Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo
Fragment książki:
'W rodzinie wszyscy na siebie wpływają i są powiązani siatką wzajemnych oddziaływań. Nadpobudliwość dziecka ma negatywny wpływ na relacje między rodzicami. Zdarza się, że rodzice bardzo często się kłócą i wzajemnie oskarżają o brak umiejętności wychowawczych. Jeśli ojciec dłużej pracuje i rzadko ma czas dla dziecka, obarcza matkę winą za złe zachowania dziecka. Nie może zrozumieć, dlaczego dziecko nie chce się podporządkować. Matka czuje się samotna ze swoimi problemami i coraz mniej pewna wychowawczo. Dopóki się rodzice nie dowiedzą, jaki kłopot ma ich dziecko i nie postarają się zrozumieć, na czym trudności te polegają, są przygnębieni i pełni pretensji do siebie nawzajem. Często rodzice dzieci z ADHD nie są wstanie w ogóle odpoczywać, nie mogą cieszyć się z bycia razem. Ponieważ złe zachowania dziecka wymagają natychmiastowej interwencji, całyczas są w stanie gotowości.
Atmosfera w domu jest napięta, nie ma czasu na relaks, nigdy nie wiadomo, czego można się spodziewać. Rodzice nie są wstanie zająć się własnymi sprawami, mniej energii poświęcają na pielęgnowanie związku i relacji między sobą (...)
Choć dziecko stara się zachować dobre relacje z rodzicami, często jego zachowanie jest powodem nieprzyjemnych sytuacji w rodzinie. Rodzice muszą sobie radzić z trudnymi zachowaniami, z nagłymi wybuchami agresji i impulsywności, kłamstwami i oszustwami oraz uwagami ze strony sąsiadów, nauczycieli, innych rodziców i znajomych. Matka zajmująca się cały dzień dzieckiem wita męża rewelacjami dotyczącymi synka czy córki. Często mówi, że nie wytrzymuje nerwowo. Skarży się na swoje samopoczucie, nie może spać, reaguje gwałtownie na zachowania dziecka. Mąż po powrocie do domu dostaje cały pakiet złych wiadomości.
Chciałby się witać i miło spędzić czas z rodziną a tu musi syna skarcić za przewinienia, których nie był świadkiem. Rodzice zamieniają się w osoby karzące, wzajemnie opowiadają sobie tylko o trudnościach dziecka. Koncentrują się na tych zachowaniach, które sprawiają największe kłopoty w takiej rodzinie występuje nieustannie ryzyko wszczęcia kłótni. Czasem z powodu codziennych konfrontacji ojciec woli wracać później do domu. Matka zaś czuje się samotna
ze swoim problemami i problemami dziecka, sfrustrowana i nieszczęśliwa. Udowodniono, że w rodzinach, w których jest nadpobudliwe dziecko trzykrotnie częściej dochodzi do kłótni i rozpadu małżeństwa'.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Czym jest ADHD?
1.1. Czym jest, a czym nie jest nadpobudliwość psychoruchowa?
1.2. Skąd się to bierze?
1.3. Jak pracuje układ nerwowy dziecka z ADHD?
1.4. Trzy rodzaje nadpobudliwości zamknięte w jednym ciele
1.5. Podtypy ADHD
1.6. Co nie działa jak należy? Koncepcja psychologiczna
Rozdział 2. Dziecko z ADHD
2.1. Trzy obszary nadpobudliwości
2.2. Jak dziecko z ADHD widzi świat, czyli życie na karuzeli
2.3. Potrzeby
2.4. Emocje
2.5. Pierwotne i wtórne skutki ADHD
2.6. Dyscyplina i Samodyscyplina
2.7. Dodatkowe problemy
Rozdział 3. Problemy rodziców dziecka z ADHD
3.1. W przedszkolu
3.2. W szkole
3.3. W okresie dorastania
3.4. ADHD a relacje e rodzinie
3.5. Jeśli rodzice mają ADHD
3.6. Uwaga pułapka: zwracanie uwagi tylko na złe zachowanie
3.7. Uczucia rodziców
3.8. Co zrobić, gdy już nie można wytrzymać?
Rozdział 4. Jak radzić sobie z trudnym zachowaniem dziecka4.1. Metody, które się sprawdzają
4.2. Co zrobić, aby spowodować sytuację, w której dziecko będzie miało szansę dobrze się zachować
4.3. Dzień jak co dzień
Rozdział 5. Dorosły z ADHD
5.1. Rodzice z ADHD
5.2. Partner z ADHD
5.3. Jak poradzić sobie z trudnością w związku?
5.4. Jak sobie radzić, gdy masz ADHD?
Rozdział 6. Diagnoza ADHD
6.1. Postępowanie w celu wykrycia ADHD
6.2. Leczenie farmakologiczne
6.3. Problemy z diagnozą
6.4. Diagnoza ADHD u dzieci
6.5. Diagnoza ADHD u osób dorosłych
6.6. Diagnoza i co dalej?
Rozdział 7. Rodzaje oddziaływań terapeutycznych7.1. Metody skierowane na dziecko
7.2. Metody wspomagające
7.3. Metody skierowane do i na rodziców
Aneks 1. Kryteria diagnostyczne zespołu zaburzeń uwagi i nadruchliwości u dzieci zgodne z klasyfikacją DSM-IV
Aneks 2. Kryteria diagnostyczne zespołu zaburzeń uwagi i nadruchliwości u dzieci zgodne z klasyfikacją ICD-10