Opis książki: Wysokiego poziomu fluktuacji personelu często nie rozpatruje się w kategoriach problemu. Nierzadko organizacje dokładają jedynie starań, by zatrzymywać tych nielicznych pracowników, którzy odznaczają się szczególnie wysoką efektywnością i mają niezwykle duży wkład w osiąganie celów firmy. Inaczej do tego zagadnienia podchodzi autor książki, uznając, że fluktuacja pracowników zawsze jest szkodliwa dla organizacji. Każde bowiem niepożądane odejście pracownika z firmy uszczupla jej cenne zasoby o człowieka, w którego zainwestowała ona swój czas i środki.Korzystając z doświadczeń, które zdobył, pracując jako menedżer ds. zarządzania zasobami ludzkimi, autor pomaga znaleźć odpowiedź na pytania:- dlaczego ludzie decydują się odejść z organizacji,- jakie są koszty tego zjawiska,- co można zrobić, by ograniczyć skalę fluktuacji.Opisane w książce środki, które można wykorzystać, aby obniżyć poziom płynności zatrudnienia, dotyczą takich obszarów, jak:- wynagrodzenie i świadczenia dodatkowe,- szkolenia i rozwój pracowników,- warunki pracy,- rekrutacja i selekcja,- zarządzanie pracownikami.Książka jest przydatnym źródłem informacji dla menedżerów ds. zasobów ludzkich, właścicieli firm oraz pracowników firm konsultingowych.
Podziękowanie Część I. Analiza Rozdział 1. Zarządzanie płynnością zatrudnienia Założenia i cele książki Podejście przyjęte w książce Rozdział 2. Płynność zatrudnienia: fakty, mity i kontrowersje Płynność zatrudnienia: straty czy nowe możliwości? Tendencje w Wielkiej Brytanii: wzrost czy spadek płynności zatrudnienia? Dobrowolna fluktuacja pracowników: możliwa czy niemożliwa do uniknięcia? Rozdział 3. Pomiar fluktuacji pracowników, kalkulacja jej kosztowi przewidywanie tendencji Pomiar fluktuacji Obliczanie kosztów płynności zatrudnienia Przewidywanie fluktuacji personelu Podsumowanie Rozdział 4. Rozpoznawanie przyczyn płynności zatrudnienia Przyczyny rezygnacji z pracy Drogi odchodzenia z pracy Wywiady przy odejściu z pracy Inne narzędzia diagnostyczne Część II. Zalecenia Rozdział 5. Środki poprawy wskaźników zatrzymywania personelu Warunki umowy o pracę Tworzenie skutecznych systemów obronnych przed kampaniami rekrutacyjnymi konkurentów Wzmacnianie wizerunku firmy jako pracodawcy Rozdział 6. Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe Kontrowersje wokół systemu wynagradzania pracowników i płynności zatrudnienia Znaczenie sprawiedliwego traktowania pracowników Koncentrowanie uwagi na rynku ważnym dla pracodawcy "Złote kajdanki" Rozdział 7. Szkolenie, rozwój i zarządzanie karierą Szkolenie pracowników Możliwości awansu Możliwości rozwoju osobistego Kształtowanie stanowisk pracy Rozdział 8. Warunki pracy Czas pracy Godzenie obowiązków służbowych z życiem osobistym Fizyczne warunki pracy Projektowanie stanowisk pracy Pewność zatrudnienia Rozdział 9. Rekrutacja, selekcja i wprowadzanie nowych pracowników do organizacji Wczesne rezygnacje Realistyczny opis pracy Etap rekrutacji Etap selekcji Etap wprowadzania nowo zatrudnione] osoby do organizacji Rozdział 10. Skuteczne kierownictwo Znaczenie skutecznego kierownictwa Sześć żelaznych zasad skutecznego zarządzania personelem Polityka organizacji Literatura Indeks
|