt - tel. 605 [zasłonięte] 305, e-mail: [zasłonięte]@innomine.pl
|