Koncentrat do układu chłodzenia
TEXACO
HAVOLINE EXTENDED LIFE ANTI-FREEZE/COOLANT
(zwany dalej HAVOLINE XLC)
00[zasłonięte]010
OKREŚLENIE
Havoline EXTENDED LIFE Anti-Freeze/Coolant (zwany dalej Havoline XLC) jest koncentratem płynu do chłodnic przeznaczonym do rozcieńczania z wodą, sporządzonym na bazie glikolu etylenowego, zapewniającym bezobsługową ochronę przed zamarzaniem, zagotowaniem oraz korozją. Wydłużoną trwałość eksploatacyjną Havoline XLC, często umożliwiającą użytkowanie bez wymian, uzyskano dzięki wykorzystaniu stabilnych, niewyczerpywalnych inhibitorów korozji.
Dzięki zastosowaniu opatentowanej, bezkrzemianowej technologii opartej na kwasach alifatycznych, Havoline XLC zapewnia długotrwałą ochronę wszystkich elementów silnika spalinowego włączając części wykonane z metali żelaznych, aluminium oraz ich stopów. Szczegółowe badania eksploatacyjne dowiodły, że obecność w Havoline XLC kwasów jedno- i dwukarboksylowych, zapewnia ochronę silnika na dystansie 650.000 km (ok. 8.000 godz.) w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów, 250.000 km (ok. 2.000 godz.) w przypadku samochodów osobowych, a 32.000 godzin w przypadku silników stacjonarnych. Płyn do układów chłodzenia sporządzony przy użyciu Havoline XLC należy wymieniać co 5 lat lub po uzyskaniu wyżej przedstawionych przebiegów w zależności, które z tych kryteriów zostanie spełnione jako pierwsze.
KORZYŚCI I ZALETY
Koncentrat płynu do chłodnic Havoline XLC zapewnia długotrwałą ochronę przed wszystkimi typami korozji dzięki zastosowaniu unikalnych, organicznych inhibitorów korozji (chronionych patentem). Havoline XLC doskonale chroni przed korozją aluminiowe elementy wymienników ciepła układów chłodzenia nawet w czasie najwyższych obciążeń temperaturowych. Specjalnie opracowany pakiet inhibitorów zawarty w Havoline XLC gwarantuje wyjątkową ochronę przed kawitacją bez konieczności stosowania dodatkowych uszlachetniaczy opartych na technologii azotynów dodawanych do płynu w trakcie eksploatacji (SCA).
Havoline XLC dostarcza zarówno producentowi jak i użytkownikowi silnika wiele niżej podanych korzyści :
- doskonałą i długotrwałą ochronę przed korozją
- bardzo dobre odprowadzanie ciepła
- ochronę takich elementów układu chłodzenia jak termostaty, chłodnice, pompy wody
- wysoką stabilność jakościową
- udoskonaloną kompatybilność z twardą wodą dzięki wyeliminowaniu obecności krzemianów i fosforanów
- bezobsługową eksploatację
- uniwersalność zastosowań obejmujących różne typy pojazdów od samochodów osobowych do ciężarowych
- ochronę środowiska dzięki zastosowaniu kwasów karboksylowych.
ZASTOSOWANIE
Havoline XLC zapewnia długotrwałą ochronę przed mrozem i korozją. Dla uzyskania odpowiedniej ochrony korozyjnej zaleca się stosowanie przynajmniej 33 % (objętościowo) stężenia z wodą. Otrzymany w ten sposób 33% roztwór chroni układ i silnik do temperatury -20C. Najczęściej stosowane w strefie klimatycznej panującej w Europie północnej 50% stężenie Havoline XLC z wodą chroni układ i silnik przed zamarzaniem do temperatury -40C. Nie zaleca się stosowania większych niż 70% stężeń Havoline XLC z wodą. Najniższą temperaturę zamarzania mieszaniny Havoline XLC - woda, wynoszącą ok. -69C, otrzymuje się dla stężenia 68%. Płyn na bazie Havoline XLC może być stosowany w silnikach spalinowych wykonywanych z żeliwa i aluminium wyposażonych w układy chłodzenia z aluminium, miedzi oraz ich stopów. Jest on w szczególności zalecany do bardzo nowoczesnych silników spalinowych wymagających bardzo dobrej wysokotemperaturowej ochrony korozyjnej aluminium. Koncentrat Havoline XLC jest kompatybilny z większością płynów do chłodnic produkowanych z wykorzystaniem glikolu etylenowego. Niemniej jednak dla uzyskania najlepszej ochrony przed korozją i powstawaniem szlamów należy używać wyłącznie Havoline XLC. Badania laboratoryjne dowodzą bardzo dobrej kompatybilności Havoline XLC z wodą o twardości do 20dH i zawartości chlorków i siarczanów do 500 ppm. Jednakże, jeśli to możliwe, należy stosować wodę o jak najmniejszej twardości.
Ochrona przed zamarzaniem jaką oferuje mieszanina Havoline XLC-woda w zależności od stężenia przedstawia się następująco :
- Havoline XLC (35%) + woda (65%) - ochrona do -22C
- Havoline XLC (40%) + woda (60%) - ochrona do -27C
- Havoline XLC (50%) + woda (50%) - ochrona do -40C
BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
Glikol etylenowy używany do produkcji Havoline XLC jest środkiem toksycznym. W przypadku spożycia należy bezzwłocznie skontaktować się z lekarzem, podać choremu ok. 0,5 litra wody do wypicia. Wodę należy podać ponownie, gdyby wystąpiły wymioty. Przy nieprawidłowym obchodzeniu Havoline XLC może powodować podrażnienia układu oddechowego, skóry lub oczu. W przypadku pojawienia się bólu głowy wywołanego wdychaniem oparów, należy natychmiast wyprowadzić chorego na świeże powietrze. Gdy dolegliwości nie ustępują, konieczna jest pomoc medyczna. W przypadku podrażnienia skóry należy chore miejsce obficie płukać wodą z mydłem. Natomiast przy podrażnieniu oczu konieczne jest natychmiastowe obfite płukanie czystą wodą oraz bezzwłoczna wizyta u lekarza. Havoline XLC nie może być stosowana do ochrony przed mrozem układów zawierających wodę pitną. Szczegółowe zasady bezpiecznego obchodzenia się z produktem podano w Karcie Bezpieczeństwa dostępnej na życzenie.
NORMY I ZATWIERDZENIA
Koncentrat płynu do układów chłodzenia silników spalinowych Havoline XLC posiada zatwierdzenia następujących producentów :
British Leyland - LTS 22AF 10
Caterpillar (*) - EC-1
Chrysler - MS 9176
Deutz/MWM - 0[zasłonięte]199-20 (2. Auflage)
Ford - WSS-M97B44-C
General Motors/US - GM 6277M
Mack (*) - 014GS17004
MAN Nutzfahrzeuge - MAN 248 & 324
MAN B&W - D36 5600
Navistar (*) - B-1, typ III
Renault (*) - 41-01-001
Ulstein Bergen - 2.13.01
VW/Audi/Seat/Skoda - TL 774 D
MB - 325.3 Sheet
Havoline XLC spełnia, a nawet przewyższa niżej podane specyfikacje:
Afnor R15-601 (**) JIS K2234 (Japan) LLC (**) International Harvester (**)
ASTM D3306 KSM 2142 (Korea) MAN 324
ASTM D4656 Onorm V5123 (**) Pegaso (**)
ASTM D4985 SAE J1034 (**) PSA B715110 (**)
BR 637 UNE 26-361-88/1 Volvo (Reg. No. 260)
BS 6580 (British Standard) FVV Heft R443 (Germany) John Deere H24B1 & C1
BT-PS-606A (MIL-Belgium) NATO S 759 Freightliner
DCEA 615 (MIL-France) (**) Cummins 85T8-2 (**) General Motors GM1825M (**)
E/L-1415b (MIL-Italy) Cummins 90T8-4 General Motors GM1899M (**)
FSD 8704 (MIL-Sweden) (**) Ford (Private Label) General Motors Saturn (**)
JASO M325 (Japan) LLC (**) Ford ESE-M978B44-A Opel-GM QL130100 (**)
Ponadto Havoline XLC został nagrodzony Złotym Medalem na Międzynarodowych Targach Poznańskich, Maj 1999.
(*) wersja Havoline XLC dopasowana do wymagań producenta
(**) z wyłączeniem rezerwy alkalicznej