|
Wydawnictwo - WZP Rok - 2008 Stron - 151 + WKLEJKI SCHEMATY - papier kreda Oprawa - MIĘKKA LAKIEROWANA Format - 190x243 mm STAN - NOWA ZE 143 ZDJĘCIAMI I RYSUNKAMI W TEŚCIE Świat starej kolei intryguje i zachwyca. Parowozy, które zakończyły swoją normalną służbę wciąż przyciągają oko fascynując urodą swojej sylwetki i działając na wyobraźnię danymi technicznymi: mocą, prędkością, ciężarem… Kiedy zdarzy się spotkać czynną maszynę muzealną dochodzi możliwość obcowania z żywym, sprawnym, buchającym żarem mechanizmem i możliwość uczestniczenia w spektaklu dymu i pary… Jednymi z najpopularniejszych parowozów w Europie, były maszyny pruskiej serii P8. Pierwsze z nich, opuściły bramy fabryki ponad 100 lat temu. Lokomotywy, w pierwszej połowie XX w. wykonane w ilości prawie 4000 sztuk, znane były na torach wielu krajów Europy. W Polsce, seria ta, występująca pod nazwą Ok1 była bardzo popularna i ceniona przez maszynistów. Przygotowana książka opowiada o historii konstrukcji pruskich P8, o pierwszych latach ich eksploatacji i o służbie na kolejach polskich – bo PKP przed wojną i po wojnie, miały po kilkaset parowozów tej serii. Zapoznaje także z pojazdami, które dotrwały do dzisiaj. Odnosząc się do maszyn tej serii zachowanych w kraju, przedstawia relacje osób przed laty mających związek z ratowaniem „okajedynek” przed zniszczeniem. Dodatkowym walorem książki „Parowozy serii Ok1” jest duża ilość pięknych fotografii w większości dotychczas niepublikowanych. Portret 90. letniej, gorącej Ok1-359 uświadamia, że także w Polsce mamy wciąż czynną maszynę tej zasłużonej serii a zdjęcia innych parowozów Ok1 z lat 70. i 80. pokazują nie tylko wspaniałe, dymiące lokomotywy ale przypominają starą kolej, jakiej dawno już nie ma.
|