Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OSKAR KOKOSHKA MONOGRAFIA EKSPRESJONIZM AWANGARDA

02-07-2012, 18:54
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2456947321
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 10-07-2012 18:15:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)


KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM


KSIĄŻKA W JĘZYKU ANGIELSKIM, PONIŻEJ ZAMIESZCZAM PROSTE TŁUMACZENIE (PROSZĘ UWZGLĘDNIĆ BŁĘDY TŁUMACZENIA I BRAK GRAMATYKI, A TAKŻE MOMENTAMI KOMICZNE, PRZYPADKOWE JEGO FORMY, NAJCZĘŚCIEJ POD TEKSTEM TŁUMACZONYM MOŻNA ZNALEŹĆ ORYGINALNY, JEŚLI OCZYWIŚCIE WYSTARCZY MIEJSCA). TŁUMACZENIE TYLKO I WYŁĄCZNIE W CELACH POGLĄDOWYCH.






KOKOSCHKA
Life and Work
by
EDITH HOFFMANN
with two essays by
OSKAR KOKOSCHKA
and a foreword by
HERBERT READ
FABER AND FABER LIMITED
24 Russell Square London




Kokoschka
Życie i twórczość
przez
EDITH HOFFMANN
z dwóch esejów
Oskar Kokoschka
i przedmową
HERBERT READ
Faber And Faber LIMITED
24 Russell Square Londyn




PRZEDMOWA Herberta READ

J. Hough jest on bez wątpienia jeden z najważniejszych artystów naszych czasów, dzieło Oskara Kokoschki nie jest tak dobrze znany w Wielkiej Brytanii i Ameryce, jak powinno być. Prawdą jest, że Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku ma dwa wspaniałe obrazy w swojej stałej kolekcji, a większość z najważniejszych galerii sztuki w USA posiadają jeden lub więcej przykładów jego pracy. W Englandj, Tate Gallery ma portret i pejzaż, i jest tylko jeden z przykładów jego pracy w National Gallery of Scotland. Ale we wszystkich tych miejscach znacznie więcej miejsca poświęca się znacznie mniej artystów wzrostu.
Aby wyjaśnić to zaniedbanie może doprowadzić nas do społecznych undergrowths, które nie mogą być przedmiotem rozważań w krótki i niedoszły łaskawy wstęp. W świecie interesów konkurencyjnych, sprzecznych nacjonalizmów, o komercjalizacji coraz sztuki, sława jednym artysty szczególności jest licznik, i wrzuca do gry w rozum. Poeta jest dobre, jeśli śpiewa chwałę dominującej lidera partii; malarz jest dobry, jeśli przedstawia nieuchronny postęp pracy-klas lub schlebia próżności bogaty, i umywalka poeta i malarz lub pływać z politycznymi losami kraj, w którym stało się miejsce zamieszkania. Jeśli kraj jest stabilny jeden, wciąż może być kwestia względnej wartości jego kursu: dla sztuki jest eksport potencjalnej wartości. Dealer odgrywa rolę, prasa odgrywa rolę. Co rzadko dostaje szansę w tej brudnej handlu ludźmi, jest nieuprzedzony wrażliwość ludzi, tych ludzi, którzy w stanie odpowiedzieć na apel dzieła sztuki bez bodźca mody i bogactwa.
Ale nawet zakładając, byliśmy z powrotem w stan takiej niewinności, a sztuka miała być cieszył się dla siebie samego, to jest bezczynny udawać, że praca Kokoschki będzie wszędzie mają bezpośredni apel o niewyszukany. Ta praca ma niewątpliwie spotka się z uninstigated opór w niektórych kręgach, szczególnie w Anglii. Czujemy się speszony takim nieustępliwym realizmu. Nawet jeśli nie jesteśmy sentymentalni, to spadać z ekspozycji nerwów-nasz nerwów własnych nie mniej niż nerwów skurcze malarza ofiary. To z tego powodu, że krytyk tak zazwyczaj
Angielski jako Roger Fry nie mógł całkowicie zaakceptować Rembrandt-lub Picassa. Jest Quakerish powściągliwość w nas. Ale wtedy, nie są spójne. Akceptujemy El Greco, mimo kończyn drżące te funkcje zniekształcone, palce wskazał agonii. Akceptujemy El Greco częściowo dlatego, że powiedziano nam zaakceptować go przez krytyków, częściowo dlatego, że jego mistycyzm i masochizm są wyrażone w chrześcijańskich symboli. Ale nie ma artysta z obecnym czasie tak blisko El Greco jak Kokoschki. 1 Nie mówię, że style są powiązane - stylistyczne porównań nie są częścią mojego obecnego celu. Jest to ideały, które są związane. Kiedy już zdyskontowane symbole, które są przydatne konwencje, do których artysta może być napędzane przez okoliczności swego czasu-to jest istotne humanizm z dwóch artystów, których łączy je: są zarówno artyści miłości, cierpienia, oraz
odkupienie.
Miłość jest, oczywiście, brudne słowa. W Rokoschka jest instynktowna tożsamości; tożsamość z kolorem kwiat, iridescences łusek ryb i muszli, fluktuacja światła nad wzgórzami lub jej splendoru, ponieważ uderza w zmasowane dachy pewnego miasta. Jest plastikowej artystki szczególny moc tłumacząc swoje odczucia w formy życia, i że władza jest skuteczna w takim stopniu, że miłość do przedmiotów, które wzbudzają uczucia jest czyste i intensywne. Nie ma duma w takiej miłości nie wyrok. Flayed tuszy należy do tej samej kolejności istnienia jako kwiat. Ale poza miłości jest cierpienie, a to, że percepcja co sprawia, że ??Kokoschka wyjątkowy artysta w naszym wieku. Jego portrety ujawnić wyciszenia cierpienia jednostki, osoby ukrzyżowanego na "kodów fałszywych wartości społecznych. Kilka większych symbolicznych obrazów uciekać się do symbolizmu, nie symbolikę Greca, ale raczej Goi, aby opisać cierpienia uciskanych narodów, tortury wojny.
I wtedy poza to uwaga odkupienia. W tym przypadku nie boskie zbawienie religii chrześcijańskiej, ale ludzkie odkupienie, które Kokoschka przejmuje od swego pana i rodaka, Comenius-wykupu przez edukację, przez twórczą działalność, przez sztuki. Ten temat nie jest, oczywiście, jednoznacznych w obrazach Koko-schka firmy. Ale to jest praktyczny aspekt jego humanizmu. Zakłada się w miłości mężczyzny i w przekonaniu, że człowiek może uczestniczyć, poprzez sztukę, poprzez twórczą działalność, w świecie obiektywnego piękna, może stać się częścią tej uniwersalnej harmonii wielki artysta widzi tak wyraźnie objawia się w świecie z
obiektywny fakt.

Herbert Read





PRZEDMOWA

Ostatnia kompleksowa monografia na Oskara Kokoschki pojawił się w 1925 roku, kiedy artysta miał trzydzieści dziewięć lat. Poniższe dwadzieścia lat jego rozwoju nie zostały dokładnie zapisane, ani mieć większość swoich najnowszych pracach zostały odtworzone. Brak książki na Kokoschki został opublikowany w języku angielskim. Jak sam teraz spędził pięć lat w Anglii, a w związku z faktem, że wiele dzieł mu się ostatnio weszła zbiórek publicznych w tym kraju, a także w Ameryce, wydaje się na czas, że angielski publikacja powinny być przeznaczone dla niego.
Historia życia Kokoschka firmy, w jej głównych cech, opowiadana jest tutaj jak mówi to sam. Nie jest możliwe, jednak polegać na własnej pamięci każdy szczegół, szczególnie w odniesieniu do odcinków trzydzieści lat temu. Nie było pamiętniki, żadnych listów, żadnych prywatnych zapisy jego dzieł, które mogłyby być użyte do wypełnienia luki. Książka ta może zatem ledwie zostały napisane bez podstawie dostarczonych przez biografii Paula Westheim, która nagrał i zilustrowane prace Kokoschki firmy do 1925 roku. Westheim jego terminy są w niektórych przypadkach zostały ponownie rozpatrzone, ale jego prace pozwoliły zrekonstruować wczesne lata Kokoschka firmy.
Fascynacja Kokoschka życia i jego pracy, składa się
w dużym stopniu w fantazję, którą przynosi do gry na
przyziemne realia, i to jest szczególnie trudne dla biografa
aby rozdzielić zwykłe fakty z ich barwnym transformacji
n wyobraźnia artysty. Historia nieuchronnie musi być bardziej
prozaiczny niż poezji, i Kokoschka sam byłby pierwszy
IMIT, że niektóre z jego opowiadań należy uznać za znaczący
ale raczej niż trzeźwego prawdy. Artysta sam jest odpowiedzialny za fragmenty którą napisał.
Kokoschka, której wspomnienia zostały uzupełnione przez tych
przyjaciele. Jest oczywiste, że z wynagrodzenia za życia
ludzie cechujący nie wszystkie dostępne materiały mogą być wykorzystane. Ograni-
I narzucone przez uznania są godne pożałowania w przypadku artysty
praca b jest najbardziej związana z okolicznościami
"To życie osobiste.
Nawet w odniesieniu do kompletności pracy Kokoschki zostało wyłączone w obecnych warunkach. Zbyt wielu z jego obrazów na kontynencie zostały ukryte przez lata, być może zniszczone, lub secretely z rąk do rąk, normalny korespondencja z ich właścicieli nie było możliwe; wiele fotografie były nieosiągalne; bibliotek były niedostępne. Użyty materiał musiał być zbierane bardziej przypadkowo niż systematycznie. Niemniej mamy nadzieję, że nie jest zbyt wiele poważnych braków doszło.
Mimo niesprzyjających okoliczności próba pracy Katalog Kokoschki zostało wykonane przy współpracy artysty, jak również niektóre z jego najlepszych przyjaciół poinformowanych może być zapewniona, co można uznać za odszkodowanie za brak dokumentacji. Lista obrazów załączonych do tekstu ma na celu kompletności, choć wiele daty i szczegóły opisu nie może być udzielone w chwili obecnej. Ale podczas gdy większość obrazów olejnych i litografie mogą być rozliczane, Kokoschki rysunki nie mogły być systematycznie katalogowane. Tylko ci, reprodukowane w obecnych lub co najmniej jednej innej publikacji zostały uwzględnione. Te związane z litografii lub publikowane niezależnie zostały wymienione osobno od reszty, które są jedynie szkicami lub związane z obrazami i katalogowane
wśród nich.
To wynika z powyższego, ile dzięki zostały zaciągnięte przez autora. Są one ze względu na artystę za jego współpracy; właścicielom zdjęć, zarówno publicznych jak i prywatnych, ich współpracy; do przyjaciół i kolegów o pożyczkę fotografii i innych materiałów, a do Miss Margaret seniora do czytania i korygowanie tekstu. Londyn, grudzień 1943.





SPIS TREŚCI

Strona PRZEDMOWA 7
PRZEDMOWA 9
I. Wiedeń i Berlin: POCZĄTKI 17
II. WOJNA I Drezno: ekspresjonizm 128
III. Travels: pejzażysta 174
IV. Pradze i Londynie: POLITYCZNY ARTIST 199 DODATEK (Oskar Kokoschka) 245 WYKAZ obrazów i rysunków nie związanych
Z ilustracjami 288 LISTY litografie i rysunki ILUSTRACJE 558 wykaz prac, nie wymienione powyżej 545 HY BIBLIOGRAF 546 listy właścicieli 555 INDEKS 557
ILUSTRACJE
KOLOR
1. Autoportret zdegenerowany fronton ARTIST
2. CRAB stoi strona 66 5. kaczka fotografowanie 184
4. m. Ivan maisicy 258
5. Kaprys 280
Monochromatycznym
I. DIE TRAUMENDEN Knaben. Litografia
stoi strona 20
II. RYSUNEK pochylony do przodu. Akwarela 20
III. AKT w pozycji siedzącej. Akwarela 21
IV. AKT w pozycji siedzącej. Akwarela 21 PORTRET V. chłopca, 28
VI. Frau LOTTE FRANZOS 28 VII. Profesor Hans Tietze I Frau Tietze-
CONRAT 29
VIII. Dzieci Bawiące 52
IX. CAT 52
X. ADOLF LOOS 55
XI. Frau Kann (szkic) 48
XII. DZIECKO Z T.HE rękach Ojca i
MATKA 48
XIII. Pejzaż zimowy, DENT DU MIDI 49
XIV. PETER BAUM 52 XV. ELSE Kupfer 55
XVI. SPOSALIZIO 55
XVII. PORTRET MARQUIS 60
XVIII. KSIĘŻNA Rohanu-Monteskiusza 60
XIX. DANCER Niżyński. RYSUNEK 61
XX. AUTOPORTRET, 1912 72
XXI. PORTRET Malarza wskazując swoją
PIERSI, 1915 po strona 72
XXIT. DER GEFESSELTE Kolumbus. Litografia 72
XXIII. DER GEFESSELTE Kolumbus. Litografia 72
XXIV. BACHKANTATE. Litografia stoi strona 75
XXV. BACHKANTATE. Litografia 75
XXVI. TEMPEST 96
XXVII. DETAL TEMPEST 97
XXVIII. ALBERT Ehrenstein, OR WIĘZIEŃ 97
XXIX. KNIGHT Errant 112
XXX. Autoportret. 1917 115
XXXI. Kochankowie z kotem 120
XXXII. Lot i jego córki po stronie 120.
XXXIII. MALARZ-I, 120
XXXIV. Jeziora Genewskiego-II. strona fating %
XXXV. PARYŻ, OPERA 128
XXXVI. Marsylia ---- II. 128
XXXVII. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. RYSUNEK 129
XXXVIII. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. RYSUNEK 129
XXXIX. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. RYSUNEK 144.
XL. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. RYSUNEK 144
XLI. Karl Kraus II. 145
XLII. Tower Bridge 148
XLIII. Mandrill 149
XLIV. Tigon 156
XLV. CAT PERSKIE 156
XLVI. GIANT ŻÓŁWIE 157
XLVII. Courmayeur et les wgniecenia DES GEANTS 160
XLVIII. Chamonix-MONTBLANC 161
XLIX. LYON 176
L. Exodus COL DE SFA NEAR Biskra 176
LI. Arabki 177,
LII. SIDI AHMET BEN TIDJANI, Marabout OF
TEMACINE 180
LIII. WENECJA, Santa Maria della Salute Z
DACHY 181
LIV. JEROZOLIMA 188
LV. Zbiory w SABINE GÓRACH
(Anticoli) 189 I
LVI. MRS. M. RYSUNEK 196!
LVII. MRS. RYSUNEK M. 196 |
LVII. MRS. M. RYSUNEK 197 j
LIX. MRS. RYSUNEK M. 197 |
LX. ALBERT Ehrenstein. Rysunek do
"Mein LIED To 204
LXI. Marcell VON Nemes 204
Lxh. TRUDL, STUDIUM Double autoportret
stoi Strona 205
LXIII-double-Portret: TRUDL AMAZON
I TRUDL, matczyne 212
tXIV. TRUDL 215
LXV. Autoportret z Hat, 1954/57 220
LXIV. OLDA. RYSUNEK 221
LXVU. TG Masaryk 228
LXVIIL TG Masaryk, STUDIUM 229
LXIX. PRAGA IV: WIDOK Z Schönborn
GARDEN 256
LXX. PRAGA V: WIDOK Z Strahov 257
LXXI. LATO 240
LXX. Polperro-I. 241
LXXIII. Polperro, akwarela 256
LXXIV. Polperro, akwarela 256
lxxv. własność prywatna 257
lxxvi. Portret młodego Anglika 260
lxxvii. czerwone jajko 261
lxxviii. Anschluss: Alice in Wonderland 268
lxxix. Loreley 269
LXXX. Marianne 276
lxxxi. co walczymy 277
lxxxii. Cathleen, hrabina z Drogheda, c.b.e.
(Niedokończona) 284
lxxxiii. Oskar Kokoschka (fotografia) 285
ILUSTRACJE TEKST
1. ACROBAT WIDZIANE Z ostatniej stronie 51
2. W formacie Córka 55 +5. ADOLF LOOS 45
4. HERWARTH WALDEN 75
5. Karl Kraus 7q
6. Hoffnung der Frauen 79
7. Hoffnung der Frauen 81
8. Yvette Guilbert 85
9. Die schöne ROLLSCHUHLAUFERIN 85 10. TUBUTSCH HI jl. DER GEFESSELTE marką Kolumbus 125 12 "Mein LIED 195 J3. La Passionaria 209
4 - PLAKAT: Boże Narodzenie, 1945 243





WYKAZ WŁAŚCICIELI

Zbiorów publicznych zostały wymienione pod nazwami miast, kolekcjach prywatnych pod nazwami ich właścicieli. Wszystkie numery odnoszą się do wykazu prac Ko-koschka firmy.
Arnold, ks., Nr 229 Aubard, Madame, Nr 298 Auersperg, hrabina, nr 206
Bale, Kunstmuseum, Nr 98 barmani, liunstverein, Nr 54 Beddington-Behrens, Major, nr
294, 299, 302
Benario, Hugo, nr III, 118, 159 Berlin, Nationalgalerie, nr 5, 19,
24, 113165, 176 Bernoulliego, Christoph, nr 11, 29,
50, 95, 193
Bienert, Ida, nr 30, 166 Bloch-Bauer, F., nr 279 Böhler Collection, Nr 61 Brema, Kunsthalle, nr 115, 170 Breslau, Schlesisches Museum der
Bildenden Kiinste, nr 5 Galeria Buchholz, nr 8, 18, 45,
95, 126, 170, 191, 194, 217, 225,
281 Buffalo, Albright Art Gallery, nr
205 Burg, dr Hermann, nr 57
Caspari, Galerie, nr 5, 9
Cassirer, Paweł, nr 20, 27, 28, 74, 83, 93, 102, 128, 149, 175, 177, 179, 189, 191, 195, 198, 201, 205, 207, 209, 222, 225, 227, 230, 251, 237, 239, 242, 249
Chemnitz, Kunsthiitte, nr 152
Kolonia, Wallraf-Richartz Museum, nr 26, 59
Croft, Hon. Michael, nr 285, 288, 289, 291, 292
Rząd czechosłowacki, nr 295
Detroit Institute of Arts, nr 125, 235
Drezno, Staatliche Gemäldegalerie,
Nr 17, 53, 76, 119, 125, 126,
251
Drezno, Stadt-Museum, nr 117 Drogheda, Cathleen, hrabina,
Nr 298, 307 Dusseldorf, Stadt, Kunstmuseum,
Nr 87
Edynburg, National Gallery of
Szkocja, Nr 284 Eisler, O., Nr 254 Elkan, Benno, Nr 129 Elkan, pani Urszula, Nr 159 Essen, Muzeum Folkwang, nr 58,
76
Feigl, Hugo, nr 263, 270, 272,
274, 275, 277 Fischer, Ludwig, Nr 80 Fleischmann, Marcel, nr 256, 238 Frankfort-on-the-Main, Städtische
Galerie, Nr 181 Frankfort-on-Main, w Stadelesches
Kunstinstitut, Nr 56 Franzos, pani EL, nr 18, 71 francuskich Galerie sztuki, Nr 250 Freund, Robert, Nr 86 Fuld, Harry, nr 25
Gabrielsson, Hjalmar, Nr 20 Garvens-Garvensburg, H. v., nr
76, 100, 107
Geier, Paul E., nr 58, 168 Glaeser, Max, nr 192, 235 Goldmann, Leopold, Nr 22 Goldschmidt, F., nr 132 Gurlitt, Wolfgang, nr 36
Halle, Moritzburg, Nr 234 Halle, Stadtisches Muzeum, nr 2, 80, 109, 226
Halle Collection, Nr 65 Hamburg, Kunsthalle, nr 98,
167, 200
Heise, Carl Georg ^ Nr 141 Herriot Collection, Noi 215 Heydt, Freiherr vd, nr 110 Hirsch, O., Nr 203 Holzmann, Wilhelm, nr 161
Jaray-Bondi, pani, nr 261
Jerie, Ladislav, nr 265, 268, 280
Kaden, pani, Nr 157 Katzenellenbogen, pani, nr 209,
218
Kestenberg, Leo, Nr 214 King, Diana, Nr 154 Klemperer, Wiktor von, nr 73, 208 Kluxen, Franz, Nr 96 Knott, Lady, Nr 294 Kochmann, Franz, nr 244, 246 Koehler, Bernard , Nr 103 Kofler, pani Wanda, nr 236 Kokoschka, Bohuslav, nr 60, 135 Korner, Emil, Nr 282 Krefeld, Kaiser-Wilhelm-Museum,
Nr 184
Kriser, Stephan, Nr 50 Kuehlraann, Richard von, nr 160
Lange, H., nr 107.215
Lanyi, R., Nr 134
Lipsk, Museum der Bildenden
Kiinste, nr 169
Lichnowsky, Princess, nr 84, 101, Liege, Muzeum, nr 181 Lilienfeld Galerie, Nr 197 Lindauer, Mademoiselle, Nr 228 Loeb, R., Nr 213 Londyn, Tate Gallery, nr 286,
300
Loos, Adolf, nr 17, 19 LBW-Beer, pani, Nr 254 Liitjens, Helmuth, nr 219, 229
Maas, pani, nr 216.
Mack, Pani Adolph, nr 128, 182 Mahlera, Alma, nr 78, 85, 91
Mannheim, Städtische KunsthalU
Nr 33, 183 Mendelssohn, Francesco von, nr
225
Meyer, Heinrich, Nr 52 Moll, Carl, nr 48, 51, 52, 64 88 Moll, Fritz, Nr 79 Moser, Koloman, Nr 67 Kolekcja Muller, nr 275 Monachium, Staatsgalerie, nr 90
174
Nemes, Marcell von, nr 217, 219
222, 226, 227 Neufeld, A., Nr 20 Neumann, JB, nr 276 Nowy Jork, Museum of Modern Art,
Nr 15, 80 Nicolas, Carl, Nr 66 Nierenstein, Neue Galerie, Nr 56 Nimptsch, Uni, nr til Nothmann, pani, nr 154
Oppenheim, Margarete, nr 197
Palkouska, Lida, nr 266, 269, 306 Pollack, Fritz, nr 5 Prager Collection, nr 90 Praga, Modern Gallery, nr 84,
277
Private Collection, Ameryka, Nr 265 Private Collection, Berlin, nr 89,
109, 129, 175, 178 Private Collection, Czechosłowacji,
Nr 211252
Private Collection, Drezno, Nr 151 Private Collection, Dusseldorf, nr
188 XT
Private Collection, Elberfeld, nr
1 1 (
Private Collection, Anglia, Nr 285 Private Collection, Frankfort-on-
Głównym, nr 190, 204 Private Collection, Krefeld, nr 3-Private Collection, Londyn numerach
13, 202227, 290, 295, 296, 2i "
301, 303, 304, 305
oui, AUA, ^-r, -. j
Private Collection, Monachium, nr +
79, 95
Private Collection, Neuss, nr 7 Private Collection, New York, nr
197, 271, 278
Private Collection, Paryż, nr 229 Private Collection, Praga, nr 262 Private Collection, Santa Barbara,
Kalifornia, Nr 22 Private Collection, Wiedeń, nr 11,
35, 39, 49, 59, 72, 73, 77, 82, 221 Putnam, Pani GH, nr 14
Rathenau, dr, nr 77
Reichel, dr Oskar, nr 4, 9, 43,
44,47,69,71, 75, 102, 105 Galerie Reinhardt, Nr 202 Reinhart, Oskar, Nr 188 Ryż, Elmer, Nr 199 Roder, Eva M., Nr 180
St Etienne Galeria, nr 22, 42, 69, 105, 122, 205, 216, 241, 252, 260
George Galeria, nr 10a, 99
Louis (Missouri), City Art Museum, nr 194
Sarachi, Chatin, nr, 154, 203, 261
Schmolka, Paweł, nr 272
Simolin, Rudolph v., nr 108
Szymon F., nr 184
Simon, Hugo, nr 11, 29, 50, 95, 193
Simon James, nr 122
Stein, dr, nr 21
Sternberg, Joseph von, nr 134, 200
Sztokholm, Muzeum Narodowym, nr 57
Stuttgart, Muzeum, nr 56
Suermondt Collection, nr 84
Tannahill, Robert, Nr 212 Tannhauser, Galerie, Nr 20 Tietz, Alfred, nr 8 Tietze, prof Hans, nr 15
Ulm, Stadtisches Muzeum, nr 168
Valentiner, W. R., nr 127, 163,
186 Wiedeń, Historisches Museum der
Stadt Wien (Rathaus), nr 248 Wiedeń, Staatsgalerie, nr 4, 61,
65, 88, 169 Visser, Rolo Gesinus, nr 238, 255,
256, 257, 258
Walden, Herwarth, nr 28
Walden, Nel, nr 40
Walbrook, Anton, nr 10b.
Wallerstein, Wiktor, nr 132, 142, 153
Warburg, Max, Nr 224
Waszyngton, Phillips Memorial Gallery, nr 18, 217, 269
Weinberg, Pani Carlos, nr 225
Wellesz, Egon, nr 53
Werfel-Mahler. Zobacz Mahlera
Zima, Otto, nr 98
Woelfers, Theodor, nr 17
Wolff, F., nr 1
Wolff-Knize, F., nr 16, 23, 47, 81, 172, 243
Zadra Collection, nr 267 Zurych, Kunsthaus, nr 36, 106, 118.279





INDEKS
Liczby pisane kursywą odnoszą się do ilustracji. Tytuły prac są tłumaczone na angielski, z wyjątkiem tych, które wydają się wydrukowane w litografii, ponad sztukach lub innych publikacji.

Akademia Sztuki, Drezno, 151-155,
174
Acrobat widać z powrotem, Si, 290 Córka Acrobat firmy,, 3f, 290 Adler, Alfred, 300 Adler, Wiktor, 19 Tegethoff Admiral w bitwie pod
Lissa, 26
Aigues Mortes, 178, 185, 318 Algerienne au Tonneau, 181, 329 Alicja w Krainie Czarów. Zobacz Anschlussu Alos Makar, 172 Krajobrazowego Alpine, 117, 500 Alt, Rudolf, 29 Altenberg, Peter, 21, 44, 47, 82, 90 -
94, 95, 291 Amiet, Cuno, 70 Amsterdam, 178, 518 Anima, 175, 345 Annecy, 179, 189, 325, 329 Zwiastowanie (litografia), 341 Zwiastowanie, (malarstwo), 162,
297
Annunzio Gabriele d ', 67 Anschluss (Alice in Wonderland)
19, 235, 238, 268, 336 Anticoli. Zobacz zbiorów, Anticoli arabskich kobiet, 177, 180, 195-194, w
326
Archie A. Goodale, 78 Archipenko, Alexander, 75 Projektowanie Architektoniczne, 303 Arrheniusa, Svante, 137, 307 Art Nouveau, 29 n., 30, 34, 56, 38,
41,54, 72, 151 Artysty Bracie,. Zobacz Kokoschka
Bohuslav
Ojciec artysty, międzynarodowych,, 342 Artists 'Association,
237
Matka artystki,. Zobacz Kokoschka, Romana
Astaire, Adele (Lady Charles Cavendish), 178, 192, 193, 321
Sportowiec,, 78
Atlas Góry, 174, 179
Augustusbriicke. Zobacz Dresden
Ausruhende Tanzerin, 339
Avignon, 178, 185, 318
Siekiery,. Zobacz The Red Egg
Bachkantate, 7J, 124-127, 155173,
540
Bahr, Hermann, 129 Bang, Hermann, 201 barokowy, 20, 27, 29, 33, 150, 135,
159, 161 N, 184, 189, 201, 215 kąpiącego: a. Nude siedzi, 354 Baudelaire Charles, 20, 50, 50 N,.
158
Bauer, Herr, 305 Baum, Peter, 52, 295 Beardsley, Aubrey Vincent, 28 Becker-Modersohn, Paula, 28 Beethoven, Ludwig van, 92, 129 Belauscht, 339 Bell, Clive, 221 n. Bellotto, Bernardo, 159 Benes, Eduard, 227, 250 Berg, Alban, 42 Berlin, 28, 65-68, 80, 84, 110, 141
n., 161, 179, 198, 519 Bernini, Lorenzo, 216 Betty, panna, 351
Bewusstsein der Gesichte, 104, 172 Biarritz, 178, 185, 317 Bienert, Ida, 161 Biermann, Georg, 51 n. Bildenden Kiinste, Die, 157 Binyon, Laurence, 46
Narodziny Chrystusa, 80 urodziny infantki, 36 Biskra: Exodus, 176, 190, 218, 326 Blass, poeta Ernst, 175, 193, 317 Blaue Reiter Der, 69, 90-71, 73 ślepa matka, 113 - 114, 167 217
300
Bloch-Bauer, Ferdinand, 214, 334 Blomay, 174 Bliimner, dr Rudolf, 82, 84, 94 n
98, 102, 293, 339 Bocklin, Arnold, 121 Bolsche, Wilhelm, 65 kości, Muirhead, 79 Bonnard, Pierre, 401 Bordeaux, 178, 184, 185, 189, 315,
317
Botticelli, Sandro, 124 Chłopiec siedzi, 296 Brahra, Otto, 150 Braque Georges, 28 Brangwyn, Frank, 28 Braun, Mathias, 161 n. Brennende Dornbusch, Der, 106 -
108.110, 132, 150, 172 Bfezina, Otokar, 200 brat i siostra, 120, 303 Brücke, Die, 26, 69, 70, 71, 72, 161 Brueghel, Pieter, 61, 192, 196, 215,
254.237 Brunhildo, 56 Bruksela, 74 Buchner, Georg, 33 Budapeszt, 197 Burg, Hermann, 298 Byron, George Gordon, Lord, 96
Cafe Central, 142 Cafe Grossenwahn, 66-67, 142 Cafe Herrenhof, 92, 93 Campendonck, Heinrich, 73 Canaletto (Antonio Canale), 183 Capek, Karel, 211 Capriccio, 280, 337 Caro, dr Hugo, 63, 98, 293 Cassirer, Bruno, 67 Cassirer, Paweł, 67, 84-85, 150, 172, 178, 179, 180, 181, 182, 341, 342 Kot, 32, 192, 293
Cavendish, Lady Charles. Zobaczyć
taire, Adele Cellini, Benvenuto, 68 Cezanne, Paul, 69, 104, 198 229 Chagall, Marc, 71, 73, 161 Chamonix-Montblanc, 161 17Q iafi
189.325 ""
Chelickcy, Petr, 211, 211 n. Chicago, Muzeum Sztuk Pięknych, 165
166 dzieci z rękach Ojca i
Matka, 48, 292 dzieci i kóz, 217, 332 dzieci Grając, 32, 98, 103, 113,
291
Chinesische Mauer, Die, 124, 340 Chrisostomo, dr, 289 Socjalizm chrześcijański, 19 Cicerone, 151 n. Cizek, Franz, 34 Clark Stephen C, 84 Kolonia, Sonderbund, 110 Comenius Jan Amos, 24 n., 25 n.,
104, 128, 172, 178, 207, 212, 213,
223,227-228, 234 Conder, Karol, 133 Chłodzenie Galerie, 228 Cooper, James Fenimore, 68 Kopenhaga, 74 Korynt, Louis, 28, 49, 67, 68, 96 n.,
121, 127, 161, 162 Cornwall. Zobacz Polperro Coronna, 169, 542 Pary przy stole, 309 Courbeta, Gustave, 158 Courmayeur, 160, 179, 188, 189,
325
Crab, 66, 224, 226, 232-233, 336, Craig Gordon, 49 krematorium, 303 Ukoronowanie cierniem,, 341 Ukrzyżowanie, 341 Cunard, Nancy, 177, 193, 315 Czechosłowacja, 196, 199-203, 208 , 217-218, 220, 227, 234
Dadaizm, 54, 204, 238 Dalcroze, Jacques, 139 Deborah, 343
Dehmel, Richard, 80, 293, 338, 339
Degars, Edgar, 113
Delacroix Eugene, 189
Delaunay, Robert, 73
Dent du Midi. Zobacz krajobraz zimowy, 60.
Derain, Andre, 28
Deutsch, Ernst, 140
Deutsche Werkstätten, 29 n., 139
Dirsztay, Victor von, 120, 151, 167, 172, 502, 544
Dolce Bridge, Szkocja, 327
Lalka,, 144-149
Dollfussa, Engelbert, 197
Doppelganger, Der. Zobacz Unentrinn-nagie, Der
Dostojewski, F., 89, 104, 104 n.
Dwukrotnie Portret, 115-U6, 131, 155, 164, 500
Double-Portret: Trudl Amazon i Trudl, matczyne, 212, 330
Dover, 178, 321
Drezno, 54, 69, 70, 139-140, 141, 149, 150, 151 n., 152-153, 156, 161, 165-166, 172, 174, 210, 309, 311, 312, 313, 514
Drogheda, Cathleen, hrabina, 284, 337
Fotografowanie kaczka, 184, 336
Dufy, Raoul, 28, 184
Diirer, Albrecht, 82, 102, 168
Durieux, Tilla, 84, 294, 343, 344
Dvorak, Max, 21, 151, 169
Ebenstein, Herr, 47, 82, 89, 290
Egger-Lienz, Albin, 54
Egipt, 181
Ehrenstein, Albert, 97, 109, 120,
121, 158, 172, 204, 302, 340, 344 Ehrfurt, Hugo, 141 n., 311 Eichelkamp, ??O-, 342 Einstein, Carl, 51 n., 70 n. Elbe Bridge. Zobacz Dresden Łaby, 152, 163, 165-166, 175,
177.183 Elberfeld, 159 El Kantara, 179, 326 Ende, Hans am, 28 n. Anglia, 220-241
Ennehjlem, Singer, 112, 298
Ensor James, 101
Entartete Kunst, 204, 205 n.
Ernst, Max, 73
Erstbeste darf der siissen Lilith das Haar kammen, Der, 339
Essen, 82
Esther 343
Ettlinger, Karol, 55, 112, 298
Wygnańcy, 155-157, 158, 159, 163, 164, 167, 205, 306
Exodus. Zobacz Bistra
Ekspresjonizm, 26, 27, 28, 33, 54, 55, 67, 68-73, 110, 118, 141, 153, 161, 162, 164, 165, 166, 176, 177, 188, 191, 216, 221, 229, 231, 238
Eyck, Jan van, 153
Eysoldt, Gertruda, 539
Fackel, Die, 21, 48 n., 82, 87, 87 n.,
88 n., 90, 103 Wentylatory, 130-133, 134, 502 Fantin-Latour, Henri, 158 Ojciec artysty, 168-169 Fauves, Les, 70 Feilchenfeldt W., 179 Fetisch, Der, 144 Feuerbach, Ludwig , 129 Ficker, Herr von, 61, 63, 296 Rysunek pochylony do przodu, 20, 290 Finthorn Rzeka, Szkocja, 528 Fischer, Galerie, 205 n. Fischer, Samuel, 90 n., 92 Ryby na plaży, Djerba, 329 Flechtheim, Alfred, 67, 40 Fledermaus
Ucieczka do Egiptu, 101, 297 Florencja, 183.315 kwiatów Martwa natura z Antique Head,
331
Kwiaty, 330 Kwiaty w wazonie, 322 Kwiaty w otwartym oknie, 322 Kwiaty w oknie, 319 Muzeum Folkwang, Essen, 82, 100 Forel, Auguste, 52 n., 61-62, 82,
100, 101, 102, 164, 294 Forster, Rudolph, 55 Fortuna, 304
Fontanna, 210, 217, 334 Franciszek I, cesarz, 23 n. Franciszek Józef, cesarz, 18, 86 Frankfurt, 150 Frankfurter Zeitung, 182 Franz Ferdinand, arcyksiążę, 86 Franzos, Frau Lotte, 28, 95, 101,
113291 Fryderyk August III, elektor,
139 Darmowa Liga kultury niemieckiej,
Londyn, 84 Freud, Sigmund, 21 Freund, Robert, 302 Friedrich, Kaspar Dawid, 153 znajomych, 157-159, 163, 307 Friss Vogel oder Stirb, 339 Futuryści, 67, 119, 204
Galerie Arnold, Drezno, 51 n. Hazardzistów, 158 Gandhi, Mahatma i 237 ogrodzie kompleks, 217, 532 Garvens i Herr von, 339 Gauguin, Paul, 28, 38, 49, 68, 69 Gefahrten, Die, 50, 172 Gefesselte Kolumbus, Der, 49-51,
72-7), 122-124, 12S, 154, 155,
340
Genewa, Jezioro. Zobacz Genius jeziora Leman, 172 N. Genoveva, 36
Geschlecht und CHARAKTER, 106 Gesindel in der Sternennacht, 102,
339
Getupfte Ei, Das, 40, 545 Gigantyczne żółwie, 1S7, 179, 525 Siedząc Girl, 301 Dziewczynka siedzi z kolanami przekroczona
311
Dziewczyna z Bird Cage, 162, 310 Dziewczyna z kapelusza, 512 Dziewczyna z lalką, 162, 166, 238, 309 Gitta i 166,311 Goebbelsa, Josef, 206 Goethe, Wolfgang von, 70, 92 Goodale, Archie A., 338 Grabenhotel, 92 Gran, Daniel, 33
Wielki Thames View, 186, 322 Greco, El (Domenico Theotocopuli)
161 n., 191 Griechenbeisel, 47 Grien, Hans Baldung, 124 Grillparzer, Franz, 129 Gropius, Walter, 41 Grosz, George, 142 Gruner, Franz, 87 n., 103 Griinewald, Matthias, 82, 110 Guilbert, Yvette, 80 , 83, 338, 339 Gurlitt, Fritz, 49 n., 124 n., 340 Gurlitt, Wolfgang. Zobacz także perski,
, 340
H., Herr, 302
Hagar, 343
Hagenbund, 86-99, 100, 101, 102,
106, 176
Hamann, Richard, 42 Hamburg, 157, 205 Habsburgów, 18, 37, 58, 64, 129 n., 200 Harden, Maksymilian, 65 Harta, malarz, 98, 292 Hartel, minister von, 49 zbiorów w Anticoli, 181, 189 , 191,
329 Hasenclever, Walter, 138, 140, 158,
159, 169.205, 341, 342 Hauer, Herr, 302 Havlíček Karel Borowskiemu, 200 Hauptmann, Gerhard, 65, 66, 67 poganie, 160, 206, 308 Hebbel Friedrich, 36, 129 Heckel, Erich, 70, 104 n. Hefa, 545 Heidelberg, 151 n. Heilmaier, Hans, 51 n. Heim, Emmy, 341 Heldenschrei, Der, 340 Hellerau, 29 n., 139, 146 Helsinki, 74 Heppenstall, Rainer, 225 Herbstsalon, Der Erste Deutsche, 74 Herder Johann Gottfried, 23 n. Sama, 313
Hevesy, Ludwig, 36 n., 49 n.. Hildebrand Adolf von, 159 Hildebrandt, Hans, 44, 127
Hille, Piotr, 66
Himmlische und irdische Liebe, 338
Sam 313
Hindemith, Paul, 150
Hiob, 150, 167-168, 341
Hirsch, Frau, 58, 99, 288
Hitler, Adolf, 17, 19, 21, 40, 76,
138, 205-204, 221, 234 Hodler, Ferdinand, 28, 33, 34, 68 Hofer, Karl, 110 Hoffmann, Josef, 29, 50, 34, 198 Hoffnung der Frauen, 54, 56-57,
76-77, 78, 79, 81, 107, 110, 150,
172, 338
Hofmann, Vlastislav, 104 n. Hofmannsthal Hugo von, 20 Hohenzollern, 64, 65 Holz, Arno, 65, 66 Hugo, Victor, 91 myśliwych, 337 myśliwskie, 160, 187, 308 Hus, Jan, 212
Ibsen, Henrik, 20, 65, 67, 89, 104,
107 impresjonizm, 28, 46, 67, 69, 84,
91, 110, 166, 176, 182, 186, 204,
213, 229, 239 Indie, 171, 344 Irlandia, 181 Isepp, Sebastian, 176 Stambuł, 181, 191, 328 włoski Boy, 297 Włoszka, 294 Włochy, 109, 184
J. P. (Herr), 500
Jakub, Lea i Rachela, 162-163,
164, 312 Jagdbuch, 358 Janikowsky, Ritter von, 58, 82, 94,
292
Jawlensky, Alexej, 71 Jerozolima, 181, 188, 191, 328 John August, 28 Judentochter, 341 Justi, Ludwig, 51 n., 96 n., 159
K,, Frau Dr, 99, 296
Kandinsky, Wasilij, 71, 75 Kann, Frau, 48, 296 Katja, 508, 342 Keller Gottfried, 92 Kerr, Alfred, 338, 339 Kestenberg, Leo, 179, 193, 324 Kirchner, Ludwig, 70 Klee, Paul, 56 , 73, 96 n., 100 Kleist, Heinrich von, 33 Klimt, Gustav, 30-32, 33, 54, 36, 37, 39, 49, 65, 87, 92, 107, 110 n., 129, 198
Klinger, Max, 28, 127 Knight, Death and Angel, 101, 102,
294, 297 Rycerz Errant, 112, 123, 153-154,
305
Knize, Frau, 332 Korner, Hermine, 169, 543 Kokoschka, Bohuslav, 25, 311, 344 Kokoschka, Romana, 24, 168, 307,
341
Kollwitz, Kate, 28 Komenski. Zobacz Comenius Korner, Emil, 235 Krausa, Karol, 20, 21, 42, 44, 47, 48 n., 67, 74, 76, 77,82,87,89,90, 90 n., 91, 92 n. , 93, 112, 120.124, 141 n., 145, 175-176, 205, 289, 317, 339, 540
Kremser Schmidt. Zobacz Krieg und Schmidt Kunst, 141 n. Kubin, Alfred, 71, 73 Kulturbolschewismus, 72 Kunst und Dekoration i 110 Kunst und Künstler, 67, 110 Kunstblatt, Das, 143, 173 n. Kunstlervereinigung, Drezno, 173 Kunstschau, 1908, 52, 34-40, 47,
53, 88 n., 106, 110 Kunstschau, 1909, 32, 49-58, 165 Kupfer, Else, S3, 99, 101, 164, 192,
294 Kiirnberger, Ferdinand, 129
Lac d'Annecy. Zobacz Maid Ladies Annecy, ustalone, Lady 319 z kapeluszem Feather, 120, 304 Lagerlof,, Selma 137, 307
Jeziora Genewskiego, 121, 174, 175, 182,
315
Jezioro Czterech Kantonów, 326 Krajobraz, Węgry, 289 Krajobraz z owcami, Szkocji, 337 Lanyi, pani, 310 Lanyi, Richard, 37, 169 n., 344 Lao Tze, 46
Lasker-Schuler, Else, 42, 80, 82 Ostatnia Wieczerza,, 159, 341 La Zarina, 94 n. Le Corbusier, 41, 42 Leda z Łabędziem, 80, Fernand Léger, 73 Galleries Leicester, Londyn, 179,
221
Lipsk, 59, 72, 172 Leonardo da Vinci, 116, 126 Lessing Gotthold Ephraim, 23 Tage der letzten Menschheit, Die,
21, 141 n.
Leysin-sur-les-Avants, 60 Lhote, Andre, 181 Li Tai Po, 46
Liberté, Egalité, bratobójstwo, 343 Lichnowsky, księżniczka Mechthild,
154, 305, 339 Liebermann, Max, 28, 49, 67, 69,
344
Lied, Mein, 19S, 204, 344 Krajobraz Liguryjskie, 330 Lilith, 37, 49, 56 Lizbona, 178, 319 Little Girl, 542 LobdesHohen Verstandes, Das, 151,
167, 342
Lbffler, Berthold, 36, 37 Londyn, 65, 74, 178, 179, 185-187,
220-230, 233, 234-235, 256-239,
321.322.324 London Bridge. Zobacz Great Tamizę
Wieczorny widok Londyn. Zobacz Małe Tamizę
Zobacz Loos, Adolf, 33, 36,41-47, 43, 51 n.,
57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 73, 74,
76, 82, 92, 95, 94, 95-96, 96 n.,
108, 130, 154, 176, 198, 205, 291,
306, 338, 539, 541
Loos, Bessie, 51 n., 52 n., 96-97, Lot
Loreley, 209, 236, 556
Lot, 120-121, 163-164, 165, 205 n.
514
Luwr, 176
Kochankowie z kotem, 120, 159, 508 Lucerna. Zobacz Lake Lucerne Lucken i Iwar von, 140, 158, 169
343
Ludendorff Erich von, 158 Lueger, Karol, 19 Luther Martin, 211 Lyon, 176, 179, 181, 187, 325
M., Pani, 196.197.550 Mach die zu Tiir, es zieht, 544 Macha, Karel Hynek, 200 Macke, Paul, 72 Madrid, 178, 185, 319 Maeterlinck, Maurice, 42 Mahler, Gustav, 21, 129 Majski, ambasador Iwan , 238-259,
356
Makart, Hans, 29, 133, 217 Mandrill, 149, 178, 522 już Manes ", w 202
Manes, Josef, 22 n., 23 n. Manet, Edouard, 67, 101, 158, 198 Mania, 175, 545 Mann, Thomas, 97 Mann mit Goldstiick, 339 Mannheim, Kunsthalle, 181 Marabout z Temacine, Sidi Ahmet
Ben Tidjani,, 180-181, 193 -
194, 327
Marc, Franz, 71, 72, 75 Marees Hans von, 159, 198 Marianne, 276, 336 Marquis, Portret, 60, 98, 2: Marsylii, 128, 178, 184-185, 186,
190, 519, 520 Masaryk, Alice, 210 Masaryk, Tomasz Garrigue, 20 /,
208, 210-214, 227, 228, 229, 230,
239, 532
Matisse, Henri, 28, 49, 69, 189 Passion Matthaus, 344 MSrchenbuch, 36
Maulpertsch, Anton Franz, 27, 33,
161
McGrath, Raymond, 44 n. Meckenem'a Israhel'a van, 115 Miśnia, 175
Menschen und Tiere, 179 n. Menschenkbpfe, 539 Menzel, Adolf, 67 Meyrink Gustav, 65, 293 Michaelis Karin, 42, 80, 143 Michelangelo, 215, 222 Mills College, California, 220 Minne, Georges, 49 Minona, 357 Mirjam, 545 Missolonghi, 96 Modigliani , Amadeo, 100 Morder Hoffnung der Frauen. Zobaczyć
Hoffnung der Frauen Moll, Carl, 54, 120, 198, 502 Monet, Claude, 61, 91, 185, 187 Monte Carlo, 185, 187, 318 Montreux, 60
Moravská Ostrava, 218, 332 Morris, William, 29, 46, 93 Moser, Kolo, 30 Matki i Dziecka, 166, 217, 311,
514
Matki i Dziecka, 1954, 332 Mother and Child, szef i
Łopatki, 310
Górze Oliwnej,, 154, 541 Munch, Eduard, 49, 61, 68, 88, 104,
110.127
Muller, Georg, 340 Muller, Otto, 69 Miinchner Neue Kiinstlervereinig-
Ung, 71 Miinchner Neueste Nachrichten,
121
Miinchner Werkstätten, 29 n. Monachium, 58, 71, 98, 117, 164, 172,
203, 206, 233
Miirren. Zobacz krajobrazu alpejskiego Musset, Alfred de, 20 Mussoliniego, 234, 235
Naemi, 545
Neapol, 109, 117, 159.301
Napoleon III, 19
Szkocka Galeria Narodowa, 250 narodowy socjalizm, 19 Nationalgalerie, Berlin, 51 n., 159,
159 n.
Nemes, Marcell von, 204, 328 Nestroy, Johann, 55, 167 Neuberger, dr Fritz, 138, 140, 150,
155, 157, 158, 159, 342 Neue Freie Presse, 21 n., 36 Sezession Neue, 68 New Burlington Galerie, 206, 221 Nowy Jork, 84, 290 Niemowlę, 97 Nibelungen, 56 Nicholson, William, 28 Nietzsche, Friedrich , 66 Niżyński, Władimir, 61, 112, 298 Nimptsch, Uni, 225 Nogent-sur-Marne, 194, 330 Nolde Emil, 28, 68, 69, 70, 72, 161,
162
Norman, Montague, 257 Nouvelle Revue Franc, AISE, 181 Nude w krajobrazie najbliższej Awinionie,
519
Nude, unosząc ramiona, 511 Nude Siedzą, 21, 290 Nudes, Dwa, 113, 299
Offenbach Jacques, 21, 175
Stara kobieta. Zobacz Lanyi, pani
Olda, 221, 222-225, 226
Omnia Vana, 343
Orbis pictus, 25 n., 128, 178, 212,
213
Ornament und Verbrechen, 41 Orfeusz, Eurydyka 342 Orpheus und (malarstwo),
309 Orpheus und Eurydice (Play), 134 -
157, 150
Orska, Maria, 544 Österreichisches Museum für Kunst
und Industrie, 27 Oud, J. P., 42
PG, Portret, 520 Malarz,, 58, 120, 121, 164, 514, 315
Palacky, Frantisek, 200 Palkovsky dr KB, 212 n. Pan (Trudl z Kozła), 217, 330 Paryż, 128, 176-178, 181, 183-184,
194-196, 316, 319, 520 Pascin, Jules, 177 Męka Chrystusa, 154, 157,
159, 162, 238, 341 Passionaria, La, 208, 209, 211, 345 Pechstein, Max, 68, 69, 70 perski, (Wolfgang Gurlitt), "314
Kot perski, 156, 179, 192, 325 Petit, Georges, 151., 181 Pevsner, Nikolaus, 44 Picasso, Pablo, 28, 53, 37 n., 53, 69,
73, 78, 110, 182, 237 Pissarro, Camille, 187 Plaque, 175 Pöchlarn, 22 Polperro, 222, 224-225, 231-254,
240, 241, 256, 335 Port William, 235, 236 Portrait of a Boy, 28, 98, 100, 289 Portret funkcjonariusza celnego, 298 Portret dziewczynki, 312 Portret Nude Girl, 312 Portrait of a Woman ( rysunek), Portret 312 of a Woman (malarstwo),
116-117, 301 Portret młodego Anglika,
225, 260, 555
Portret młodej kobiety, 299 Portret angielskiego Girl, 225, 536 Portret starca, 288 Portret dwóch mężczyzn, 311 Portret kobiety z Otwórz
W jamie ustnej, 310
Posse, Hans, 139, 149, 152 Temat Impresjonizm, 69, 70 Plakat (Akademischer Verband), 556 Poster (baskijski Dzieci), 208, 226,. 345
Dodany (Boże Narodzenie, 1945), 24) Plakat (Pieta), 338 Poster (Pamiętaj Dzieci
Europa), 345 Poster (Autoportret), 55-54, 114,
165, 358, 339
Plakat (Autoportret z dwóch
kąty), 344
Plakat (Ver Sacrum), 558 Power of Music, 160-[zasłonięte] 163
308 Praga, 22, 23, 199-203, 208 212
217,218-220, 222,236,2) 7 254 '
352, 555, Praga: Nostalgia, 226, 230-231
335
Praz Mario, 57 n., 132 n.. Prerafaelici, 30 więzień,. Zobacz Ehrenstein
PrivateProperty ,225,255-254, 241,
257, 535 Piramidy, W, 181, 328
Raimund, Ferdinand, 55
Ratsel, 172
Ray, Marcel, 42
Recha, 171-172, 545
Red jaja,, 254-235, 261, 536
Reichel, Oskar, 98
Reinhardt, Max, 20, 54, 140, 150,
343 Reinhold, aktor. Zobacz Trance
Gracz
Pvembrandt, 48, 68, 115, 194 Renoir, Auguste, 101, 115, 158 Reszta na lot do Egiptu,
157, 299, 341 Zmartwychwstanie, 541 Revue des Deux Mondes, 91 Richmond, 178, 179, 181, 187, 323 Richter, Kate (Katja), 140, 150, 155,
157, 158, 159 Ricketts, Karol, 28 Riegl, Alois, 21 Rilke Rainer Maria, 176, 201 Rimbaud, Arthur, 58 Ring, Grete, 179 Ritter, Tod i Teufel, 102 ikrą, 179, 192, 323 Rohan-Monteskiusz , Księżna
z, 51 n., 60, 82, 100, 102, 205,
295
Roller, Alfred, 30, 34 Rollschuhlanferin, Die schbne, 8),
539
Romako, Stephan, 26, 29 Róże, 323 Roth, Józef, 19 N. Rouault, Georges, 28 Rousseau, Henri, 69 Rowohlt, Ernst, 344 Rubens, Peter Paul, 68, 115 Rudolph, książę, 19 Runge, Otto, 157 Ruth, 343
Sacrum i profanum Love, 78
Saint George, 151, 132
Louis, 184
Święty Tomasz z Akwinu, 25 n.
Sanders, Frau Doktor, 298
Santa Margherita, 329
Santa Maria della Salute. Zobaczyć
Wenecja.
Sargent John Singer, 28 Sauerlandt, Max, 70 n. Saul i Dawid, 162, 164, 312 Schacht Hjalmar, 237 Schaffenden, Die, 151 Schauspiel, 110 Scheerbart, Paweł, 80, 84, 101, 296,
558.359 Schiele, Egon, 55 Schiller, Friedrich, 23 n. Schlangenzeichnung, 538 Schlusswort, 172 Schmidt, Johann Martin, zwany
Kremserschmidt, 27, 53 Schmidt, Paul Ferdinand, 110 n. Schmidt-Rottluff, Karol, 70 Schnitzler Artur, 19 n., 20 Schonberg, Arnold, 21, 42, 44, 112,
129, 175, 316 Schonherr, Karol, 20 SchrolL Anton (Verlag), 90 n. Schubert, Franz, 92.153 Schuckin, Levin Ludwig, 559 Schultze-Naumburg, Paweł, 205 n. Schwarzwald, dr, 98, 120, 154,
175, 298, 306.316 Schwarzwald, Frau Dr.Eugenie, 128 Szkocja, 181, 235, 327, 328, 336,
337 szkockiego wybrzeża, 536
Secesja, Wiedeń, 34
Autoportret (gliny popiersie), 56, 37, 53,
345
Autoportret (rysunek), 169, 310 Autoportret (Medal), 345 Autoportret (malarstwo), fronton, 72, 73, 113, 114-115, 116, 121, 154, 155, 156, 163.164, 165 , 167, 194-196, 214, 215, 220, 299, 501, 502, 507, 313, 520, 351, 334
Seurat Georges, 28 Servaes, Franz, 110 N. Severini, Gino, 73 Sezession, 68 Shakespeare, William, 21 Shannon, Charles Hazelwood, 28,
49
Shaw, George Bernard, 67 Sickert, Walter Richard, 28 Zygfryd, 56 Sisley, Alfred, 158 Slave,, 314
Slevogt, Max, 28, 68, 69, 127, 189 Małe Thames View, 522 Smetana, Bedfich, 22 n. Sommaruga, aktor, 112, 299 Sphinx und Strohmann, 54-56, 80,
110, 132 n., 150, 167, 173 Spozalizio, 53, 115, 500 Spruch, 172 Stalingrad, 239 Starfish, 331
Starhemberg, Prince, 197 Steed, Henry Wickham, 21 n., 129
n.
Stefan Paweł, 51., 110 Stein, dr, 82, 98, 292 Sternheim, Carl, 66 Martwa natura z kotem, 304 Martwa natura z maską, 310 Martwa natura z ananasem, 288 Martwa natura z Tortoise i Hiacynt, 48, 88, 206, 288 Sztokholm, 137, 155, 182, 307 Stoessel, Otto, 88 n. Strauss, Richard, 20 Strindberg, sierpień, 20, 56, 65, 67, 89, 104, 106, 107
Strzygowsky, Josef, 87
Stuck Franz von, 28, 65
Sturm, Der, 53 n., 67, 73, 80, 84,
85, 89, 102 n., 109, 121, 121 n.,
125, 151, 338, 539 Stuttgart, 144, 145, 150 Summer-kąpiących się, 220, 226, 230,
240, 334 Lato - Kobieta leżącej,
160, 165, 508
Dziewczyny slonca, dwanaście, 78 sunt certyfi grzywny denique, 92 n. Surrealizm, 39, 215, 238 Susanne, 154, 305 szwedzki Kobieta, 329 Szwajcaria, 51 n., 52 n., 59-62, 82,
102, 174
Swoboda, Kamila, 151 Sydow, von Eckardt, 70 n., 75 n.. Szeps, dr Julius, 299
Biorąc Chrystusa,, 341 Tate Gallery, 239 trójskładnikowych Elsa, 192, 193, 524 Tempest (Windsbraut), 96, 97, 118 -
119, 120, 122, 124, 130, 131, 153,
154, 160, 205, 304 Tesar, L. E., 82, 87 n. Thames River, 174, 178, 186 Thoma, Hans, 28 Tren, 337 Tietze, prof Hans, 29, 99, 102, 115,
129, 157, 163, 290 Tietze-Conrat, Frau Erica, 29, 99,
163, 290
Tigon, 1S6, 179, 192, 525 Tochter des Bundes, Die, 169, 343 Toledo, 178, 183, 320 Tołstoj, hrabia Leo, 65, 91, 92 Toorop, Jan, 49 Toulouse-Lautrec, Henri de, 28, 46 ,
88, 113, 169 n. Tower Bridge, 148, 186, 190, 193,
321 Trance Player, 43, 51-53, 89,
101, 102, 288 Traumenden Knaben, Die, 20, 36,
37, 38-39, 40 n., 49, 63, 76, 98,
131, 172, 338
Traumtragenden, Die, 36, 37
TreCroci, Dolomity, 117-[zasłonięte] 174
231, 303
Trudl, 205, 212, 213, 216, 217, 330 Tubutsch, 109, 111, 120-121 "L25
124, 340
Tuileries, Les, w 185 Market Tunis, Tunezja 327, 179, 180
Turner, Joseph Mallord William 27
183, 187
Tzara, Tristan, 72
Ultima Ratio, 507, 342 Umelecka Beseda, 202 Unentrinnbare, Der, 172, 344 Ury, małopolskie, 28 Utamaro, 47 Utinam delectet, 80 Utrillo, Maurice, 28
Vallotton, Feliks, 49
Van Dongen, Kees, 70
Van Dyck, Sir Anthony, 216
Van Gogh, Vincent, 49, 68, 88, 104,
118 Variationen iiber ein Thema, 129,
144, 151, 169-171, 216, 217.343 Velazquez, Diego, 36 Scena wenecki, 299 Wenecja, 20.181, 182-183, 189, 196,
231.316, 327 Verlaine, Paul, 66 Vermeer, Jan, 153, 166, 191 Vernet-les-Bains, 178, 320 Werona, hrabia, 51 n., 52 n., 82, 97,
295
Veronika, 296 Wiedeń, 17-22, 26, 28, 34, 86-107,
133.151.164.168.169.172.175,
196-198,216,316,350,351 Wiedeń, Mała, 316 Wiedeń, Widok z Wilhelminen-
berg, 330
Vier Dramen, projekty okładek, 543 wiosek w Saksonii, 155, 306 Virginia, 84, 94 n., 144 wizyty,, 217, 332 Nawiedzenia,, 101, 102, 162,2,
74,
Visser, Bob Gesinus, 351 Visser, Pani, 351 Vlaminck, Maurice de, 28 Wełtawa, Rzeka, 208, 218 Vogeler, Heinrich, 28 n. Vrchlicky, Jaroslav, 200 Vuillarda, Edouard, 49
Wagner, Richard, 36, 92
Walden, Herwarth, 67, 71, 75-76,
75, 78, 80, 82, 84, 85, 110, 295,
338, 339
Walden, Nel, 559 Waldmiiller, Ferdinand Georg, 29 Waldorf, Claire, 559 Wallerstein, dr Wiktor, 313 Wartmann W., 51 n. Akwarele i 240-241 Waterloo Bridge, 178, 186, 324 Watts George Frederick, 28 Wauer, Wilhelm, 84, 296 Webern, Anton von, 112, 299, 304 Wedekind Frank, 20, 44, 50, 66,
67,89
Weiningera, Otto, 106 Weisse Hirsch, Der, 140, 146, 155,
158
Weisse Tiertoedter, Der, 49, 122 Wellesz, Egon, 112, 297 Westheim, Paweł, 51 n., 53 n., 144,
145, 150 n., 151, 151 n., 181 n.,
258, 344 Co walczymy, 237-238,
277, 357, Whistler, James MacNeill, 46, 91,
158, 183, 186, 187 Whitman, Walt, 65
Wickhoff, Franz, 21
Wiegler, Paweł, 66 n.
Wiener Sozialistische Kinderfiir-
Sorge, 196 Wiener Werkstätte, 29, 34, 37, 38,
40, 44, 109, 135, 538 Wilde, Oscar, 20, 56,91, 176 Wille, Bruno, 65, 66. Willrich, Wolfgang, 206 Windischgratz, Elisabeth, 92 Windsbraut, Die, 119 n. Zobacz także
Burza Winter Landscape-Dent du Midi,
49, 51 n., 52 n., 60-61, 82, 99,
101, 188, 293 Wintergarten, 558 Woermann, Karol, 42, 70 n. Wolf, Hugo, 21, 92, 129 Wolff, Fritz, 526 Wolff, Kurt, 110 n., 151 n., 542 Wolff-Knize, F., 502 Kobieta i Slave, 510 Woman in Blue, 149, 162, 509 Kobieta który morduje jej dziecka, 80,
558
Kobieta z papugą, 154, 505 kobiety leżącej, dwa, 551 kobiet, Two, 512 Worpswede, 28 Wuppertal, 80-82
Zeichnungen, 20, 338
Zeit, Die, 87 n.
Zeitschrift fur bildende Kiinste, 110.
Zola, Emile, 20, 89
Zuckmayer, Carl, 150 n.
Zurych, 51 n., 54, 179









CONTENTS

FOREWORD page 7
PREFACE 9
I. VIENNA AND BERLIN: BEGINNINGS 17
II. THE WAR AND DRESDEN: EXPRESSIONISM 128
III. TRAVELS: THE LANDSCAPE PAINTER 174
IV. PRAGUE AND LONDON: THE POLITICAL ARTIST 199 APPENDIX (BY OSKAR KOKOSCHKa) 245 LIST OF PAINTINGS AND DRAWINGS NOT CONNECTED
WITH ILLUSTRATIONS 288 LIST OF LITHOGRAPHS AND DRAWINGS FOR ILLUSTRATIONS 558 LIST OF WORKS NOT LISTED ABOVE 545 BIBLIOGRAPHY 546 LIST OF OWNERS 555 INDEX 557
ILLUSTRATIONS
COLOUR
1. SELF-PORTRAIT OF A DEGENERATE ARTIST frontispiece
2. CRAB facing page 66 5. duck shooting 184
4. m. ivan maisicy 258
5. capriccio 280
MONOCHROME
I. DIE TRAUMENDEN KNABEN. LITHOGRAPH
facing page 20
II. FIGURE BENDING FORWARD. WATERCOLOUR 20
III. NUDE SEATED. WATERCOLOUR 21
IV. NUDE SEATED. WATERCOLOUR 21 V. PORTRAIT OF A BOY 28
VI. FRAU LOTTE FRANZOS 28 VII. PROFESSOR HANS TIETZE AND FRAU TIETZE-
CONRAT 29
VIII. CHILDREN PLAYING 52
IX. CAT 52
X. ADOLF LOOS 55
XI. FRAU KANN (SKETCH) 48
XII. CHILD WITH T.HE HANDS OF FATHER AND
MOTHER 48
XIII. WINTER LANDSCAPE, DENT DU MIDI 49
XIV. PETER BAUM 52 XV. ELSE KUPFER 55
XVI. SPOSALIZIO 55
XVII. PORTRAIT OF A MARQUIS 60
XVIII. THE DUCHESS OF ROHAN-MONTESQUIEU 60
XIX. THE DANCER NIJINSKY. DRAWING 61
XX. SELF-PORTRAIT, 1912 72
XXI. PORTRAIT OF THE PAINTER POINTING TO HIS
BREAST, 1915 after page 72
XXIT. DER GEFESSELTE KOLUMBUS. LITHOGRAPH 72
XXIII. DER GEFESSELTE KOLUMBUS. LITHOGRAPH 72
XXIV. BACHKANTATE. LITHOGRAPH facing page 75
XXV. BACHKANTATE. LITHOGRAPH 75
XXVI. TEMPEST 96
XXVII. TEMPEST DETAIL 97
XXVIII. ALBERT EHRENSTEIN, OR THE PRISONER 97
XXIX. KNIGHT ERRANT 112
XXX. SELF-PORTRAIT. 1917 115
XXXI. LOVERS WITH CAT 120
XXXII. LOT AND HIS DAUGHTERS after page 120
XXXIII. THE PAINTER—I, 120
XXXIV. LAKE leman—II. fating page %
XXXV. PARIS, THE OPERA 128
XXXVI. MARSEILLES----II. 128
XXXVII. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. DRAWING 129
XXXVIII. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. DRAWING 129
XXXIX. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. DRAWING 144 I
XL. VARIATIONEN UBER EIN THEMA. DRAWING 144
XLI. KARL KRAUS II. 145
XLII. TOWER BRIDGE 148
XLIII. THE MANDRILL 149
XLIV. THE TIGON 156
XLV. PERSIAN CAT 156
XLVI. GIANT TURTLES 157
XLVII. COURMAYEUR ET LES DENTS DES GEANTS 160
XLVIII. CHAMONIX-MONTBLANC 161
XLIX. LYON 176
L. EXODUS, COL DE SFA NEAR BISKRA 176
LI. ARAB WOMEN 177,
LII. SIDI AHMET BEN TIDJANI, THE MARABOUT OF
TEMACINE 180
LIII. VENICE, SANTA MARIA DELLA SALUTE WITH
ROOFS 181
LIV. JERUSALEM 188
LV. HARVEST IN THE SABINE MOUNTAINS
(anticoli) 189 I
LVI. MRS. M. DRAWING 196 !
LVII. MRS. M. DRAWING 196 |
LVIII. MRS. M. DRAWING 197 j
LIX. MRS. M. DRAWING 197 |
LX. ALBERT EHRENSTEIN. DRAWING FOR
'MEIN LIED' 204
LXI. MARCELL VON NEMES 204
LXH. TRUDL, STUDY FOR DOUBLE-PORTRAIT
facing page 205
LXIII- DOUBLE-PORTRAIT: TRUDL THE AMAZON
AND TRUDL, MOTHERLY 212
tXIV. TRUDL 215
LXV. SELF-PORTRAIT WITH HAT, 1[zasłonięte]954-570
LXVI. OLDA. DRAWING 221
LXVU. T. G. MASARYK 228
LXVIIL T. G. MASARYK, STUDY 229
LXIX. PRAGUE IV: VIEW FROM THE SCHONBORN
GARDEN 256
LXX. PRAGUE V: VIEW FROM STRAHOV 257
LXXI. SUMMER 240
LXXII. POLPERRO—I. 241
lxxiii. polperro, watercolour 256
lxxiv. polperro, watercolour 256
lxxv. private property 257
lxxvi. portrait of a young englishman 260
lxxvii. the red egg 261
lxxviii. anschluss: alice in wonderland 268
lxxix. loreley 269
lxxx. marianne 276
lxxxi. what we are fighting for 277
lxxxii. cathleen, countess of drogheda, c.b.e.
(unfinished) 284
lxxxiii. oskar kokoschka (photograph) 285
TEXT ILLUSTRATIONS
1. ACROBAT SEEN FROM BACK page 51
2. THE ACROBAT'S DAUGHTER 55 5. ADOLF LOOS 45
4. HERWARTH WALDEN 75
5. KARL KRAUS 7Q
6. HOFFNUNG DER FRAUEN 79
7. HOFFNUNG DER FRAUEN 81
8. YVETTE GUILBERT 85
9. DIE SCHONE ROLLSCHUHLAUFERIN 85 10. TUBUTSCH HI jl. DER GEFESSELTE KOLUMBUS 125 12' MEIN LIED 195 J3. LA PASSIONARIA 209
4- POSTER: CHRISTMAS, 1945 243



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.