Panorama pozwala
na dostęp do miksera Reasona za pomocą jednego
przyciskul. Tutaj zobaczysz kanały miksera w
Reasonie przypisane do odpowiednich
potencjometrów. Wyświetlacz daje wgląd do
wartości jakie są ustawione oraz gdzie są
przypisane.
Lewy górny róg
pokazuje aktualnie wybraną ścieżkę w sekwencerze
Reasona - “Track 3: Subtractor”. Track 3 (lub
Channel 3 w Mikserze) jest widoczny z białym
podświetleniem. Prawy górny róg pokazuje
parametr i jego wartość, która została zmieniona
jako ostatnia przy pomocy Panoramy. W tym
przypadku jest to częstotliwość dla parametru
Filter 1 w Subtractor. Poniżej czerwonej linii
widoczne jest przyporządkowanie i wartości
parametrów ośmiu potencjometrów. W naszym
przypadku wszystkie przyporządkowane są do
balansu L/R. Poniżej Widać również osiem
fader'ów głośności wraz z wartościami i aktualną
pozycją. Dziewiąty fader to Master Volume w
mikserze Reasona. Pod tymi parametrami
widać status podświetlanych przycisków i do
czego są one przyporządkowane. Tutaj funkcjonują
jak przycisk Solo.
Sprzęt jest
odwzorowany na wyświetlaczu więc nie musisz się
zastanawiać co jest przyporządkowane do czego -
wszystko widać wyraźnie.
Są dwa
przyciski, które nie są zobrazowane graficznie
na wyświetlaczu Panoramy. Nad 9 faderem jest
przycisk służący do zmieniania opcji przypisania
dla ośmiu potencjometrów - naciskając 1 raz
przyporządkowujesz potencjometry do Send 1,
naciskając 2 razy do Send 2 itd.
Poniżej 9 fadera jest przycisk ustawiający
podświetlane przyciski pod faderami w tryb Mute,
Solo lub Select track.
Kontrola Channel Strip
Kanał w Reasonie
jest taki jak w prawdziwej konsoli - całkiem
długi! Panorama rozkłada go na poszczególne
sekcje dostępne za pomocą naciśnięcia przycisku.
Z menu miksera opisanego w części pierwszej masz
dostęp parametrów EQ, Dynamics, Inserts i Sends
dzięki przyciskom pod wyświetlaczem.
Potencjometry po prawej od wyświetlacza są
zmapowane do wybranego kanału miksera -
zaznaczona ścieżka w sekwencerze programu
automatycznie podlega kontroli potencjometrów.
Alternatywnie można użyć 8 przycisków, kiedy są
ustawione w tryb select.
Przyjrzyjmy się bliżej kontroli EQ za pomocą
Panoramy P4:
Przyciskając
"EQ" przywołujemy na wyświetlacz ustawienia
wszystkich ośmiu parametrów korektora.
Główna sekcja EQ jest przedstawiona i wszystkie
4 pasma są dostępne - poziom i częstotliwość
mogą być kontrolowane. Dwa przyciski na
wyświetlaczu służą do zmieniania rodzaju filtru
(HF Bell, LF Bell) oraz przycisk On/Off do
włączania i wyłączania filtru.
Przycisk Q
zmienia przyporządkowanie dwóch potencjometrów i
możesz ustawić dobroć dla pasm Low Mid i Hi Mid.
Przycisk
"filter" w menu wywołuje parametry dla filtrów
Lo i Hi dając pełną kontrolę nad wszystkimi 6
pasmami.
Możesz wrócić do
głównego miksera w dowolnym momencie naciskając
podświetlony przycisk Mixer nad wyświetlaczem.
Kiedy widok EQ jest na wyświetlaczu reszta
kontroli w sekcji faderów działa tak jak opisie
w części pierwszej.
Przy
pomocy Panorama P4, tak jak EQ, można
również kontrolować parametry
dynamiki kanału w Reason.
W widoku głównym
naciśnij przycisk menu "Dynamics" by uzyskać
dostęp do ustawień kompresji i bramki. Dzięki
przyciskom compression i gate na wyświetlaczu
można włączyć lub wyłączyć procesory dynamiki
jak i opcję Sidechain naciskając przycisk Key.
Inserty i sendy
Z głównego menu
miksera naciśnij "Inserts" by dostać się do
ustawień 4 potencjometrów insert. Przyciski
Insert 1-4 pełnią funkcję "bypass".
Przycisk "Sends" w menu głównym przenosi nas do
wysyłek FX 1-8. Można kontrolować wszystkie
wysyłki dla danego tracka jednocześnie przy
pomocy potencjometrów nad faderami. Przyciski
menu pozwalają włączyć funkcję pre-fader
uniezależniając położenie fadera od poziomu
wysyłki.
Master
Tutaj znajdują
się informacje na temat kontroli sekcji Master w
vReason przy pomocy Panorama P4.
Naciśnij
przycisk ">" na stronie miksera by przejść do
drugiej strony gdzie znajdziesz przycisk master.
Naciskając go uzyskujesz kontrolę nad kanałem
Master w Reasonie - na obrazie Master Bus
Compressor.
Master
compressor może być włączony lub wyłączony
dzięki przyciskowi "on". Jedną z użytecznych
funkcji Master compressora (też każdego innego
kompresora) jest możliwość uzależnienia jego
pracy od sygnału wejściowego side-chain. Każdy
kanał i urządzenie w Reasonie może być
podłączone do wejścia side-chain na tylnim panel
racka w sekcji Master (naciśnij TAB aby zobaczyć
tylni panel). Kiedy to zrobisz przycisk "Key" na
wyświetlaczu Panoramy w sekcji Master compressor
będzie podświetlony. Możesz go użyć do
przełączania
trybu pracy
kompresora między side-chain (Key on) i Master
Bus (Key off).
Naciskając
piąty przycisk "<" powrócisz do menu Master.
Jest on widoczny na każdej stronie sekcji
Master. Pamiętaj, że możesz powrócić do głównej
strony miksera w dowolnym momencie naciskając
przycisk "Mixer" nad wyświetlaczem.
Strona Master
Inserts zapewnia dostęp do potencjometrów
Rotaries i przycisków Buttons 1-4. Naciskając
przycisk ">" przejdziesz do dalszych parametrów
kontroli - bypass i ustawień pre-compressor,
które ustawiają inserty master przed Master
compressorem w torze sygnałowym.
Naciśnij
przycisk FX Return w menu Master by kontrolować
powroty FX Reasona. Tutaj możesz zmiksować
poziom sygnałów z 8 sendów efektowych na kanale
Master. Użyj przycisków 1-3 by zmieniać tryb
pracy potencjometrów między Level, Pan lub Mute
dla FX Returns.
Sygnał z kanału Master może być wysłany do 8
kanałów FX tak jak każdy inny kanał. By to
zrobić naciśnij przycisk FX Sends.
Poziom
wyjściowy Control Room szyny głównej, źródłowy
lub efektowy może być ustawiony dzięki
naciśnięciu przycisku "Control Room" w menu
Master.
Używając
przycisków Track na Panoramie łatwo i szybko
możesz przełączać się między ścieżkami w
sekwencerze Reasona. Nawigując w ten sposób
aktywny kanał jest "śledzony" przez kontroler
więc fader sam ustawia się w odpowiedniej
pozycji. Oznacza to, że zawsze wiesz jaka jest
głośność danej ścieżki lub urządzenia, na którym
aktualnie jesteś - bez patrzenia na monitor.
By dostosować głośność wystarczy ustawić fader w
odpowiedniej pozycji.
Fader ustawia
się i przejmuje kontrolę nad odpowiednim
parametrem w zależności od mapowania i aktywnego
kanału miksera. Używając kontroli kanału możesz:
-
Dostosować głośność aktywnego
kanału miksera
-
Naciskając Mute wyciszyć aktywny
kanał miksera
-
Włączyć tryb solo na zaznaczonym
kanale miksera
Kiedy zaznaczasz
kolejną ścieżkę lub kanał w mikserze fader sam
dostosuje się do poziomu a ledy włączą się lub
wyłączą odpowiednio do ustawień mute/solo w
programie. By oszczędzić pracy silnikom fadera
można wyłączyć autoustawianie się urządzenia do
parametru wyłączając opcję "read". Po włączeniu
zapali się zielona dioda. Czerwona oznacza
włączenie funkcji "write" i można nagrywać
automatyzację odpowiednio poruszając faderem.
Po naciśnięciu
"Fader" obok zmotoryzowanego fadera na
wyświetlaczu ukaże się widok kanału. Rozszerza
on możliwości sterowania poszczególnym kanałem.
Grafika "pan"
jak widać na przykładzie jest kontrolowana przy
pomocy potencjometru po prawej stronie
wyświetlacza. Kiedy strona channel jest aktywna
może być on używany do panoramowania, szerokości
lub sendów 1-8 dla aktywnego kanału miksera.
Naciśnij przycisk "Parameter" by zmieniać
przyporządkowanie opcji do potencjometru.
Przyciśnij
"write" aby nagrać automatyzację wybranej
ścieżki.
Gdy wciśnięty
jest przyciśk Master fader jest przyporządkowany
do głównego kanału w Reasonie. W tym przypadku
potencjometry są przypisane do FX send 1-8.
Naciśnij
przycisk Ctrl Room by przypisać fader do poziomu
Control Room.