Dystrybutor: Gutek Film
Tytuł oryginału: Zaufanie / Flirt / Dziewczyna z Planety Poniedziałek / Henry Fool
Rok produkcji: 1990, 1995, 1997
Data premiery: 2
[zasłonięte]008-07
Format: DVD
Ilość płyt: 4
Polska wersja językowa: polskie napisy
Reżyseria: Hal Hartley
Obsada: ZAUFANIE - Adrienne Shelly, Martin Donovan, Merritt Nelson, John Mac Kay, FLIRT - Parker Posey, Martin Donovan, Bill Sage, Miho Nikaido, Kumiko Ishizuka, Dwight Ewell, DZIEWCZYNA Z PLANETY PONIEDZIAŁEK - Tatiana Abracos, Juliana Francis, Leo Fitzpatrick, Bill Sage, Sabrina Lloyd, Michael Cassidy, HENRY FULL - Thomas Jay Ryan, Parker Posey, James Urbaniak, Maria Porter, Kevin Corringan
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania filmu: 466
Dźwięk (format): Dolby Digital 2.0 angielski
Napisy: polskie
Region: 2
Pakiet Hal Hartley - edycja specjalna - opis
Retrospektywa filmów Hala Hartleya, jednego z najważniejszych reżyserów amerykańskiego kina niezależnego, na ubiegłorocznym festiwalu Nowe Horyzonty była sensacją.
ZAUFANIE
Adrienne Shelly, stała twarz filmów Hartleya, tym razem wcieliła się w pełną problemów amerykańską nastolatkę. Towarzyszy jej inny życiowy nieudacznik, również jeden z ulubionych aktorów Hartleya - Martin Donovan w roli zagubionego intelektualisty, który zarabia na życie pracując poniżej swoich możliwości. Drogi życiowe Marii i Matthew stykają się w najmniej spodziewanym dla obojga momencie i od tej chwili ci dwoje - niczym w porządnej komedii romantycznej - muszą już ze sobą pozostać, pomimo sprzeciwów ze strony bliskich.
FLIRT
Flirt to film nowelowy, najbardziej autotematyczne ze wszystkich dzieł Hartleya. Opowiada trzy różne warianty tego samego scenariusza o miłości: w Nowym Jorku to relacja damsko-męska, w Berlinie - dramat gejowski, a w Tokio nie dość, że mamy do czynienia z perspektywą multikulturową (związek Japonki i Amerykanina), to jeszcze dodatkowy kontekst odbioru stwarza płaszczyzna teatru, w którym częściowo rozgrywa się akcja tej noweli.
Każda z części rozpoczyna się spotkaniem kochanków, po którym jedno z nich musi w krótkim czasie podjąć decyzję co do dalszego losu ich relacji. W każdej części pojawiają się te same elementy: miłosny trójkąt, pistolet, chór komentujący wydarzenia (raz są to przypadkowi użytkownicy męskiej toalety, następnie robotnicy albo w końcu kobiety zamknięte we wspólnej celi).
Autotematyzm noweli japońskiej ma najbardziej osobisty charakter: w rolę kochanka głównej bohaterki wciela się sam Hartley. Jego wybrankę zagrała Miho Nikaido, która w 1996 roku została żoną reżysera. Być może dlatego jedynie ta opowieść kończy się dobrze.
DZIEWCZYNA Z PLANETY PONIEDZIAŁEK
To jedyny w dorobku Hartleya film science fiction. Akcja obrazu rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Główny bohater filmu - Jack Ball (Bill Sage) pracuje dla korporacji Triple M (Multi Media Monopoly), która po Rewolucji przejmuje władzę w Ameryce i rozpoczyna dyktaturę praw rynku. Wszechobecna kontrola, jakiej poddani są wszyscy obywatele, zostaje w filmie zobrazowana m.in. poprzez obecność anonimowych żołnierzy, którzy dokonują na ulicach brutalnych aresztowań. Kod kreskowy wytatuowany na nadgarstku każdego mieszkańca zastępuje kartę płatniczą oraz pozwala na dostęp do intymnych nawet danych na temat poszczególnych jednostek. Szczególnie bacznie władza kontroluje życie seksualne - zwiększona aktywność seksualna oznacza bowiem również większą zdolność nabywania i konsumowania dóbr, co w tym antyutopijnym dziele decyduje o wartości poszczególnych osób.
Pewnego dnia w świecie przyszłości pojawia się tytułowa dziewczyna z planety Poniedziałek (Tatiana Abracos), która przybywa na Ziemię z gwiazdy 147X w konstelacji Poniedziałek, aby wypełnić szczególną misję. Jack ukrywa ją w swoim mieszkaniu - brak kodu kreskowego na nadgarstku pięknej kobiety grozi bowiem uznaniem jej za nielegalną imigrantkę.
HENRY FULL
Głównym bohaterem Henry Fool jest Simon Grim (James Urbaniak), który pracuje jako śmieciarz. Pewnego dnia na jego drodze staje tajemniczy, natchniony pisarz - Henry Fool, który zaraża go swoją literacką pasją. Już pierwszy utwór młodego Grima wywołuje duże poruszenie w lokalnym środowisku. Stopniowo jego pisarska kariera nabiera rozpędu, a jej ukoronowaniem jest literacka nagroda Nobla. Urbaniak w tej roli nieco przypomina młodego Samuela Becketta - jest równie wiarygodny, zarówno kiedy chodzi w pracowniczym kombinezonie (kostium ten zresztą wielokrotnie powraca w wielu filmach Hartleya, począwszy już od jego debiutu, Niezwykłej prawdy), jak i wtedy, gdy jako uznany literat zamienia go na płaszcz.
W stonowany i pełen niedopowiedzeń obraz Hartley wstawia tym razem kilka zaskakujących, pełnych fizjologicznej dosłowności scen. Film otrzymał w 1998 roku nagrodę za scenariusz na festiwalu filmowym w Cannes. Do jego bohaterów reżyser powrócił w 2006 roku w obrazie "Fay Grim".
WSPÓŁPRACUJEMY Z: