Opis książki: Osobowość. Teoria i badania to jeden z najbardziej popularnych w Europie i USA podręczników poświęconych teoriom osobowości. Stanowi najnowocześniejszy podręcznik psychologii osobowości obecny na polskim rynku. Jego najważniejszymi walorami są:
- przedstawienie głównych ujęć teoretycznych osobowości oraz uwydatnienie aktualnych trendów w badaniach nad osobowością,
- ukazanie związku pomiędzy teorią osobowości a badaniami nad osobowością,
- powiązanie konkretnych przypadków z teoriami,
- udana próba pogodzenia tego, co "powszechne", z tym, co "wyjątkowe" w osobowości człowieka
- potraktowanie każdego z podejść teoretycznych w sposób obiektywny i bezstronny,
- zarys integracyjnego ujmowania zagadnień związanych z osobowością,
- przedstawienie złożoności dziedziny naukowej w przystępny sposób,
- doskonałe przygotowanie treści od strony dydaktycznej.
Niniejsze, dziesiąte wydanie podręcznika:
- zawiera dwa nowe rozdziały poświęcone postępom w badaniach nad biologicznymi podstawami osobowości oraz psychologii osobowości w szerokim kontekście badawczym,
- prezentuje materiał z trzech różnych perspektyw psychodynamicznej, społeczno-poznawczej oraz teoretycznej, ułatwiając czytelnikowi zrównoważone podejście do różnych zagadnień,
- sposób prezentowania materiału w poszczególnych rozdziałach został ujednolicony, tak by był jeszcze bardziej przejrzysty i zrozumiały
- omówienie najnowszych badań oraz teorii osobowości zostało uaktualnione i rozszerzone.
Książka obejmuje prezentację głównych orientacji i ujęć teoretycznych osobowości, wzbogaconą o przegląd współczesnych badań służących weryfikacji konkretnych hipotez stawianych na gruncie danych teorii. Z dydaktycznego punktu widzenia szczególnie cenna jest ilustracja możliwości aplikacyjnych teorii poprzez prezentację i interpretację przypadków. Dużą wartość ma ocena teorii poprzez wskazanie jej możliwości i ograniczeń, możliwych aplikacji, odniesienia do konkretnych zjawisk życia psychicznego i społecznego, a także porównanie z teoriami konkurencyjnymi. Z recenzji prof. KUL Piotra Olesia
Przedmowa Rozdział 1 Teoria osobowości: od codziennych obserwacji do uporządkowanych teorii Pytania Pięć celów do zrealizowania przez teoretyka osobowości Obserwacja spełniająca kryteria naukowości Teoria - usystematyzowana Teoria - sprawdzalna Teoria - o szerokim zakresie obowiązywalności Zastosowania : od teorii do praktyki Dlaczego badać osobowość? Określenie osobowości Pytania na temat ludzi: co, jak i dlaczego Odpowiedzi na pytania dotyczące ludzi, spełniające kryteria naukowości: rozumienie struktur, dynamiki, rozwoju i zmiany będącej efektem terapii Struktura Jednostki analizy Hierarchia Dynamika Wzrastanie i rozwój Determinanty genetyczne Determinanty środowiskowe Kultura Klasa społeczna Rodzina Rówieśnicy Psychopatologia i zmiana zachowania Podstawowe sprawy z zakresu teorii osobowości Filozoficzne poglądy na osobę Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty zachowania Sytuacyjna i czasowa spójność zachowania Jedność przeżywania i działania oraz obraz siebie Zmieniające się stany świadomości pojęcie nieświadomości Wpływ przeszłości, teraźniejszości i przyszłości na zachowanie Czy możemy mieć naukę osobowości? Jakiego rodzaju może to być nauka? Jakie funkcje winna realizować, zgodnie z przyjętymi założeniami, teoria osobowości? Teorie osobowości: wprowadzenie Wyzwania pojawiające się w trakcie konstruowania teorii Teorie osobowości: zarys wstępny O wielości teorii: teorie jako zestawy narzędzi Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 2 Naukowe badanie ludzi Pytania Dane psychologii osobowości Dane LOTS (Autobiograficzne, Obserwacyjne, Testowe, Samoopis) Jaki jest związek między danymi pochodzącymi z różnych źródeł? Pomiar sztywny bądź elastyczny Teoria osobowości i ocena Cele badań: rzetelność, trafność, etyka badań Rzetelność Trafność Etyka badań i polityka społeczna Trzy ogólne podejścia do badań Studium przypadku i badania kliniczne Studium przypadku: przykład Studium przypadku: słabe strony Kwestionariusze osobowości i badania korelacyjne Badania korelacyjne: przykład Badania korelacyjne: słabe strony Badania laboratoryjne i eksperymentalne Badania eksperymentalne: przykład Ocena alternatywnych podejść do badań Studium przypadku i badanie kliniczne: mocne i słabe strony Badania korelacyjne i kwestionariuszowe: mocne i słabe strony Badania laboratoryjne i eksperymentalne: mocne i słabe strony Podsumowanie mocnych i słabych stron Wykorzystywanie sprawozdań werbalnych Teoria osobowości i badanie osobowości Pomiar osobowości i przypadek Jima Szkic autobiograficzny Jima Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 3 Teoria psychodynamiczna : psychoanalityczna teoria osobowości Freuda Pytania Zygmunt Freud (1[zasłonięte]856-19): ogólna charakterystyka autora i jego propozycji Freuda ujęcie osoby Umysł jako system energetyczny Jednostka w społeczeństwie Freuda ujęcie nauki o osobowości Psychoanalityczna teoria osobowości Freuda Struktura Poziomy świadomości a koncepcja nieświadomości Marzenia senne Nieświadomość motywowana Stosowne badania psychoanalityczne Obecny status koncepcji nieświadomości Nieświadomość psychoanalityczna a nieświadomość poznawcza To, ja, nad-ja Dynamika Popędy życia i śmierci Dynamika funkcjonowania Lęk, mechanizmy obronne i współczesne badania nad procesami obronnymi Zaprzeczenie Projekcja Izolacja, reakcja upozorowana i sublimacja Wyparcie Wzrastanie i rozwój Rozwój popędów a stadia rozwoju Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona Znaczenie wczesnych doświadczeń Rozwój procesów myślenia Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 4 Teoria psychodynamiczna Freuda: zastosowania, pokrewne koncepcje teoretyczne a współczesne badania Pytania Psychodynamiczny pomiar osobowości: testy projekcyjne Założenia testów projekcyjnych Test Plam Atramentowych Rorschacha Test Apercepcji Tematycznej (TAT) Czy testy projekcyjne naprawdę działają? Psychopatologia Typy osobowości Konflikt i mechanizmy obronne Zmiana Wgląd w nieświadomość: wolne skojarzenia i interpretacja marzeń sennych Proces terapeutyczny: przeniesienie Przypadek Jima Dane z testu Rorschacha i z TAT Komentarz Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Wczesna opozycja wobec Freuda: Adler i Jung Alfred Adler (1[zasłonięte]870-19) Carl Gustav Jung (1[zasłonięte]875-19) Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Horney i Sullivan Reinterpretacja sił motywacyjnych Karen Horney (1[zasłonięte]885-19) Harry Stack Sullivan (1[zasłonięte]892-19) Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania Teoria relacji z obiektem Psychologia Ja i narcyzm Teoria przywiązania Style przywiązania w okresie dorosłości Typy czy wymiary przywiązania Ocena krytyczna Obserwacje naukowe: baza danych Czy jest to teoria usystematyzowana? Czy jest to teoria sprawdzalna? Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności? Zastosowania Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 5 Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości Pytania Carl R. Rogers (1[zasłonięte]902-19): ogólna charakterystyka autora i jego propozycji Rogersa ujęcie osoby Subiektywność doświadczenia Uczucia autentyczności Pozytywny charakter ludzkiej motywacji Perspektywa fenomenologiczna Rogersa ujęcie nauki o osobowości Hermeneutyka a nauki o człowieku Teoria osobowości Carla Rogersa Struktura Ja Pomiar obrazu siebie Technika Q-sort Dyferencjał semantyczny Dynamika Samoaktualizacja Spójność wewnętrzna i zgodność Stany niezgodności i procesy obronne Badania spójności wewnętrznej i zgodności Potrzeba akceptacji Wzrastanie i rozwój Badania relacji rodzice-dziecko Relacje społeczne, samoaktualizacja i dobrostan w późniejszym okresie życia Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 6 Teoria fenomenologiczna Rogersa: zastosowania, pokrewne koncepcje teoretyczne i współczesne badania Pytania Zastosowania kliniczne Psychopatologia Rozbieżność doświadczenia siebie Zmiana Warunki terapeutyczne niezbędne dla zajścia zmiany Wyniki terapii skoncentrowanej na kliencie Obecność Rogersa przesunięcie akcentu: przejście od jednostek do grup i społeczeństwa Przypadek Jima Dyferencjał semantyczny: teoria fenomenologiczna Uwagi na temat danych Pokrewne koncepcje teoretyczne Ruch potencjału ludzkiego Abraham H. Maslow (1[zasłonięte]908 19) Ruch psychologii pozytywnej Klasyfikacja mocnych stron człowieka Zalety emocji pozytywnych Uniesienie Egzystencjalizm Egzystencjalizm Sartre'a: świadomość, nicość, wolność i odpowiedzialność Współczesny egzystencjalizm eksperymentalny Podsumowanie: filozofia i psychologia egzystencjalna Najnowsze rozwinięcia teorii i badań Rozbieżności między elementami Ja Zmienność w zakresie poczucia własnej wartości i kontyngencje wartości Wewnętrznie motywowane cele a autentyczność Badania międzykulturowe nad kategorią Ja Czy samoakceptacja jest kategorią uniwersalną? Różnice regionalne w zakresie dobrostanu Ocena krytyczna Obserwacje naukowe: baza danych Czy jest to teoria usystematyzowana? Czy jest to teoria sprawdzalna? Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności? Zastosowania Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 7 Cechowe ujęcia osobowości - Allport, Eysenck, Cattell Pytania Perspektywa cechowa w teorii osobowości Cechowe ujęcie osoby Pojęcie cechy Psychologia osobowości w perspektywie cechowej Funkcja naukowa konstruktów cechowych Opis Predykcja Wyjaśnianie Cechowe teorie osobowości: wspólna perspektywa Cechowa teoria osobowości Gordona W. Allporta (1[zasłonięte]897-19) Cechy: struktura osobowości w teorii Allporta Autonomia funkcjonalna Badania idiograficzne Komentarz W poszukiwaniu podstawowych wymiarów cech: analiza czynnikowa Czynnikowo-analityczne ujęcie cech Raymonda B. Cattella (1[zasłonięte]905-19) Cechy powierzchniowe i źródłowe: struktura osobowości w teorii Cattella Źródła danych: dane L, Q i OT Stałość i zmienność zachowania Komentarz Trójczynnikowa teoria Hansa J. Eysencka (1[zasłonięte]916-19) Czynniki: struktura osobowości w ujęciu Eysencka Pomiar czynników Biologiczne podstawy cech osobowości Ekstrawersja i zachowania społeczne Psychopatologia i zmiana zachowania Komentarz Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 8 Teoria cechowa: pięcioczynnikowy model osobowości; zastosowanie i ocena cechowego ujęcia osobowości Pytania Pięcioczynnikowy model osobowości: wyniki badań Analiza pojęć opisujących cechy w języku naturalnym i w kwestionariuszach Podstawowa hipoteza leksykalna Badania międzykulturowe: czy Wielka Piątka ma uniwersalny charakter? Wielka Piątka w kwestionariuszach osobowości NEO-PI i jego hierarchiczna struktura: składniki Pięcioczynnikowy model osobowości a czynniki wyodrębnione przez Eysencka i Cattella Propozycja modelu teoretycznego dla czynników Wielkiej Piątki Wzrastanie i rozwój Różnice osobowości związane z wiekiem u osób dorosłych Pierwsze wyniki badań w grupie dzieci i adolescentów Stabilność i zmiana osobowości Czy coś pominęliśmy? Sześcioczynnikowy Model Osobowości Zastosowania PMO Przypadek Jima Diagnoza cech metodami analizy czynnikowej Stałość osobowości: Jim w pięć i dwadzieścia pięć lat później NEO-PI: samoopis i szacowanie dokonane przez żonę Spór osoba-sytuacja Stabilność w czasie Stabilność sytuacyjna Zmienność sytuacyjna zachowań związanych z cechami Ocena krytyczna Obserwacja naukowa: baza danych Czy jest to teoria usystematyzowana? Czy jest to teoria sprawdzalna? Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności? Zastosowania teorii Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podsumowane twierdzenia Rozdział 9 Biologiczne podstawy osobowości Pytania Temperament: problem psychofizyczny od czasów dawnych do współczesnych Cechy konstytucjonalne i temperament: wczesne poglądy Cechy konstytucjonalne i temperament: badania podłużne Procesy biologiczne, temperament i rozwój osobowości: współczesne badania Dzieci zahamowane i niezahamowane: badania Kagana i współpracowników Interpretowanie danych dotyczących procesów biologicznych i osobowości Wymagająca wysiłku kontrola i rozwój sumienia Ewolucja, psychologia ewolucyjna i osobowość Psychologia ewolucyjna Wymiana społeczna i wykrywanie oszustwa Różnice płciowe: pochodzenie ewolucyjne? Różnice między mężczyznami i kobietami w kryteriach doboru partnera Przyczyny zazdrości Pochodzenie ewolucyjne różnic płciowych: na ile przekonujące są dane? Teoria ewolucji i Pięcioczynnikowy Model Osobowości Wyjaśnienia ewolucyjne: komentarz Geny i osobowość Genetyka zachowania Metoda selektywnej hodowli Metoda bliźniąt Metoda adopcyjna Współczynnik odziedziczalności Odziedziczalność osobowości: ustalenia Niektóre istotne zastrzeżenia Molekularne paradygmaty genetyczne Środowisko i interakcje geny-środowisko Środowisko wspólne i specyficzne Rozumienie wpływów środowiska specyficznego Trzy rodzaje interakcji natura-kultura Neuronauka a osobowość Dominacja lewo- i prawopółkulowa Neuroprzekaźniki a temperament: dopamina i serotonina Trzy wymiary temperamentu: PE, NE i DvC Plastyczność: procesy biologiczne jako zarówno przyczyna, jak i skutek Status społeczno-ekonomiczny społeczności i serotonina Doświadczenie środowiskowe i zmiany w substancji mózgu Dociekania neuronauki dotyczące "wyższych" funkcji psychicznych Mózg i Ja Mózg i osąd moralny Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 10 Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości Pytania Behawiorystyczne ujęcie osoby Behawiorystyczne ujęcie nauki o osobowości Determinizm środowiskowy i jego implikacje dla pojęcia osobowości Eksperymenty, obserwowalne zmienne i proste systemy Watson, Pawłow i warunkowanie klasyczne Behawioryzm Watsona Teoria warunkowania klasycznego Pawłowa Zasady warunkowania klasycznego Psychopatologia i zmiana Warunkowe reakcje emocjonalne Systematyczna desensytyzacja Reinterpretacja przypadku Małego Hansa Dalsze rozwinięcia Teoria warunkowania instrumentalnego Skinnera Ogólna charakterystyka autora i jego propozycji Skinnera teoria osobowości Struktura Dynamika - warunkowanie instrumentalne Wzrastanie i rozwój Psychopatologia Pomiar behawioralny Zmiana zachowania Wolna wola Ocena krytyczna Obserwacje naukowe: baza danych Czy jest to teoria usystematyzowana? Czy jest to teoria sprawdzalna? Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności? Zastosowania Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 11 Teoria kognitywistyczna. George'a Kelly'ego teoria konstruktów osobistych Pytania George A. Kelly (1[zasłonięte]905-19) jako teoretyk Poglądy Kelly'ego na naukę o osobowości Kelly'ego koncepcja osoby Teoria osobowości George'a Kelly'ego Struktura Konstrukty i ich konsekwencje interpersonalne Rodzaje konstruktów. Konstrukty jako system Pomiar konstruktów: REP - Test Wyjątkowość informacji uzyskanych w badaniu konstruktów osobistych. Prostota/ złożoność poznawcza Dynamika Antycypowanie zdarzeń Lęk, strach i zagrożenie Wzrastanie i rozwój Zastosowania kliniczne Psychopatologia Zmiana osobowości. Terapia ustalonej roli Przypadek Jima REP-Test: teoria konstruktywistyczna Komentarz Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii konstruktywistycznej Współczesne badania nad przekonaniami dotyczącymi relacji osoba-sytuacja Ocena krytyczna Obserwacje naukowe: baza danych Czy jest to teoria usystematyzowana? Czy jest to teoria sprawdzalna? Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności? Zastosowania teorii Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 12 Teoria społeczno-poznawcza - Bandura i Mischel Pytania Powiązanie teorii społeczno-poznawczej z poprzednimi teoriami Ogólna charakterystyka autorów i ich propozycji Albert Bandura (1925-) Walter Mischel (1930-) Oddziaływanie teoretyków Ujęcie osoby w teorii społeczno-poznawczej Ujęcie nauki o osobowości w teorii społeczno-poznawczej Społeczno-poznawcza teoria osobowości: Struktura Kompetencje i umiejętności Przekonania i oczekiwania Ja i przekonania na temat własnej skuteczności Poczucie własnej skuteczności i wykonanie Cele Standardy ewaluatywne Natura społeczno-poznawczych struktur osobowości Społeczno-poznawcza teoria osobowości: Dynamika Wzajemny determinizm Osobowość jako poznawczo-afektywny system przetwarzania informacji (CAPS) Uczenie przez obserwację (modelowanie) Nabywanie versus wykonanie Warunkowanie zastępcze Samoregulacja a motywacja Poczucie własnej skuteczności, cele i reakcje samooceniające Samokontrola a odraczanie gratyfikacji Nabywanie umiejętności odraczania gratyfikacji Paradygmat odraczania gratyfikacji według Mischela Społeczno-poznawcze ujęcie wzrastania i rozwoju Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 13 Teoria społeczno-poznawcza: zastosowania, pokrewne koncepcje teoretyczne i współczesne badania Pytania Poznawcze składniki osobowości: przekonania, cele i standardy ewaluatywne Przekonania dotyczące Ja i schematy Ja Schematy Ja i metody związane z czasem reakcji Motywy oparte na Ja a motywowane przetwarzanie informacji Cele związane z uczeniem się a cele związane z wykonaniem Przyczyny celów związanych z uczeniem się bądź z wykonaniem: ukryte teorie Standardy oceniania Standardy Ja, rozbieżności Ja , emocja i motywacja Podejście typu "ogólne zasady" do osobowości Zastosowania kliniczne Stres i radzenie sobie Patologia i zmiana Racjonalno-emotywna terapia zaproponowana przez Ellisa Poznawcza terapia depresji zaproponowana przez Becka Triada poznawcza depresji Badania nad błędnymi procesami poznawczymi Terapia poznawcza Psychopatologia: modelowanie, sposoby pojmowania siebie i spostrzegana własna skuteczność Poczucie własnej skuteczności, lęk i depresja Poczucie własnej skuteczności a zdrowie Zmiana terapeutyczna: modelowanie i kierowane panowanie nad sytuacją Przypadek Jima Ocena krytyczna Obserwacje naukowe: baza danych Czy jest to teoria usystematyzowana? Czy jest to teoria sprawdzalna? Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności? Zastosowania Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 14 Osobowość w kontekście: relacje międzyosobowe, kultura i rozwój w całym cyklu życia Pytania Relacje interpersonalne Wrażliwość na odrzucenie "Gorące" i "zimne" skupienie uwagi Przeniesienie w relacjach interpersonalnych Strategie sprostania wyzwaniom akademickim i społecznym Stałość osobowości w kontekście Rozwój osobowości w kontekście społeczno-ekonomicznym Przyczyny i skutki cech osobowości Osobowość, płeć kulturowa i kontekst historyczny Funkcjonowanie osobowości w przebiegu życia Odporność psychiczna w późniejszych latach życia Życie emocjonalne w okresie późniejszej dorosłości: selektywność społeczno-emocjonalna Osoba w kontekście kulturowym Dwie strategie myślenia o osobowości i kulturze Strategia 1: Osobowość... i kultura? Strategia 2: Kultura i osobowość Osobowość i Ja jako wytwory społeczne w obrębie danej kultury Niezależne i współzależne poglądy na temat Ja Procesy osobowości a zmiana społeczna Modelowanie prospołecznych zachowań przez media Umiejętność czytania i pisania Profilaktyka HIV/AIDS Ocena podsumowująca Główne pojęcia Podstawowe twierdzenia Rozdział 15 Ocena teorii osobowości i badań nad osobowością Pytania Jak teorie realizowały swoje cele? Krytyczna analiza teorii osobowości i badań nad osobowością Obserwacja naukowa: wyjściowe dane Teoria: czy teorii właściwe jest wewnętrzne uporządkowanie? Teoria: czy teoria jest testowalna? Teoria: jaki jest zakres obowiązywalności teorii? Zastosowania O strukturach, dynamice, rozwoju i zmianach będących efektem terapii Struktura osobowości Dynamika Wzrastanie i rozwój Psychopatologia Przypadek Jima Końcowe podsumowanie: teorie jako narzędzia Podstawowe twierdzenia Słownik Bibliografia Źródła fotografii Indeks nazwisk Indeks rzeczowy
|