OPIS PRZEDMIOTU
Poradnik Serwisowy
Oznaczenia pinów dla sterowników ECU
Tytuł książki: | Poradnik Serwisowy Oznaczenia pinów dla sterowników ECU |
Wydawca: | Instalator Polski |
Seria: | Poradnik serwisowy |
Wydanie: | 06/2010 |
Autor: | Paweł Olszowiec |
Strony: | 78 |
Rysunki: | b.d. |
Oprawa: | Miękka |
Format: | B5 |
Język: | Polski |
Opis:
Poradnik Serwisowy to obowiązkowa seria publikacji dla każdego mechanika i diagnostyka samochodowego. Przystępny język oraz zakres zagadnień z pewnością zainteresuje również przeciętnego kierowcę i użytkowanika samochodu. Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów: elektronika i elektryka samochodowa, diagnostyka, technologia napraw mechanicznych, lakiernictwo i blacharstwo. Każde wydanie Poradnika serwisowego to zeszyt o objętości kilkudziesięciu stron poruszający wybrany temat.
Diagnostyka to kluczowe słowo branży motoryzacyjnej, które wystepuje na bilbordach niemalże każdego warsztatu naprawczego. Jednak, czy na pewno mamy pełną świadomość znaczenia tego określenia?
Diagnotyka to nie tylko posiadanie diagnoskopu w celu kasowania błędów, lecz zrozumienie zasady działania systemu, a także wnikliwa interpretacja zawartych w nim danych. Praca mechanika byłaby przyjemna, gdyby nie jedna z najczęściej zdarzających się se sytuacji - operacja sie udała, lecz pacjent nie żyje. W samochodach objawia się to przez brak błędów, parametry w normie, a pojazd nie chce z nami "współpracować". W takich sytuacjach wykonuje się diagnostykę punktową, polegającą na indywidualnym sprawdzeniu wszystkich składowych systemu. Mechanik musi więc znać chociażby przybliżone parametry czujników oraz elementów wykonawczych, a takżewielkości sygnałów wystepujących w danym układzie.
Jednąz typowych sytuacji wymuszających diagnostykę punktową jest jest problemz czujnkami temperatury. Przyjmijmy, że udało się ustalić problem z pozycji diagnoskopu. Przekonani o koneczności wymiany czujnika profilaktycznie sprawdzamy jego rezystancję i wbrew wszelkim przesłankom czujnik okazuje sie sprawny. Znając zasadę jego działania należy sie spodziewać rezystancji pasożytniczej (np. zielony nalot) w wielu pojazdach. Jak jednak sprawdzić drożność wiązki nie wiedząc, który pin z ponad 100 informuje sterownik o temperaturze. Oczywiście możemy wykonac to zadanie droga eliminacji obwodu zamkniętego, lecz tracimy czas.
W takich przypadkach pomocny jest niniejszy POradnik Serwisowy. Zawieraon opis pinów dla sterowników ECU najbardziej typowych typowych pojazdów, co piwinno ułatwić prace w warsztacie i skrócić czas "śledztwa". Nawiasem mówiąc, wyobrażacie sobie Państwo serial typu Dr. House w warsztacie samochodowym - myślę, że emocji byłoby równie wiele. /Paweł Olszowiec
Spis treści:
WSTĘP
Alfa Romeo 156 – 1.9 s.6
Audi A3 – 1.6 FSI s.8
Audi A3 – 1.9 TDI s.10
Audi A6 – 2.5 TDI s.12
BMW 318i – 2.0 s.14
Citroën Xsara Picasso – 1.6 s.16
Dacia Logan – 1.5 dCI s.18
Fiat 500 – 1.2 s.20
Fiat Brava – 1.9 JTD s.22
Fiat Bravo I – 1.6 s.24
Fiat Cinquecento 900 – 0.9 s.25
Fiat Ducato – 2.0 JTD s.26
Fiat Punto II – 1.3 M-Jet s.28
Ford Focus II – 1.6 TDCi s.30
Honda Civic VII – 1.7 CDTi s.32
Mercedes-Benz E 220 – 2.1 CDI s.34
Mercedes-Benz Vito 109 – 2.1 CDI s.36
Mitsubishi Carisma – 1.7 GDI s.38
Nissan NOTE – 1.4 s.40
Opel Corsa C – 1.7 DTI s.42
Opel Omega – 2.5 TD s.44
Peugeot 206 – 1.4 HDI s.46
Peugeot 307 – 2.0 HDI s.48
Peugeot Boxer – 2.8 HDI s.50
Renault Laguna I – 2.0 s.52
Renault Laguna II – 1.9 dCI s.54
Renault Megane I – 1.4 s.56
Seat Arosa – 1.0 s.58
Škoda Fabia I – 1.2 s.60
Škoda Fabia I – 1.4 TDI s.62
Škoda Octavia I – 1.6 s.64
Toyota Aygo – 1.0 s.66
Volkswagen Golf III – 1.9 TDI s.68
Volkswagen Golf IV – 1.4 s.69
Volkswagen Golf IV – 1.6 s.70
Volkswagen Lupo – 1.7 SDI s.72
Volkswagen Passat IV – 1.8 T s.73
Volkswagen Polo – 1.4 FSI s.74
Volkswagen Transporter T5 – 1.9 TDI s.76
Volvo S40 – 1.9 TD s.78
kod04