Opis książki:
W XXI wieku informatyka i cyfryzacja objęły wszystkie dziedziny życia na świecie. Komputery, internet, telefony komórkowe opanowały nie tylko matematykę i informatykę, ale też inne nauki. Nastąpił ogromny postęp technologiczny w gromadzeniu, opracowywaniu i popularyzowaniu informacji i wiedzy. Nie ma już chyba dziedziny nauki, ekonomii czy gospodarki, która nie stosuje dzisiaj nowych technologii komunikowania się w cyberprzestrzeni.
W 2011 roku było w Polsce więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców (wiele osób posiadało więcej niż jedną komórkę). Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża codziennego funkcjonowania (w szkole, na uczelni, w pracy, rodzinie i w wielu innych sytuacjach) bez telefonu komórkowego. Jest on potrzebny, a nawet niezbędny w sytuacjach zwyczajnych, codziennych, ale też w sytuacjach ratujących życie.
Jednak internet i telefony komórkowe stwarzają również zagrożenia dla ludzi: techniczne, np. gdy wyczerpie się bateria w telefonie komórkowym, a nie mamy ładowarki, ale też społeczne (konflikty). Bardzo niebezpieczne są zachowania nieetyczne - agresja elektroniczna (jest już 20 jej odmian), i niemoralne w cyberprzestrzeni, a nawet czyny o charakterze przestępczym, np. stalking, lobbing, szantaż emocjonalny, sexting.
Myślą przewodnią prezentowanej książki jest pogląd, że świata realnego (codziennego) nie można zastąpić światem wirtualnym - w internecie czy telefonie komórkowym. Nomofobia (z ang. no mobile phone phobia), czyli lęk przed odcięciem od telefonu, staje się zjawiskiem powszechnym.
Wstęp
Rozdział 1. Komunikowanie się interpersonalne nadawców i odbiorców w świecie realnym w ujęciu interdyscyplinarnym
1.1. Pojęcie, rodzaje i cele komunikowania się dzieci, młodzieży i dorosłych w rodzinach, szkołach i w pracy zawodowej
1.2. Komunikowanie się interpersonalne - warunki skutecznego komunikowania się i zakłócenia w relacjach nadawców i odbiorców
1.3. Różnice kulturowe w komunikowaniu się w Polsce oraz międzynarodowy język ciała
Rozdział 2. Komunikacja elektroniczna we współczesnym świecie - w internecie i w telefonach komórkowych
2.1. Historia internetu i telefonów komórkowych na świecie i w Polsce
2.2. Fonoholizm, nowe groźne uzależnienie od telefonów komórkowych
2.3. Diagnoza fonoholizmu, metody i wyniki badań interdyscyplinarnych nad skutkami nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych
Rozdział 3. Ergonomiczne aspekty używania telefonów komórkowych - bezpieczeństwo techniczne
i psychologiczne w układzie człowiek-telefon komórkowy
3.1. Ergonomia - nauka interdyscyplinarna - cele, zadania i zasady projektowania narzędzi technicznych, również internetu i telefonów komórkowych
3.2. Rola barw, dźwięków, czcionki w projektowaniu i użytkowaniu telefonów komórkowych
3.3. Zagrożenia ergonomiczne dla zdrowia i życia w nadużywaniu telefonów komórkowych przez dzieci, młodzież i dorosłych
Rozdział 4. Wpływ portali społecznościowych na dzieci i młodzież - zagrożenia i skutki dla osobowości
4.1. Pojęcie, rodzaje i historia portali społecznościowych na świecie
4.2. Historia portalu Facebook i jego wpływ na życie dzieci, młodzieży i dorosłych
4.3. Czy infoholizm i fonoholizm mają cechy wspólne?
4.4. Czy dzieci i młodzież zagrożone są zaburzeniami osobowości w komunikowaniu się na Facebooku?
4.5. Zagrożenia medyczne, społeczne i moralne w nadużywaniu telefonów komórkowych przez dzieci i młodzież w opiniach studentów
Rozdział 5. Zachowania patologiczne i przestępcze w cyberprzestrzeni dzieci, młodzieży i dorosłych
5.1. Cyberprzemoc - agresja elektroniczna: stalking, grooming, sexting, trolling i inne zagrożenia dla dzieci i młodzieży
5.2. Patologiczne i kliniczne przypadki funkcjonowania osobowości dzieci, młodzieży i dorosłych w cyberprzestrzeni
Rozdział 6. Zapobieganie i leczenie fonoholizmu w rodzinach i w szkołach
6.1. W jaki sposób rodzice mogą pomóc dzieciom i młodzieży w ograniczaniu i leczeniu fonoholizmu
6.2. Leczenie internetoholizmu i fonoholizmu na świecie i w Polsce
Bibliografia
|