Autorka jako pierwsza na polskim rynku wydawniczym podejmuje problematykę komercyjnej popkultury dziecięcej. W rozdziale wstępnym omawia kwestie enkulturacji, socjalizacji, kształtowania kompetencji komunikacyjnych i kulturowych oraz roli w tych procesach mediów i popkultury, a także rodziny, rówieśników, Kościoła itp., ze szczególnym uwzględnieniem sprzeczności w przesłaniu i sposobie oddziaływania tych instytucji. Kolejne rozdziały to krótkie eseje – analizy zjawisk z szeroko pojętej kultury popularnej dla dzieci: zabawek (LEGO, czyli do czego służą zabawki), gier, filmów, książek (Harry Potter i Mr Hyde, czyli o podwójnym życiu kultury dziecięcej), czasopism, reklam (Wszyscy mają Mambę, czyli do kogo mówi reklama), kultowych bohaterów, pod kątem opisu tego, jak razem tworzą konsekwentny – choć w wielu miejscach wewnętrznie sprzeczny – system socjalizacji dziecka do roli konsumenta. Odrębna grupa esejów poświęcona jest specyficznemu traktowaniu dziecka przez rodziców (Baby Einstein, czyli dziecko jako projekt kompetencyjny Dziecko-bombonierka, czyli o tym, co przewidział Thorstein Veblen) oraz problemom szerszych zmian zachodzących w społeczeństwie (KAGOY, czyli zanikanie dzieciństwa Dozwolone do lat 18 – nastoletniość jako ideał Kidult – infantylizacja dorosłych). Książka jest przeznaczona dla socjologów, pedagogów, kulturoznawców i medioznawców.
Wydawca: | Oficyna wydawnicza Łośgraf |
Autorzy: | Małgorzata Lisowska-Magdziarz |
ISBN: | 978[zasłonięte][zasłonięte]27260 |
SKU: | |
Seria: | |
Ilość Stron: | 381 |
Język: | |
Oprawa: | miękka |
Tom: | |
Kod: | LOSG-0201 |
Wydanie: | 1 |