Autor: Zenobia Jaroszak [Słupsk 2012] 26,25 zł
Spis Treści
Wstęp 5
Rozdział IPrzegląd różnych koncepcji metodologicznych jako tła opisu badań nadjęzykiem dzieł Adama Mickiewicza 101. 1. Paradygmaty badań w naukach przyrodniczych i humanistycznych wkontekście teorii Thomasa S. Kuhna 101. 2. Dyskusja wokół paradygmatów nauki w badaniach lingwistycznych 181. 3. Paradygmat historyczno-porównawczy 231. 4. Strukturalistyczne szkoły badawcze i metody badań 271. 4. 1. Genewska szkoła strukturalistyczna 281. 4. 2. Praska Szkoła Lingwistyczna 291. 4. 3. Strukturalizm kopenhaski 301. 4. 4. Amerykańskie strukturalistyczne szkoły badawcze 311. 5. Generatywizm w lingwistyce 341. 6. Semiotyka językoznawcza 361. 7. Tekstologia 391. 8. Paradygmat kognitywistyczny 411. 9. Językoznawstwo polskie w paradygmatach 441. 10. Teoria paradygmatu a lingwistyczne teorie znaczenia 50
Rozdział IIWieloparadygmatyczny charakter badań mickiewiczologicznych. Programy,projekty badawcze i postulaty 54
Rozdział IIIPierwsze studia lingwistyczne – kształtowanie się metod w badaniachmickiewiczologicznych 693. 1. Pierwsze prace badawcze określające kierunki metodologicznychdociekań nad językiem dzieł Adama Mickiewicza (ogólne propozycjei szczegółowe rozwiązania) 693. 2. Koncepcje opisu wyrażeń, zwrotów, konstrukcji składniowych. Próbypierwszych studiów leksykalnych (eklektyzm badawczy) 763. 3. Między prozą a poezją – pierwsze badania nad rymami Mickiewicza 93
Rozdział IVPerspektywa zmian w koncepcjach opisu tworzywa językowego dzieł poety– Rok Mickiewiczowski 1955 w tradycji badawczej 1024. 1. Badania autografów dzieł Mickiewicza jako dokumentów kształtowaniaprzez niego warsztatu artystycznego 1024. 2. Źródła języka Mickiewicza – różne perspektywy badawcze 1154. 3. Badania nad językiem otoczenia Mickiewicza 122
Rozdział VMiędzy stylistyką strukturalną a integralną. Kształtowanie się nowychkoncepcji badawczych 1295. 1. Słownik języka Adama Mickiewicza a kształtowanie się nowych koncepcjibadawczych 1295. 2. Przegląd różnych propozycji badawczych 1315. 3. Interpretacja języka dzieł Mickiewicza na tle różnych propozycji badawczych(pola semantyczne, wyrazy-klucze, statystyka) 143Rozdział VIInterpretacja Pana Tadeusza jako „tekstu kultury” z perspektywy etnolingwistykii semantyki kognitywnej 1466. 1. Od „szczeliny słowa” do „słowa” w koncepcji „językoznawstwaotwartego” – zmiany metodologii badań języka poety 1466. 2. Językoznawcza tradycja badań mickiewiczologicznych w perspektywie„wiedzy scalonej” 172
Zakończenie 175Summary 178Bibliografia 179Indeks nazwisk 206