Otwartość na karierę międzynarodową studentów ostatnich lat studiów
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Agata Goździewicz
cena: 35,00 zł
Problematyka migracji, szczególnie migracji zagranicznych, jest stałym obiektem zainteresowań badaczy z różnych dziedzin nauki, zarówno tych, których przedmiot stanowi opis i analiza liczebności populacji, jak demografia czy geografia, jak i innych nauk społecznych, tj. ekonomii, socjologii, nauk politycznych, historii czy psychologii (Górny, Kaczmarczyk, 2003).
Badania przedstawione w pracy mają charakter kwestionariuszowy, a ich celem jest określenie uwarunkowań otwartości na karierę międzynarodową. Problem pracy dotyczy określenia związków pomiędzy wybranymi zmiennymi osobowościowymi i środowiskowymi (kontekstualnymi) u studentów studiów dziennych IV i V roku a ich otwartością na karierę międzynarodową. Przeprowadzone badania mają dać odpowiedź na pytanie, czy osoby otwarte na karierę międzynarodową prezentują określony zestaw charakterystyk osobowościowych i środowiskowych, który różni je od tych, które są na nią zamknięte. Ponadto podjęto próbę poszukiwań typów studentów w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową.
Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Rozdział 1 Relacje jednostki i środowiska w cyklu życia jednostki 1.1. Stanowiska i kontrowersje psychologiczne dotyczące wzajemnej zależności jednostki i środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.2. Osobowość jako zadanie i cel rozwoju jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.2.1. Teorie rozwoju osobowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.2.2. Rozwój osobowości we wczesnej dorosłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 1.2.3. „Wschodząca dorosłość” jako problem rozwoju osobowości na progu dorosłości (kończenia studiów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 1.2.4. Krystalizacja tożsamości jako zadanie rozwojowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 1.3. Środowiskowe konteksty rozwoju jednostki w cyklu życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.3.1. Środowisko życia jako kontekst rozwoju jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.3.2. Wybrane koncepcje kontekstu rozwoju w psychologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 1.3.2.1. Koncepcja Wygotskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 1.3.2.2. Koncepcja Bronfenbrennera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 1.3.2.3. Koncepcja Horowitz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 1.3.2.4. Koncepcja kontekstualizmu Lernera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 1.3.3. Znaczenie środowiska jako kontekstu rozwoju w okresie wczesnej dorosłości (kończenia studiów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 1.3.3.1. Poziomy powiązań między rozwojem a otoczeniem jednostki w okresie wczesnej dorosłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 1.3.3.2. Przejście z edukacji do rynku pracy jako podstawowe zadanie i źródło kryzysu normatywnego w okresie wczesnej dorosłości . . . . . . . . . . . . . 36 1.3.4. Wybrane koncepcje kontekstu jako teorie rozwoju kariery z perspektywy tranzycji rozwojowej do dorosłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1.3.4.1. Poznawcze podejście do podejmowania decyzji związanych z karierą według Petersona, Sampsona, Jr., Lenza i Reardona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1.3.4.2. Teoria wyboru zawodu jako dopasowania jednostki i środowiska według Hollanda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 1.3.4.3. Teoria odpowiedniości osoba – środowisko według Dawisa . . . . . . . . . . . . . . . 42 1.3.4.4. Teoria life-spanu, life-space’u według Supera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 1.3.4.5. Teoria wartości zawodowych i kulturowych według Browna . . . . . . . . . . . . . . . 48 1.3.4.6. Społeczna teoria uczenia się w zakresie podejmowania decyzji o karierze według Krumboltza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 1.3.4.7. Społeczno-poznawcza teoria kariery Lenta, Browna i Hackett . . . . . . . . . . . . . 54 1.3.4.8. Teorie rozwoju kariery jako teorie wyboru ścieżki i stylu życia (konstruktywistyczna teoria kariery Savickasa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Rozdział 2 Kariera jako problem psychologiczny w cyklu życia 2.1. Pojęcie kariery w psychologii współczesnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 2.1.1. Tradycyjne i współczesne pojęcie kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 2.1.2. Zadanie rozwojowe wyboru kariery jako wyboru zawodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 2.1.3. Zadanie życiowe wyboru kariery jako wyboru przestrzeni i koncepcji życia . . . . . . . . . . 65 2.2. Przestrzenny i kulturowy kontekst wyboru kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 2.2.1. Kariera krajowa (w wymiarze narodowym) jako tradycyjna perspektywa tożsamości indywidualnej i społecznej . . . . . . . . . . . . . . . . 66 2.2.2. Kariera międzynarodowa jako forma „kariery bez granic” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 2.2.2.1. Narodowość i transnarodowość (transnationalism) jako problem psychologiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 2.2.2.2. Pojęcie kariery bez granic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 2.2.2.3. Specyfika karier bez granic w kontekście międzynarodowym . . . . . . . . . . . . . . 73 Rozdział 3 Otwartość na przemieszczenia przestrzenne i (e)migracje jako źródło i skutek adaptacji do zmian we współczesnych kontekstach rozwoju jednostki 3.1. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne w perspektywie kontekstu rozwoju jednostki dawniej i dzisiaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 3.1.1. Przemieszczenia przestrzenne jako nowa forma przystosowania w epoce industrialnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 3.1.2. Przemieszczenia przestrzenne jako nowa forma przystosowania w dobie globalizacji pracy i kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 3.2. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne w typologii podróżników . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 3.3. Otwartość na przemieszczenia z perspektywy czynników indywidualnych . . . . . . . . . . . . . . . 81 3.3.1. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy zmiennych osobowościowych („osobowość migranta”) – badania Bonevy i Frieze . . . . . . . . . . . . . . 82 3.3.2. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy nastawień i oczekiwanych korzyści – badania Tharenou . . . . . . . . . . . . . 85 3.3.3. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy motywacji emigracyjnej jako ekspresji podstawowych motywacji i wartości – badania Tartakovsky’ego i Schwartza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 3.4. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy procesu podejmowania decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 3.5. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy wyboru tożsamości . . . . . . . . . . . 92 3.5.1. Doświadczanie siebie i świadoma adaptacja tożsamości do środowiska . . . . . . . . . . . . . 93 3.5.2. Otwartość a tożsamości możliwe i wielopostaciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 3.6. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy doświadczania otoczenia (otwartość a dopasowanie jednostki i środowiska) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Rozdział 4 Uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową u studentów kończących studia 4.1. Koncepcja otwartości na karierę międzynarodową Bańki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 4.2. Osobowościowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 98 4.2.1. Styl życia i tożsamość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 4.2.2. Wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 4.2.3. Poczucie samoskuteczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 4.2.4. Poszukiwanie doznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 4.2.5. Poczucie jakości życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 4.2.6. Lęk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 4.2.7. Afekt pozytywny i negatywny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 4.3. Kontekstualne/środowiskowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 4.3.1. Uwarunkowania kontekstualne dystalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 4.3.1.1. Środowisko rodzinne (postawy rodzinne i status socjoekonomiczny) . . . . . . . . 114 4.3.1.2. Doświadczenia dystalne związane z kontekstem międzynarodowym . . . . . . . . 118 4.3.1.3. Zakorzenienie i przywiązanie do miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 4.3.2. Uwarunkowania kontekstualne proksymalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 4.3.2.1. Wsparcie i więzi społeczne w środowisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 4.3.2.2. Doświadczenia proksymalne związane z kontekstem międzynarodowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 4.4. Postrzegane bariery i zachęty w karierze międzynarodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Rozdział 5 Problem i metody badań 5.1. Problem pracy, pytania i hipotezy badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 5.2. Metody zastosowane w pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 5.2.1. Metody wykorzystane do pomiaru zmiennych osobowościowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 5.2.1.1. Skala Orientacji Czasowych Preferowanych Stylów Życia A. Bańki . . . . . . . . 136 5.2.1.2. Skala Oceny Wartości P. Olesia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 5.2.1.3. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności R. Schwarzera, M. Jerusalema i Z. Juczyńskiego (GSES) . . . . . . . . . . . . . . . . 139 5.2.1.4. Podskala Poszukiwania Doznań ze Skali Ekstrawertyczności Inwentarza NEO-PI-R P.T. Costy, Jr. i R.R. McCrae . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 5.2.1.5. Drabina Cantrila . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 5.2.1.6. Podskala Lęku ze Skali Neurotyczności Inwentarza NEO-PI-R P.T. Costy, Jr. i R.R. McCrae . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 5.2.1.7. Skala Pozytywnego i Negatywnego Afektu D. Watsona, L.A. Clark i A. Tellegena (PANAS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 5.2.2. Metody wykorzystane do pomiaru zmiennych kontekstualnych/ środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 5.2.2.1. Obraz Postaw Rodzinnych M. Braun-Gałkowskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 5.2.2.2. Skala Przywiązania do Miejsca A. Bańki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 8 Spis treści 5.2.3. Inwentarz Barier i Zachęt w Karierze Międzynarodowej A. Bańki . . . . . . . . . . . . . . . 142 5.2.4. Skala Otwartości na Karierę Międzynarodową A. Bańki (SOKM) . . . . . . . . . . . . . . . 143 5.3. Procedura badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 5.4. Charakterystyka badanych osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Rozdział 6 Struktura badanych zmiennych 6.1. Grupowanie wartości – struktura czynnikowa wartości akceptowanych . . . . . . . . . . . . . . . . 146 6.2. Struktura poczucia samoskuteczności – rezultaty analizy czynnikowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 6.3. Struktura poszukiwania doznań – rezultaty analizy czynnikowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 6.4. Struktura lęku – rezultaty analizy czynnikowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 6.5. Struktura afektu pozytywnego i negatywnego wobec perspektywy samodzielnego życia – rezultaty analizy czynnikowej . . . . . . . . . . . . . . . 153 6.6. Grupowanie zachęt – struktura czynnikowa zachęt indywidualnych i środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 6.7. Grupowanie barier – struktura czynnikowa barier indywidualnych i środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 6.8. Struktura otwartości na karierę międzynarodową – rezultaty analizy czynnikowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Rozdział 7 Osobowościowe i kontekstualne/ środowiskowe korelaty otwartości na karierę międzynarodową 7.1. Osobowościowe korelaty otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 7.1.1. Orientacje czasowe preferowanych stylów życia a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 7.1.2. Akceptacja wartości a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 7.1.3. Poczucie samoskuteczności a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . 169 7.1.4. Poszukiwanie doznań a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 7.1.5. Poczucie jakości życia a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 7.1.6. Lęk a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 7.1.7. Afekt pozytywny i negatywny w perspektywie własnego samodzielnego życia a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 7.1.8. Postrzeganie indywidualnych zachęt a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . 177 7.1.9. Postrzeganie indywidualnych barier a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . 179 7.2. Kontekstualne korelaty otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 7.2.1. Postawy rodzicielskie a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 7.2.2. Postrzeganie zachęt środowiskowych a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . 182 7.2.3. Postrzeganie barier środowiskowych a otwartość na karierę międzynarodową . . . . . . . 183 Rozdział 8 Typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową oraz ich osobowościowe i środowiskowe charakterystyki 8.1. Cel i metoda podziału badanych na grupy homogeniczne pod względem czynników otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 8.2. Podział na grupy ze względu na wyniki w czynnikach otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 8.2.1. Charakterystyka grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 8.2.2. Zmienne osobowościowe a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 8.2.2.1. Orientacje czasowe preferowanych stylów życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 190 8.2.2.2. Akceptowane wartości a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 192 8.2.2.3. Czynniki poczucia samoskuteczności a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 194 8.2.2.4. Czynniki poszukiwania doznań a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 195 8.2.2.5. Perspektywy czasowe poczucia jakości życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 195 8.2.2.6. Czynniki lęku a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 196 8.2.2.7. Czynniki afektu pozytywnego i negatywnego w perspektywie samodzielnego życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 8.2.2.8. Postrzegane zachęty indywidualne do kariery międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . 197 8.2.2.9. Postrzegane bariery indywidualne w karierze międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . 200 8.2.3. Zmienne kontekstualne/ środowiskowe a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . 201 8.2.3.1. Środowiskowe zmienne dystalne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . 201 8.2.3.1.1. Postawy rodzicielskie i status socjoekonomiczny a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 201 8.2.3.1.2. Doświadczenia dystalne związane z pracą za granicą a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 204 8.2.3.1.3. Przywiązanie do kraju jako miejsca życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 207 8.2.3.2. Środowiskowe zmienne proksymalne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . 209 8.2.3.2.1. Posiadane wsparcie i zapotrzebowania na nie a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 209 8.2.3.2.2. Własne doświadczenia proksymalne związane z pracą za granicą a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 211 8.2.3.2.3. Postrzegane zachęty środowiskowe do kariery międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 212 8.2.3.2.4. Postrzegane bariery środowiskowe w karierze międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . 213 8.2.4. Zmienne socjodemograficzne i geograficzne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 8.2.5. Kompetencje w zakresie języków obcych a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 8.2.6. Chęć wyjazdu za granicę i deklaracja długości pobytu a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 8.2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 222 Rozdział 9 Dyskusja wyników: psychologiczna charakterystyka uwarunkowań otwartości na karierę międzynarodową 9.1. Charakterystyka otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 9.2. Wybrane modele przyczynowe otwartości na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 9.3. Zakres i poziom weryfikacji hipotez badawczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 9.4. Psychologiczna charakterystyka typów osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 9.5. Osobowościowe i kontekstualne/ środowiskowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową – próba syntezy . . . . . . . . . . . . . . . 252 9.6. Implikacje wynikające z badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 254 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 257 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Spis rycin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 289
ISBN:[zasłonięte]978-8365-150-5
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 292
Format: B5
Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.
Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko
Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł
|