Celem prezentowanej publikacji jest ukazanie istoty specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych na tle zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych, ze wskazaniem odrębności mechanizmów i objawów dyskalkulii rozwojowej z jednej strony, z drugiej zaś – zwróceniem uwagi na możliwość jej współwystępowania z dysleksją. Praca zawiera przegląd dotychczas prowadzonych badań nad zaburzeniami rozwoju umiejętności arytmetycznych. Od początku lat dziewięćdziesiątych obserwuje się poważny wzrost zainteresowania problematyką specyficznych trudności w uczeniu się matematyki w wielu krajach, co prowadzi do coraz nowszych odkryć i bardziej pogłębionych analiz, ukierunkowanych na zastosowanie uzyskiwanych rezultatów w praktyce psychologicznej i pedagogicznej. Opracowanie otwiera dyskusję na temat problemów związanych z diagnozą dyskalkulii, utrudniających trafne i rzetelne jej rozpoznanie.
Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, którymi są m.in. rodzice, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy szkolni.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
1. SPECYFICZNE ZABURZENIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH
1.1. Istota specyficznych trudności w uczeniu się
1.2. Czytanie, pisanie i dysleksja
1.3. Trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
2. DYSLEKSJA I DYSKALKULIA – ODRĘBNOŚĆ, PODOBIEŃSTWA
2.1. Wspólne i odmienne uwarunkowania obu syndromów
2.2. Językowy i pozajęzykowy aspekt matematyki
2.3. Współwystępowanie trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu
3. SYMPTOMATOLOGIA ZABURZEŃ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI ARYTMETYCZNYCH
3.1. Dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu
3.2. Prawidłowo czytające dzieci z trudnościami w matematyce
3.3. Przejawy ryzyka dyskalkulii rozwojowej
4. PROBLEM DIAGNOZY DYSKALKULII ROZWOJOWEJ
4.1. Ocena osiągnięć czy zdolności?
4.2. Techniki oceny osiągnięć i umiejętności szkolnych
4.3. Testy zdolności ogólnych
4.4. Metody pomiaru zdolności specyficznych
4.5. Analiza kliniczna w diagnozie dyskalkulii
5. POMOC DZIECIOM Z DYSKALKULIĄ W ŚWIETLE BADAŃ
5.1. Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych a wyniki badań naukowych
5.2. Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki a doświadczenia praktyki klinicznej
6. W KIERUNKU EFEKTYWNEJ EDUKACJI
6.1. Wyniki badań psychologicznych a nauczanie matematyki
6.2. Czynniki emocjonalno-motywacyjne a dyskalkulia
6.3. Renesans starych eksperymentów
Bibliografia
Aneks