Siergiej Amielin
Ostatni lot. Spojrzenie z Rosji
Strony: 368, Format: 14x20 cm
Rok wydania: 2010
Wydawnictwo: Prószyński Media
Kategorie: historia, polityka
Oprawa: oprawa broszurowa
Seria: -
Uwagi: -
Kod: B 995926
>> CENNIK WYSYŁEK oraz PROMOCJE - KLIKNIJ TUTAJ <<
>> INNE AUKCJE - KLIKNIJ TUTAJ <<
Książka Siergieja Amielina stanowi zapis dotychczasowych ustaleń pierwszego w historii katastrof lotniczych nieoficjalnego śledztwa prowadzonego przez międzynarodową grupę pasjonatów.
Rozmiary tragedii Tu-154M z 10 kwietnia 2010 r., początkowy chaos informacyjny, pytania o przyczyny i okoliczności wypadku – wszystko to sprawiło, że w ciągu kilku godzin po katastrofie zawrzały nie tylko lokalne fora internetowe, ale i specjalistyczne lotnicze serwisy na całym świecie. W ciągu następnych dni zawiązała się międzynarodowa społeczność internautów, którzy zaczęli dociekać, co się wydarzyło i dlaczego, próbowali odtworzyć przebieg katastrofy oraz znaleźć jej przyczyny. Oprócz amatorów w dyskusje włączyli się rosyjscy (i nie tylko) specjaliści, w tym byli i aktualni piloci, którzy latali na tupolewach i znali smoleńskie lotnisko wojskowe.
Nieoficjalne śledztwo internautów stało się samorzutną akcją niepodporządkowaną żadnym z góry określonym zasadom, z wyjątkiem dążenia do weryfikacji wszelkich możliwych hipotez. Jego uczestnicy nie mieli dostępu do tajnych dokumentów, za to dysponowali zbiorową wiedzą z najróżniejszych dziedzin – od psychologii po fizykę – oraz informacjami, jakich mogli dostarczyć mieszkańcy Smoleńska, w tym nieliczni świadkowie katastrofy. Zakrojone na taką skalę śledztwo publiczne jest zjawiskiem absolutnie wyjątkowym. Czegoś takiego nigdy dotychczas nie odnotowano.
Siergiej Amielin – ur. w 1968 r. w Smoleńsku. Absolwent Moskiewskiego Instytutu Energetyki. Wcześniej dziennikarz „Gazety Smoleńskiej”, obecnie wykładowca (docent) katedry Elektroniki i Techniki Mikroprocesorowej w smoleńskiej filii Moskiewskiego Instytutu Energetyki. Autor książek o projektowaniu układów elektronicznych. Jednak przede wszystkim – autor serii artykułów na smoleńskim forum internetowym (forum.smolensk.ws), wyjaśniających przebieg katastrofy.
Spis treści
OD AUTORA
1. JAK WSZYSTKO SIĘ ZACZĘŁO
1.1. Śledztwo oficjalne
1.2. Narodziny nieoficjalnego śledztwa
1.3. Pierwsze rezultaty
2. MOJA PIERWSZA WIZYTA NA MIEJSCU KATASTROFY
3. CHRONOLOGIA UPADKU SAMOLOTU W ZDJĘCIACH
4. REKONSTRUKCJA OSTATNICH SEKUND LOTU
5. PRZYCZYNY CAŁKOWITEGO ZNISZCZENIA SAMOLOTU
6. DOKŁADNY CZAS KATASTROFY
7. KONTROWERSJE WOKÓŁCZASU KATASTROFY
8. PIERWSZE OFICJALNE WYNIKI ŚLEDZTWA
9. PRZYCZYNY KATASTROFY – WSTĘPNE HIPOTEZY
9.1. Mgła na lotnisku
9.2. Nurkowanie pod ścieżkę schodzenia
9.3. Niewystarczające doświadczenie pilotów
9.4. Brak ILS na lotnisku
9.5. Ukształtowanie terenu
9.6. Błąd ustawienia wysokościomierza barometrycznego
9.7. Błąd przy wprowadzaniu współrzędnych lotniska
9.8. Wywieranie nacisku psychologicznego na załogę
9.9. Bariera językowa
9.10. Błąd kontrolera
9.11 Brak zakazu lądowania
9.12. Niedziałające radiolatarnie lub radar lądowania
9.13. Niesprawne oświetlenie nawigacyjne
9.14. Oblodzenie
9.15. Brak paliwa
9.16. Inwersja termiczna
10. HIPOTEZY FORMUŁOWANE NA PODSTAWIE WSTĘPNEGO RAPORTU MAK
10.1. Autopilot Tu-154M
10.2. Możliwe konsekwencje użycia automatu ciągu
10.3. Możliwe następstwa użycia autopilota
11. STENOGRAM Z ROZMÓW W KABINIE PILOTÓW
12. GŁÓWNE HIPOTEZY DOTYCZĄCE PRZYCZYN KATASTROFY NA PODSTAWIE INFORMACJI ZE STENOGRAMU
12.1. Zniżanie według wysokościomierza barometrycznego, a później radiowysokościomierza
12.2. Wysokościomierz barometryczny czy radiowysokościomierz?
12.3. Zniżanie według radiowysokościomierza
12.4. Pogoń za ścieżką schodzenia
12.5. Wnioski ogólne na podstawie rezultatów analizy stenogramu
13. GŁÓWNE WĄTKI ŚLEDZTWA NIEOFICJALNEGO – II ETAP
14. KLIMAT SMOLEŃSKA A POGODA 10 KWIETNIA 2010 R.
15. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SMOLEŃSKIEGO LOTNISKA SIEWIERNYJ
16. INFRASTRUKTURA LOTNISKA SIEWIERNYJ
16.1. Pas startowy
16.2. Radiotechniczne wyposażenie lotniska
16.3. Oświetlenie nawigacyjne lotniska
16.4. Stanowisko kierowania lotami
16.5. Współdziałanie kontrolera lotów z pilotami
16.6. Właściwości lotniska Siewiernyj
16.6. Lotnisko Siewiernyj we wstępnym raporcie MAK
17. UKSZTAŁTOWANIE TERENU W POBLIŻU LOTNISKA
18. ZBRODNIA KATYŃSKA I DOCHODZENIE W SPRAWIE KATASTROFY
19. BŁĘDY POPEŁNIANE PRZEZ MEDIA ORAZ ICH KONSEKWENCJE
20. ANALIZA MOŻLIWYCH PRZYCZYN KATASTROFY
20.1. Czy samolot nr 101 miał zamiar lądować?
20.2. Podejście czy lądowanie?
20.3. Działania załogi na wysokości decyzji
20.4. Czy było odejście na drugi krąg?
20.5. Wpływ ukształtowania terenu
20.6 Analiza sygnałów TAWS
20.7. Rola kierownika lotów
20.8. Zejście pod chmurę
20.9. Pięć sekund od 10:41:51 do 10:41:56
21. ZAKOŃCZENIE
PLAN SYTUACYJNY