Rainer Patzlaff, Wolfgang Saßmannshausen, Telse Kardel, Claudia McKeen
Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2011
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 156
Nasza cena: 30,50 PLN
OPIS:
Fenomen pedagogiki waldorfskiej. Wstęp (Michał Głażewski)
Część I
Rozwój i uczenie się dziecka
Każde dziecko to indywidualność
Wychowanie i kształcenie – stopnie na drodze ku wolności człowieka
Kształcenie i samokształcenie dziecka
Cielesne, witalne i duszne instrumentarium jaźni
Salutogeneza jako podstawa procesu kształcenia
Budowanie zdrowej kompleksji ciała
Budowanie poczucia koherencji przez prymarne doświadczenia
Rozwój rezylencji
Uczenie się u małego dziecka i jego uwarunkowania-
Szczególny charakter uczenia się u małego dziecka
Pedagogiczne kształtowanie otoczenia dziecka
Porządek i spolegliwość
Rytm i powtarzanie
Logika faktów i powiązania
Osobowość wychowawcy jako sprawcze otoczenie dziecka
Samowychowanie wychowawcy – naśladowanie dziecka
Znaczenie swobodnej zabawy
Przejście do nauki szkolnej – kiedy jest ten właściwy moment?
Zachowanie sześciolatków w zabawie i w grupie rówieśniczej
Wczesna dojrzałość intelektualna i dysocjacja
Rytm siedmioletni – zasada salutogeniczna
Przemiana sił somatotwórczych
Uwolnienie zdolności wyobrażeniowych
Pierwsze lata szkolne
Od uczenia się implicite do uczenia się explicite
Uczenie się w atmosferze duchowego ciepła
Ukochany autorytet
Uczenie się z przewodnikiem i samodzielnie
Od obrazu do graficznych znaków pisma
Od rytmu do rachowania
Język – przestrzeń wewnętrznych obrazów
Dialog lekcyjny
Kształtowanie całościowo pojmowanego człowieka przez sztukę
Jednostka i grupa w procesie kreacji artystycznej
W kolegium nauczycielskim
W klasie
Zajęcia praktyczne
Jak bardzo ważny jest ruch
Rozwój indywidualny dziecka – różnice rozwojowe
Rola rytmu w okresie nauki szkolnej
Dziesiąty rok życia
Podsumowanie
Część II
Cele, dziedziny i uwarunkowania kształcenia
Cele nauczania i wychowania
Cele ogólne
Szacunek dla indywidualności dziecka
Razem ku wolności i odpowiedzialności
Wykształcanie kompetencji społecznych
Tworzenie podstaw ogólnej zdrowotności
Pozwolić dziecku rozwijać się we własnym tempie
Kształcenie ogólne i indywidualne wspieranie ucznia
Całościowy proces kształcenia do osiemnastego roku życia
Cele dla stopnia elementarnego
Własna misja edukacyjna dla stopnia elementarnego
Pedagogiczne kształtowanie środowiska życiowego
Pozytywna atmosfera uczenia się i spolegliwe relacje
Funkcja dorosłego jako wzoru wychowania
Podstawy osobowości autentycznej
Początki koherencji i rezylencji
Wspieranie prawidłowego rozwoju zdrowotnego
Pozwolić dziecku dojrzewać we własnym tempie
Umiejętność uczenia się i osiągania celów przez całe życie
Metamorfozy rozwojowe i uczenie się adekwatne do wieku
Od uczenia się rękami do uczenia się głową
Przekazywanie wartości etycznych i społecznych
przez aktywny wzór osobowy
Kontynuacja w szkole podstawowej
Szkoła jako wyzwanie dla dziecka
Przesłanki celowego uczenia się
Tworzenie pozytywnej atmosfery nauki
Jak zachować naturalną radość uczenia się?
Wzmacnianie i rozwijanie kompetencji społecznych
Obszary edukacyjne
Obszary edukacyjne w przedszkolu
Zasady ogólne
Swobodna zabawa jako aktywność wspierająca rozwój
Ruch, rozwój fizyczny i zdrowie
Rozwój mowy
Kształcenie rytmiczno-muzykalne i artystyczne
Podstawy kształcenia matematyczno-przyrodniczego
Budowanie kompetencji społecznych
Podstawy kompetencji medialnych w przedszkolu i w szkole
Kontynuacja w szkole podstawowej
Rozwijanie samodzielności
Wspieranie rozwoju zdrowotnego przez rytm
Szkolenie ruchowe
Kompetencje językowe i czytelnicze, nauka języków obcych
Kształcenie przez sztukę
Wprowadzenie do matematyki
Wartości etyczno-moralne
Uwarunkowania edukacyjne dla przedszkola i dla szkoły
Samowychowanie
Samowychowanie jako podstawa działania pedagogicznego
Zadowolenie z pracy i kompetencja działania
Zdolności artystyczne pedagogów
Kształcenie i doskonalenie zawodowe
Współpraca z kolegium nauczycielskim i z rodzicami
Cotygodniowe konferencje w kolegium nauczycielskim
Współpraca z rodzicami
Współdziałanie między przedszkolem a szkołą
Współpraca z terapeutami, lekarzami i specjalistami
Badania i rozwój jakościowy
Dokumentacja rozwoju dzieci
Działalność badawcza w pracy pedagogicznej
Praca koncepcyjna, rozwój jakościowy
Kolegialna samorządność i kierowanie placówką
Cele kolegialnej samorządności
Odpowiedzialna i aktywna postawa współpracowników
oraz kierowanie placówką
Współpraca waldorfskich placówek pedagogicznych
Integracja w środowisko społeczne
Architektura i aranżacja przestrzeni
Bibliografia
Literatura uzupełniająca