Wysyłka:
W trosce o szybkość realizacji zamówień, uprzejmie prosimy o wypełnianie formularza dostawy, w celu odpowiedniej klasyfikacji zamówień.
Przy zakupie kilku przedmiotów za wysyłkę zapłacisz raz.Jeżeli przy zakupionych produktach widnieje różna cena przesyłki, obowiązuje najwyższa z podanych kwot przy odpowiedniej opcji wysyłki.
Dane do wpłaty:
62 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 721181
W tytule przelewu prosimy wpisać swój login Allegro.
Regulamin:
Przed dokonaniem zakupu zapoznaj się z regulaminem dostępnym na stronie "o mnie"
Ignacy Jan Paderewski DWANAŚCIE PIEŚNI OP. 22 NA GŁOS I FORTEPIAN
„Pieśni do słów Catulle Mendesa op. 22 nie przypominają w niczym wcześniejszych kompozycji wokalnych Paderewskiego, jak na przykład Pieśni do słów Asnyka op. 7 czy Pieśni do słów Mickiewicza op. 18 - nieco „moniuszkowskich”, bardzo polskich, z prostym diatonicznym akompaniamentem. W Pieśniach op. 22 Paderewski zbliżył się do stylistyki kompozytorów francuskich i bodaj po raz pierwszy w muzyce polskiej - przed Szymanowskim i Eugeniuszem Morawskim - świadomie nawiązał do wzorów tradycji „paryskiej”, coraz częściej stosowanej w ówczesnej muzyce europejskiej. Pieśni op. 22 są jakby „usymfonizowanymi” poematami z partią wokalną. Kompozytor - wyczulony na poetyckie niuanse - pogłębia, poszerza i sublimuje ekspresję słowa, które melodycznie wibruje, „wpada” w przygotowany tok harmoniczny, tłumaczy go. Ciemne obrazy poetyckie Mendesa wzbogacił Paderewski barwami niejednokrotnie jaśniejszymi, świetlistszymi. Operuje przy tym rozległą skalą środków harmonicznych w partii fortepianu; znajdujemy wśród nich chromatykę obcą pieśniom wcześniejszym, ton chorałowy (La nonne, Le ciel est tres-bas), akordykę kwartowo-kwintową w ulubionym układzie kwartowo-sekundowym (Dans la foret), współbrzmienia septymowo-sekundowe i akordy z wielką septymą, jak również jawne symbole dźwiękowe: 'szkliste”, zimne brzmienie arpeggiowanych akordów z trójdźwiękiem zwiększonym w pieśni Lune froide oraz powtarzany i akcentowany melodyczny interwał trytonu jako znak pustki w pieśni Viduité. Partia fortepianowa np. w pieśni Dans la foret przywodzi na myśl dzisiejszą technikę klasterową, przejawiającą się w nawarstwianiu współbrzmień, doprowadzonych do ośmiodźwiękowego diatonicznego klasteru (takty 20-22). Zagęszczanie składników akordowych stosuje Paderewski nawet w najniższej oktawie fortepianu - wbrew alikwotowej naturze dźwięku i wypływającej stąd zasadzie instrumentacyjnej - operuje czterodźwiękiem w skupionym układzie dwóch współbrzmień sekundowych zestawionych w odstępie kwarty (La nonne, takty 53, 55, 57, 59, 76, 78). Siła wyrazu Pieśni do słów Mendesa przejawia się również w różnego rodzaju napięciach metrorytmicznych (śmiałe zmiany metrum, dość częsta akcentuacja na słabych częściach taktu) i dynamicznych oraz w oryginalnym kolorycie i niuansach partii.
Utwory w publikacji:
Paderewski Ignacy Jan - Dans la forét
Paderewski Ignacy Jan - Ton coeur est d'or pur
Paderewski Ignacy Jan - Le ciel est trés bas
Paderewski Ignacy Jan - Naguére
Paderewski Ignacy Jan - Un jeune pátre
Paderewski Ignacy Jan - Elle marche d'un pas distrait
Paderewski Ignacy Jan - La nonne
Paderewski Ignacy Jan - Viduité
Paderewski Ignacy Jan - Lune froide
Paderewski Ignacy Jan - Querelleuse
Paderewski Ignacy Jan - L'amour fatal
Paderewski Ignacy Jan - L'ennemie
ISMN M-2[zasłonięte]740-00-1
Nr kat.: 8857
Autor |
Ignacy Jan Paderewski |
Tytuł |
Dwanaście pieśni op. 22 na głos i fortepian |
Wydawnictwo |
Polskie Wydawnictwo Muzyczne / PWM |
Rok wydania |
2003 |
Wersja językowa |
polsko-angielska |
Ilość stron |
84 |
Oprawa |
miękka |
Format |
N4 stoj. 235 mm x 305 mm |
ISBN/ISMN |
M-2[zasłonięte]740-00-1 |