Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OSOBOWOŚĆ DZIECI I MŁODZIEZY ROZWOJ i PATOLOGIA

19-01-2012, 14:50
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 10 zł     
Użytkownik nowy_warsztat
numer aukcji: 1998503637
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 13   
Koniec: 13-01-2012 20:14:13
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

szablon bez www


NOWY WARSZTAT














Maria Chłopkiewicz
OSOBOWOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY. ROZWÓJ I PATOLOGIA
rok wydania 1980, 346 stron


Praca składa się z czterech zasadniczych części. Część pierw­sza zawiera ogólne omówienie rozmaitych sposobów definiowa­nia osobowości i opisu jej struktury. Na jego tle zarysowana została propozycja zmierzająca-do uwzględnienia specyfiki dzie­cięcej osobowości i wyraźniejszego wyodrębnienia tego, co wy­jątkowo ważne w diagnozie rozwojowej i klinicznej.

Cześć druga poświęcona została problemom rozwoju. Obej­muje przegląd głównych teorii rozwoju osobowości, krótką ich dyskusję i własne podsumowanie skoncentrowane na zagadnie­niach charakterystyki procesu rozwojowego oraz czynników oso­bowego rozwoju.

Część trzecia naświetla sprawę zakresu i genezy różnic in­dywidualnych osobowości dziecięcej. W części czwartej rozważa się problematykę zaburzeń. Zostały one omówione przez przed­stawienie podstawowych teorii psychopatologicznych oraz włas­nego spojrzenia autorki na genezę i główne postacie odchyleń od normy w rozwoju osobowości dziecka.

Kolejne rozdziały książki zmierzają do pokazania, iż osobo­wość dziecięca istnieje. Ma ona jednak swoją specyfikę. Jest osobowością w trakcie stawania się. Wynikają stąd ważne impli­kacje dla rozumienia jej struktury i sposobu funkcjonowania. Pojęcie osobowości dziecka nie da się oderwać od pojęcia roz­woju. Na każdym etapie rozwoju ma ona bowiem odmienną strukturę i sposób funkcjonowania niesprowadzalny do żadnego z modeli osobowości człowieka dorosłego.


Istota rozwoju polega nie tylko na zmianach ilościowych, ale głównie jakościowych. Nie sprowadza się też do różnicowania psychologicznej przestrzeni, wzrostu jej strukturalizacji lub doj­rzewania i doskonalenia czynności. Polega przede wszystkim na fundamentalnych reorganizacjach związanych ze zmianami spo­sobu i zasad funkcjonowania. Rozwój osobowości jest procesem pojawiania się nowych dynamizmów regulacyjnych, obejmowania przez nie wiodącej roli i przenoszenia na wyższy poziom działania całej struktury. Proces ten może być zewnętrznie ob-serwowalny w postaci zmian w zakresie typu i kierunku cen­tralnej aktywności życiowej dziecka. Prowadzą one stopniowo do uruchomienia i udoskonalenia wszystkich jego możliwości, a w konsekwencji do osiągnięcia dojrzałej struktury osobowej funkcjonującej zgodnie z modelem właściwym osobom dorosłym.


Dojrzewanie osobowości wymaga określonych warunków, ma swoje specyficzne stymulatory i źródła energii w ra:nach czyn­ników rozwoju ogólncpsychicznego. Różnice w ich obrąbie dają ogromne zróżnicowanie indywidualne w zakresie poziomu doj­rzałości i sposobu organizacji osobowej struktury.

Indywidualizacja osobowości przebiega przez kilka etapów. Na każdym z nich inne czynniki pełnią rolę dominujących sty­mulatorów wybiórczego rozwoju i indywidualnego ukierunko­wania.

Specyficzne cechy osobowości dziecięcej zmuszają także do wielkiej ostrożności w stosowaniu do niej psychopatologicznych modeli człowieka dorosłego. Mimo pewnych analogii nie są to ta­kie same zaburzenia. Istnieje przy tym swoisty typ dziecięcych odchyleń od normy nie uwzględniany dotąd proporcjonalnie ani do swej wagi, ani częstości występowania. Są to mianowicie za­burzenia wynikające z poważnych opóźnień i deformacji osobo­wego rozwoju. Powstają one na tle niedorozwoju podstawowych dynamizmów regulacyjnych i pozostają w ścisłym związku z nieharmonijnościami rozwoju funkcji dla osobowości bazo­wych. Ich uwzględnienie pozwala wytłumaczyć wiele charakte­rystycznych cech zachowania infantylnego, sccjopatycznego, a nawet neurotycznego. Powinno też stanowić punkt wyjścia po­czynań profilaktycznych i wychowawczo-terapeutycznych od­działywań.




SPIS TREŚCI:


Wprowadzenie.

Część pierwsza
Pojęcie osobowości, jr.i struktura i opis
Wstęp.
1. Pojęcie osobowości i jej struktura na gruncie .psychologii ogólnej
2. Główne kategorie opisu osobowości a potrzeby psychologii dziecka
3. Własna propozycja opisu struktury osobowości dziecięcej

Część druga
Ro/wój nsnbowości jednostki
Wstęp

1. Przegląd głównych teorii rozwoju osobowości.....

2. Charakterystyka procesu rozwoju osobowości w świetle literatury •
Istota 'rozwojowych przemian...........
Charakterystyka ogólna procesu rozwoju osobowości ....
Główne etapy kształtowania się osobowości dziecka na tle danych o jego -psychicznym rozwoju...........
Okres niemowlęcy
Wiek sponiemowlĘcy ,............
Wiek przedszkolny.............
Młodszy wiek szkolny............
Wiek dorastania..............
Okres dorosłości — dojrzałość osobowa.......

3. Główne czynniki i mechanizmy rozwoju osobowości ....
Wewnętrzne czyn-niki rozwoju osobowości...... .
Dojrzewanie funkcji psychomotorycznych a rozwój osobowości Dojrzewanie wewnętrznych struktur i dynamizmów a rozwój
osobowości . ...*.-,.........
Dojrzewanie funkcji „ja" a rozwój osobowości.....
Zewnętrzne stymulatory rozwoju..........
Interakcja jednostki z otoczeniem jako czynnik procesu rozwo­jowego

Część trzecia
Zróżnicowanie indywidualne zachowania i osobowości dziecka

1. Problem różnic indywidualnych w {psychologii.....

2. Opis i geneza różnic indywidualnych zachowania dziecięcego
Wrodzone -właściwości anatomiczne-funkcjonalne......
Indywidualna specyfika oddziaływań środowiska.....
Zróżnicowanie kierunku rozwoju i stopnia sprawności podstawo­wych układów funkcjonalnych...........
Zróżnicowanie struktury dynamizmów regulacji.....
Zróżnicowanie dojrzałości i sposobu funkcjonowania osobowego ,Ja"

Część czwarta
Zaburzenia zachowania i osobowości dziecka
1. Przegląd głównych teorii [psychopatologicznych.....
2. Próba syntezy wiedzy o zaburzeniach dziecięcych w ramach za­prezentowanej koncepcji struktury i rozwoju osobowości dziecka

Zakończenie.
Bibliografia
Skorowidz nazwisk


OSOBOWOŚĆ DZIECI I MŁODZIEZY ROZWOJ i PATOLOGIA



Stan książki oceniam na dobry


Koszty przesyłki (dotyczy przesyłek krajowych):
 

1 wygrana aukcja:

7 zł - przesyłka polecona priorytetowa – Poczta Polska

4 zł - list ekspresowy – prywatny operator InPost

 

~ 2 wygrane aukcje:

koszty pozostają do uzgodnienia w zależności od ciężaru
książek- często nie ulegają zmianie - (w celu ustalenia kosztów prosimy o kontakt mailowy)

 

~ 3 i więcej wygranych aukcji:

koszty transportu pokrywa Nowy Warsztat

(wysyłka albo Pocztą albo InPostem)

 

Uwaga! Z usług operatora pocztowego InPost skorzystać mogą tylko ci klienci, którzy zamieszkują miejscowości, w których InPost ma swoje lokalne oddziały. W celu sprawdzenia dostępności usługi prosimy udać się na stronę www.inpost.pl



 

     GORĄCO ZACHĘCAM DO ZAKUPU !!!






SERDECZNIE ZAPRASZAM NA INNE MOJE AUKCJE