W opracowaniu przedstawiono analizę wskaźników ryzyka specyficznych rozwojowych zaburzeń umiejętności arytmetycznych, z odwołaniem się do wzajemnych zależności między dysleksją a jej implikacjami widocznymi w edukacji matematycznej. Ponadto zaprezentowano wyniki badań poziomu rozwoju umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich, z których wynika, że jest on zróżnicowany i zależy od ocenianego aspektu umiejętności. Badanie wybranych funkcji poznawczych, takich jak percepcja wzrokowo-przestrzenna i umiejętności językowe oraz uwaga wykazały obniżony ich poziom w przypadku badanych grup dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki.
Badania należy traktować jako wstęp do dalszych, pogłębionych poszukiwań, prowadzących do rzetelnej i trafnej diagnozy psychologicznej dzieci z problemami w liczeniu, ujawnianymi we wczesnej edukacji szkolnej.
Publikacja została opracowana z myślą o szerokim kręgu odbiorców. Jest skierowana do nauczycieli, zarówno kształcenia zintegrowanego, jak i matematyki, mających codzienny kontakt z dziećmi z trudnościami arytmetycznymi. Zaciekawi również pedagogów szkolnych, psychologów-praktyków, studentów psychologii, pedagogiki i kierunków nauczycielskich. Może być wykorzystana w całości lub fragmentach na zajęciach z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej oraz na studiach podyplomowych z tej dziedziny. Zainteresować może również rodziców tych dzieci, dla których matematyka nie jest ukochanym przedmiotem w szkole i pomoże im zrozumieć, dlaczego tak się dzieje.
Spis treści
Zamiast wstępu, czyli o gotowości szkolnej
do uczenia się matematyki (Urszula Oszwa)
Rozdział 1
Zakres i aspekty umiejętności matematycznych
dzieci sześcioletnich - przegląd aspektów rozumowania
(Justyna Kłysewicz)
Rozdział 2
Analiza wskaźników ryzyka rozwojowych trudności
arytmetycznych (Urszula Oszwa)
Rozdział 3
Funkcje wzrokowo-przestrzenne a trudności w liczeniu u dzieci
(Bożena Malinowska, Urszula Oszwa)
Rozdział 4
Poziom funkcji językowych dzieci z trudnościami arytmetycznymi
(Małgorzata Piekarczyk, Urszula Oszwa)
Rozdział 5
Trwałość uwagi a trudności w uczeniu się matematyki
(Grażyna Kośmiej)
Zamiast zakończenia, czyli o praktycznych implikacjach
przedstawionych wyników badań (Urszula Oszwa)