Patologie w środowisku pracy. Zapobieganie i leczenie
Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64102liczba stron: 304Okładka: miękkaWydawnictwo: DifinRok wydania: 2009 Opis
Po raz pierwszy w zwartym opracowaniu omówiono i poddano analizie kilkanaście rodzajów patologii najczęściej występujących w organizacjach. Omówiono pojęcie, przyczyny, mechanizmy psychospołeczne powstawania zjawisk patologicznych oraz ich skutki dla osób nimi dotkniętych, ich rodzin i zakładów pracy. Zainteresowany czytelnik może skorzystać z przedstawionych narzędzi badawczych, które umożliwią diagnozę omawianych patologii - uzależnień i zachowań odbiegających od norm w przedsiębiorstwach i innych typach organizacji. W perspektywie interdyscyplinarnej wskazano też sposoby ograniczania tych niekorzystnych zjawisk.
Spis treści:
Zapoznaj się z fragmentem książki więcej
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zjawiska patologiczne w ujęciu interdyscyplinarnym
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie, rodzaje i przyczyny patologii
1.2. Charakterystyka zjawisk dewiacyjnych (patologicznych)
1.3. Patologie w środowisku pracy i ich klasyfikacja
1.4. Kultura organizacyjna a sposoby przeciwdziałania zjawiskom patologicznym
1.5. Psychologiczna i socjologiczna analiza środowiska pracy - psychospołeczne uwarunkowania
Rozdział 2. Osobowość pracownika a jego funkcjonowanie w zakładzie pracy
Wprowadzenie
2.1. Definicja osobowości i metody badań psychologicznych
2.2. Motywacje i potrzeby człowieka a czynniki ukierunkowujące działania pracownika
2.3. Środowisko pracy a możliwość zachowań patologicznych (uzależnień i innych patologii)
2.4. Psychospołeczne mechanizmy uzależnienia osobowości od alkoholu a funkcjonowanie pracownika w środowisku pracy i w rodzinie
Rozdział 3. Pracoholizm - nowe groźne uzależnienie
Wprowadzenie
3.1. Pojęcie, przyczyny oraz diagnoza pracoholizmu
3.2. Cechy osobowości osób uzależnionych - profil pracoholika
3.3. Sytuacja psychologiczna żon pracoholików oraz dzieci dorosłych pracoholików
3.4. Leczenie pracoholików - czy jest możliwe?
Rozdział 4. Wypalenie zawodowe jako skutek długotrwałego stresu zawodowego
Wprowadzenie
4.1. Pojęcie, przyczyny, objawy i skutki stresu zawodowego
4.2. Określenie, etapy wypalenia zawodowego oraz diagnoza
4.3. Wypalenie zawodowe w różnych zawodach
4.4. Walka z wypaleniem zawodowym
Rozdział 5. Mobbing jako patologia w środowisku pracy
Wprowadzenie
5.1. Określenie, fazy i przyczyny mobbingu
5.2. Sposoby mobbingowania pracownika przez mobbera i cechy mobbingu
5.3. Romans w pracy - czy to patologia?
Rozdział 6. Patologiczne zjawisko analfabetyzmu emocjonalnego jako przeciwieństwo empatii
Wprowadzenie
6.1. Pojęcie inteligencji ogólnej i emocjonalnej oraz rola emocji w funkcjonowaniu pracownika w firmie i życiu rodzinnym
6.2. Pojęcie i rola empatii w ujęciu interdyscyplinarnym
Rozdział 7. Zachowania nieasertywne pracowników: agresja, uległość
i manipulowanie jako zachowania patologiczne
Wprowadzenie
7.1. Istota asertywności i diagnoza
7.2. Zachowania nieasertywne i sposoby obrony przed nimi
7.3. Plotka w organizacji i w życiu prywatnym - czy to przejaw agresji?
Rozdział 8. Patologiczne zjawiska związane z pracą: dyskryminacja, nietolerancja, ageizm, bezrobocie oraz emigracja zarobkowa
Wprowadzenie
8.1. Istota i przyczyny dyskryminacji w pracy
8.2. Bezrobocie - przyczyny i skutki psychologiczne i społeczne
8.3. Emigracja zarobkowa - sytuacja psychologiczna, rodzinna i społeczna emigrantów oraz zjawisko eurosieroctwa w Polsce
Wykaz dzieł wykorzystanych