Zjawiska patologiczne wśród studentów Autor: Teresa Sołtysiak (red.)
Format: B-5, Stron: 250
Okładka: miękka
Data wydania: 2008
Publikacja wzbogaca literaturę z zakresu zjawisk patologicznych. Najczęściej uwaga naukowców skupiona jest na młodym pokoleniu uczęszczającym do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Stosunkowo niewiele uwagi skupia się na zachowaniach patologicznych młodzieży studiującej zarówno na studiach stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje? Logicznymi konsekwencjami są przecież fakty, że zjawiska patologiczne najczęściej nie znikają, jeśli więc wcześniej obejmowały młode pokolenie, to raczej i w nieco starszym okresie życia będą w nie uwikłane jednostki, a w tym także studenci. Można wyróżnić trzy grupy zagadnień, na których skupiona została uwaga Autorów opracowań, a mianowicie: zjawiska patologiczne występujące wśród młodzieży studiującej, działalność profilaktyczna w zakresie zapobiegania zjawiskom patologicznym, postawy i opinie studentów o zjawiskach patologicznych.
Spis treści
Wstęp............................................................7
I. Zjawiska patologiczne występujące wśród młodzieży studiującej........9
Zbigniew Kwieciński, Systemowe uwarunkowania zmian dewiacji w środowisku akademickim. Patologie czy epidemie? Głos w dyskusji........11
Zofia Źukowska, Marcin Czechowski, Aktywność fizyczna studentów a poziom ich asertywności i samooceny w świetle występujących w środowisku akademickim zjawisk patologicznych.........................1
Mirosława Wawrzak-Chodaczek, Problemy więzi interpersonalnych wywoływane „użytkowaniem" środków elektronicznych przez młodzież ... .27
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Deficyty w zakresie umiejętności społecznych młodzieży studiującej .....................................36
Teresa Sołtysiak i Studenci, Studenci i alkohol........................44
Jan A. Malinowski, Studenci - uczestnicy kursu pedagogicznego a doświadczenia picia alkoholu...........................................69
Grażyna Poraj, Syndrom agresji a poziom empatii u studentów reprezentujących kierunek studiów pedagogiczny i techniczny..................82
Urszula Kempińska, Elementy patologii w seksualności studentów (doniesienie z badań) ................................................. 93
Elżbieta Jundziłł, Depresja wśród młodzieży studenckiej - pedagogiczna próba analizy zjawiska..........................................99
Jan Papież, Bigoreksja - patologia czy próba poszukiwań innej normalności .................................................108
II. Działalność profilaktyczna w zakresie zapobiegania zjawiskom patologicznym .....................................................117
Jan Śledzianowski, Działalność Jana Pawła II skuteczną profilaktyką w zakresie patologii w życiu studentów.................................119
Andrzej Olubiriski, Alina Rozłucka, Młodzież studencka. Rozwój, problemy, pomoc i wsparcie .........................................129
Roman Krawczyński, Wybrane problemy zapobiegania zjawiskom patologicznym wśród młodzieży studiującej ...........................144
Tadeusz Sakowicz, Najtragiczniejsze zjawiska patologiczne wśród młodzieży studiującej w okresie transformacji systemowej (etiologia i możliwości działań resocjalizacyjnych).....................................154
Teresa Neckar-Ilnicka, O (nie) planowaniu i (nie) odpowiedzialności w uczeniu się. Dylematy nauczyciela nauczycieli........................172
III. Postawy i opinie studentów o zjawiskach patologicznych ............179
Czesław M. Cekiera, Postawy studentów medycyny i teologii wobec zjawiska narkomanii..................................................181
Elżbieta Kościńska, Przyczyny rozwoju zjawisk patologicznych w środowisku młodzieży akademickiej (w opinii studentów Akademii Bydgoskiej) ...........................................189
Tadeusz Kluz, Postawy studentów wobec zachowań dewiacyjnych młodzieży .................................................198
Róża Pawłowska, Kazimiera Nowak-Lipińska, Studenci wobec eutanazji inicjalnej i finalnej............................................204
Ryszard Jabłoński, Problematyka samobójstw w opinii studentów......219
Monika Noszczyk, Zjawisko przestępczości nieletnich w opinii studentów kierunku resocjalizacji ........................................230
Danuta Seredyńska, Postrzegany a preferowany model edukacji zdrowotnej wobec uzależnień (w opinii studentów Akademii Bydgoskiej).......242