Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OSIATYŃSKI LIBERALIZM I KONSERWATYZM AMERYKAŃSKI

12-07-2012, 16:46
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2442798000
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 11   
Koniec: 03-07-2012 19:47:47

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1984
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - WSPÓŁCZESNY KONSERWATYZM I LIBERALIZM AMERYKAŃSKI
AUTOR -
WIKTOR OSIATYŃSKI

WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - PWN, WARSZAWA 1984
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 3000 + 250 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, LEKKIE PRZYBRUDZENIA, BRAK OBWOLUTY) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 553
WYMIARY - 20,5 x 14,5 x 2,8 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,592 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
NIE ZAWIERA

KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Projekt okładki i obwoluty
Andrzej Pilich



Redaktor
Alina Wojcieszak



Redaktor techniczny
Anna Grzegorowska



Korektorzy
Zofia Kernlajn
Anna Schubert






SPIS TREŚCI




Wprowadzenie................ 5

Część I Współczesny konserwatyzm amerykański .... u

Rozdział I Uwagi wstępne. Konserwatyzm amerykański a europejski . 11

Rozdział II Konserwatyzm wobec koncepcji „państwa dobrobytu" . . 21

Konserwatyzm w epoce „nowego lądu"........22
Liga Wolności (23). Koalicja Partii Republikańskiej i Sądu Najwyższe-
go (26). Próby stworzenia konserwatywnej opozycji w Kongresie po libe-
ralizacji Sądu Najwyższego (30).
Nawrót do konserwatyzmu po zakończeniu „nowego ładu" ... 32
Ograniczony charakter reform społeczno-gospodarczych „nowego lądu" (33).
„Odrodzenie rynkowe" (30).
Ideologiczny atak konserwatyzmu na założenia „państwa dobrobytu" 39
„Droga ku niewolnictwu". Friedrich A. Hayek (41). „Konstytucja wolno-
ści" (45). „Rządy prawa" przeciw „państwu dobrobytu" (56). Laissez-jaire
w obliczu „społeczeństwa obfitości" (63).
Rozdział III Współczesne teorie konserwatywne w Stanach Zjedno-
czonych ..................70
Wprowadzenie. Zmiana sytuacji społeczno-politycznej konserwa-
tyzmu w powojennych Stanach Zjednoczonych......70
Główne nurty teoretyczne współczesnego konserwatyzmu amery-
kańskiego .............; 73
„Nowy" konserwatyzm. Russell Kirk (78). „Etyczny" konserwatyzm. Peter
Viereck (84). Antykomunistyczny konserwatyzm. Willmoore Kendall (90).
„Negatywny" konserwatyzm. William P. Buckley Jr (94). „Pozytywny"
konserwatyzm. Richard c. Cornuelle (99). „Oświecony" konserwatyzm. Clin-
ton Rossiter (105).
Podstawowe zasady współczesnych teorii konserwatywnych . . 115
Rozdział IV Konserwatywne programy polityczne w Stanach Zjedno-
czonych po drugiej wojnie światowej.........127
Maccartyzm................131
John Birch Society..............137
Goldwateryzm...............141
Konserwatywna reakcja na kryzys społeczno-polityczny w połowie
lat sześćdziesiątych.............. 146
„Nowa prawica"............... 154
Program Reagana..............159
Rola konserwatyzmu w amerykańskim życiu politycznym . . - 160

Część II Współczesny liberalizm amerykański.....165

Rozdział V Uwagi wstępne. Liberalizm amerykański a europejski . . 165

Rozdział VI Liberalizm powojenny..........170
Nowoczesny liberalizm jako próba utrzymania tradycyjnych celów
w zmienionych warunkach społeczno-ekonomicznych .... 170
Defensywny charakter powojennego liberalizmu. Dawid Lilienthal . 172
Liberalny antykomunizm. Arthur M. Schlesinger Jr.....178
Liberalizm ideologiczny. Walter Lippmann.......185
Liberalizm filozoficzny. Reinhold Niebuhr.......192
Antykomunizm w liberalnej koncepcji polityki zagranicznej . . 198

Rozdział VII Liberalizm społeczno-ekonomiczny......208
Zakres konfliktu ideologicznego w powojennych Stanach Zjedno-
czonych .................208
Krytyka modelu wolnokonkurencyjnego. John K. Galbraith i kon-
cepcja „siły równoważącej"............212
Planowanie rozwoju społeczno-gospodarczego jako środek kon-
troli nad -skutkami koncentracji kapitału i władzy ..... 215
Rewizja stosunku myśli liberalnej do władzy publicznej i „pry-
watnej" .................221
Problem celów władzy. Krytyka społeczna lat pięćdziesiątych. David
Riesman i powstanie „liberalizmu jakościowego".....223
Postulat przywrócenia równowagi społecznej. John K. Galbraith
i koncepcja „społeczeństwa obfitości".........227
Ekonomiczna wersja „liberalizmu jakościowego". Peter L. Eernstein 235
Społeczno-polityczna wersja „liberalizmu jakościowego". Robert
Theobald..................240
Optymizm „liberalizmu jakościowego"........244

Rozdział VIII Liberalizm w amerykańskiej praktyce politycznej . . 247
Liberalny charakter programów Partii Demokratycznej .... 247
John F. Kennedy i polityczny program „liberalizmu jakościowego" 253
Niepowodzenia programu liberalnego w okresie prezydentury Lyn-
dona B. Johnsona..............258
Źródła i konsekwencje niepowodzenia liberalnych programów poli-
tycznych. Wzrost radykalizmu. Izolacja społeczna liberalizmu . . 265
Liberalizm w polityce amerykańskiej lat siedemdziesiątych i osiem-
dziesiątych ................271

Rozdział IX Liberalizm na rozdrożu..........279

Liberalizm w obronie instytucjonalnego status quo.....279
„Nowa polityka". Arthur M. Sclilesinger Jr (281). „Rządy prawa". Abe
Fortas (285). „Polityka consensusu". Sidney Hyraan (286).

Liberalizm w obronie ekonomicznych zasad „państwa dobrobytu".
Melville J. Ulmer..............289
Rozczarowanie co do roli i możliwości państwa. John K. Galbraith 299
Koncepcja ,,stanu wychowawczo-naukowego" (299). Program „wyzwolenia"
państwa. „Nowy socjalizm" (306).

Powrót liberalizmu do dziewiętnastowiecznych tradycji. „Nowy po-
pulizm" .................316

Liberalizm ideologiczny............323
Egalitarna koncepcja sprawiedliwości. John Rawls (323). Liberalizm spo-
łeczny. George C. Lodge (328).

Liberalizm futurologiczny............339
Społeczeństwo postindustrialne. Daniel Bell (339). Społeczeństwo techno-
troniczne. Zbigniew Brzeziński (350).

Liberalizm ekologiczny ..............361
Od interwencji państwa do indywidualnej samowystarczalności. Paul Eh-
rlich (361). „Zatrzymać wzrost" - pierwszy „Raport Rzymski" (364). ,.De-
mokracja przewidująca". Alvin Toffler (365). „Nowy obraz człowieka" (367).

Rola liberalizmu w amerykańskim życiu politycznym . . . - 371


Część III Społeczne funkcjonowanie konserwatyzmu i libera-

lizmu amerykańskiego............377

Rozdział X Liberalizm i konserwatyzm w świadomości spałeczno-poli-
tycznej Amerykanów..............377

Wprowadzenie. Społeczne funkcjonowanie ideologii.....377
„Operacyjny" liberalizm (383). ,,Ideologiczny" konserwatyzm (388).

Niespójność postaw społeczno-politycznych Amerykanów . . . 392
Priorytety, aspiracje i obawy (395). Postawy polityczne (401). „Model" współ-
czesnego liberała i konserwatysty (403).

Liberalizm i konserwatyzm na tle alternatywnych propozycji ide-
ologicznych ................408
Sceptycyzm wobec tradycyjnych zasad i instytucji systemu (409). Spo-
łeczna popularność ideologii burżuazyjnej l doktryn alternatywnych (415).
Przemiany świadomości spoleczno-politycznej Amerykanów w osta-
tnim dziesięcioleciu......... ,-,&
Wzrost nastrojów konserwatywnych pod koniec lat sześćdziesiątych ("419)"
Spadek zaufania do systemu. Konieczność przeformułowania ideologii (424).

Zakończenie. Współczesny neokonserwatyzm amerykański ... 428

Podsumowanie . ,c,
..............451

Bibliografia........... 4g3

Streszczenie rosyjskie........ 501

Streszczenie angielskie......... 527






WPROWADZENIE

-
.
Ewolucja amerykańskiej myśli społecznej i politycznej mojego
autorstwa obejmowała ewolucję amerykańskiej myśli społecznej
i politycznej począwszy od epoki kolonialnej aż po lata trzydzieste
bieżącego stulecia. Ze względu na dominujący w tamtym czasie
charakter ideologii burżuazyjnej oraz - spowodowaną swoisty-
mi warunkami panującymi w Ameryce — słabość społecznego od-
działywania nielicznych doktryn nieburżuazyjnych, tom ten w za-
sadzie stanowił wyczerpujący zarys całej historii amerykańskiej
myśli społecznej i politycznej.
Inaczej natomiast przedstawia się sytuacja w odniesieniu do
niniejszego tomu, omawiającego współczesny konserwatyzm i li-
beralizm amerykański. Otóż pod wpływem różnorodnych zjawisk;
gospodarczych, społecznych i politycznych, zachodzących od cza-
su „nowego ładu", doktryny te utraciły swoisty „monopol ideolo-
giczny", jaki miały wcześniej. Pojawiły się liczne nurty myśli
krytycznej, które opisywały amerykański system spoieczno-poli-
tyczny w odmienny od tradycyjnego sposób, podkreślając niede-
mokratyczny, elitarny charakter tego systemu. Pierwszy powa-
żniejszy nurt o takim właśnie obliczu pojawił się w latach Wiel-
kiego Kryzysu i następującej po nim depresji. Tak zwana obecnie
„stara lewica" akcentowała niedemokratyczny charakter kapita-
lizmu amerykańskiego, poszukując dróg prowadzących do wykro-
czenia poza ten system.
W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych nurt ten konty-
, nuowała grupa intelektualistów skupionych wobec kwartalnika
„Dissent". W nowych warunkach społecznych, spowodowanych
faktycznym funkcjonowaniem „państwa dobrobytu", realizującego
zasady interwencjonizmu państwowego, intelektualiści ci wskazy-
wali przede wszystkim na ograniczony charakter „państwa do-
brobytu", poszukując możliwości przełamania granic kapitali-
stycznego „państwa opiekuńczego". Jedni z nich koncentrowali
uwagę głównie na konieczności dalszych działań redystrybucyj-
nych (nurt ten był zbliżony do nowoczesnego liberalizmu amery-
kańskiego); inni natomiast dostrzegli klasowe ograniczenia „pań-
stwa dobrobytu", tkwiące w systemie własności prywatnej, widząc
możliwość „humanizacji kapitalizmu" w ograniczeniu samej wła-
sności, a więc w praktyce — w jego likwidacji. Ten właśnie nurt
przesądził o ocenie całego „kierunku Dissent" w amerykańskiej
świadomości społecznej. W efekcie całą tę grupę intelektualistów
uznaje się w Ameryce — często na wyrost — za socjalistów.
Z nurtem tym związany był inny kierunek współczesnej myśli
krytycznej w Stanach Zjednoczonych, koncentrujący się głównie
na niedemokratycznym charakterze amerykańskich instytucji po-
litycznych. (Jego „ojcem duchowym" był m. in. wybitny socjolog,
znany u nas z prac Elita władzy i Białe kołnierzyki, C. Wright
Mills). W ślad za tymi krytycznymi analizami amerykańskiej rze-
czywistości politycznej pojawiły się liczne nurty postułatywne,
domagające się przeprowadzenia reform społecznych przy użyciu
środków sprzecznych z tradycyjnie akceptowanymi mechanizma-
mi systemu, a nawet — w późniejszej fazie — rozbicia całego eli-
tarnego systemu władzy w USA. Koncepcje te znalazły najpełniej-
szy wyraz w działalności teoretycznej, a następnie praktycznej,
tzw. nowej lewicy, szczególnie żywotnej w latach sześćdziesiątych
i na początku lat siedemdziesiątych. Pomimo również burżuazyj-
nego charakteru podstaw i celów ideowych większości spośród tych
doktryn, ich omówienie wykraczałoby poza ramy tego tomu, wy-
znaczone programami współczesnego konserwatyzmu i liberalizmu
amerykańskiego. Podobnie, nie mieściły się w tych ramach doktry-
ny antyburżuazyjne, tzw. starej lewicy, znacznej części intelektu-
alistów związanych z kwartalnikiem „Dissent" oraz ideologia
i program Komunistycznej Partii Stanów Zjednoczonych.
Przedmiotem tego tomu będą więc dwa główne nurty burżu-
azyjnej myśli politycznej we współczesnych Stanach Zjednoczo-
nych: współczesny konserwatyzm i liberalizm amerykański. Takie
zakreślenie granic przedmiotowych dalszych rozważań wymaga
jednak przynajmniej dwu wyjaśnień wstępnych.
Pierwsze dotyczy samego pojęcia „współczesności" w bdnie-
sieniu do myśli społecznej. Myśl ta, podobnie jak wszystkie zja-
wiska społeczne, rozwija się w sposób ciągły, trudno zatem o jakąś
wyraźną cezurę czasową. Wydaje się jednak, że w odniesieniu do
Stanów Zjednoczonych problem ten nie jest zbyt skomplikowany.
Każdy historyk Stanów Zjednoczonych zgadza się z tezą, że prze-
łomowe znaczenie dla dalszego rozwoju USA miał okres „nowego
ładu".
Zmiany, które wówczas nastąpiły, jeśli nawet nie miały rewo-
lucyjnego charakteru, drastycznie zmieniły model życia społeczne-
go i politycznego w Stanach Zjednoczonych. Właśnie w latach
trzydziestych polityka amerykańska odeszła od tradycyjnych za-
łożeń laissez-faire, przyjmując zasady interwencjonizmu państwo-
wego w sferze gospodarczej i socjalnej. „Państwo dobrobytu" (czy
lepiej: „państwo opiekuńcze" — Weljare State) przyjęło odtąd na
siebie te zadania, które pbprzednio miały realizować bezosobowe
mechanizmy rynkowe. Przyjęło także na siebie troskę o tych,
którzy przegrywali w konkurencyjnej walce o byt i „przetrwanie
najlepiej dostosowanych". Odtąd zasady interwencjonizmu pań-
stwowego i Weljare State stały się wzorcem w działalności poli-
tycznej, realizowanym w niższym lub wyższym stopniu przez
wszystkie — zarówno demokratyczne jak i republikańskie — admi-
nistracje waszyngtońskie.
Przemiany, jakie nastąpiły w okresie „nowego ładu", nie po-
zostały bez wpływu na amerykańską myśl społeczną. Uznając ofi-
cjalnie zasady nowoczesnego liberalizmu amerykańskiego, zepchnę-
ły do defensywy konserwatystów i wpłynęły na ich program oraz
doktrynę. Dlatego „nowy ład" można uznać za cezurę oddzielającą
historię amerykańskiej myśli politycznej od współczesnej myśli
w Stanach Zjednoczonych.
Drugie wyjaśnienie dotyczy samego rozumienia pojęć „współ-
czesny konserwatyzm" i „liberalizm amerykański". Pojęcia te
niejako ze swej natury są nieostre. Liczni autorzy amerykańscy
i zagraniczni zwracali uwagę na ich niejednoznaczność i niemożli-
- wość ich precyzyjnego zdefiniowania. Autor obszernej monografii
na temat współczesnego konserwatyzmu amerykańskiego, George
H. Nash, przyznając się do bezradności w obliczu próby jednozna-
cznego zdefiniowania pojęcia „konserwatyzm", uznaje w końcu
za konserwatystów tych wszystkich, „którzy sami siebie nazywali
konserwatystami albo którzy byli uważani przez innych (nazywa-
jących siebie konserwatystami) za uczestników tego samego ruchu
intelektualnego" Podobne trudności rodzą się przy próbie okre-
ślenia treści pojęcia „liberalizm".
Co więcej, szerokość i „płynność" obu głównych nurtów współ-
czesnej myśli burżuazyjnej w Stanach Zjednoczonych powoduje,
że poszczególne kierunki w ramach każdego z tych nurtów zazę-
biają się wzajemnie. Jak będzie się można przekonać w dalszym
ciągu niniejszych rozważań, niekiedy występuje większa zbieżność
między niektórymi kierunkami liberalizmu i konserwatyzmu niż
między dwiema koncepcjami w ramach samegb konserwatyzmu
amerykańskiego.
Mimo tych wszystkich trudności przyjęcie jakiegoś rodzaju —
nawet płynnych — kryteriów oddzielających współczesny libera-
lizm i konserwatyzm amerykański wydaje się niezbędne. Zasto-
sowane w tym tomie kryterium podziału bezpośrednio wiąże się
z tym, co — w przekonaniu autora — pozwala odróżnić historię
amerykańskiej myśli społeczno-politycznej od jej fazy współcze-
snej, a mianowicie, z akceptacją zasad interwencjonizmu państwo-
wego i „państwa opiekuńczego". Dlatego w dalszym ciągu niniej-
szych rozważań za liberalne będziemy uważać te wszystkie kie-
runki myśli amerykańskiej, które akceptują zasady interwencjo-
nizmu państwowego i „państwa opiekuńczego", za konserwatyw-
ne natomiast te, które państwu takiemu się sprzeciwiają, stojąc na
gruncie społeczeństwa burżuazyjnego.
To dość arbitralnie przyjęte założenie pozwala wyjaśnić pew-
ną pozorną niekonsekwencję niniejszego tomu. Zostaną w nim bo-
wiem uwzględniane niektóre radykalne programy prawicowe, od-
biegające w swych propozycjach od akceptowanych w USA reguł
gry politycznej w ramach istniejącego systemu (np. John Birch
Society), pominięte natomiast będą radykalne programy z lewej
strony systemu („stara " i „nowa lewica", grupa „Dissent" itp.).
O ile jednak radykalizm lewicowy często wykracza poza ramy
społeczeństwa burżuazyjnego, o tyle radykalna prawica pozosta-
je w tych ramach, niekiedy zresztą aż do przesady, widząc „so-
cjalizm" i „komunizm" w samej akceptacji burżuazyjnego „pań-
stwa opiekuńczego". Ponadto, przynajmniej część programów pra-
wicy (tak było właśnie w przypadku John Birch Society) silnie
wpłynęła na programy współczesnego konserwatyzmu amerykań-
skiego. Te właśnie odłamy radykalnej prawicy zostaną uwzględ-
nione w dalszych rozważaniach; pominięte natomiast będą te nur-
ty skrajnej prawicy (np. faszyści amerykańscy), których wpływ
na konserwatyzm był marginesowy i z którymi konserwatyzm
amerykański nigdy nie miał zbyt wiele wspólnego.
Tom niniejszy nie zawiera również pełnej analizy wszystkich
koncepcji konserwatywnych i liberalnych formułowanych w Sta-
nach Zjednoczonych od czasu „nowego ładu". Postawienie sobie
takiego zadania wymagałoby bowiem wielokrotnego rozszerzenia
objętościowego pracy. Ograniczymy się zatem tylko do głównych
kierunków w ramach obu doktryn, pomijając liczne rozprawy w
zasadzie pokrywające się z tezami omawianych tu autorów, re-
prezentatywnych — jak się zdaje —- dla najważniejszych propozy-
cji wysuwanych w obu analizowanych tu nurtach współczesnej
myśli amerykańskiej.
Charakter tych propozycji przesądził o układzie poszczegól-
nych części tego tomu. Jako pierwszy zostanie mianowicie omó-
wiony współczesny konserwatyzm amerykański, przede wszyst-
kim dlatego, iż miał on dużo bardziej „defensywny" charakter.
Podstawowe założenia i nurty konserwatywnych reakcji na kon-
cepcję „państwa dobrobytu" zostały sformułowane już w latach
czterdziestych i pięćdziesiątych, później zaś konserwatywni myśli-
ciele i działacze polityczni starali się przede wszystkim przystoso-
wywać te zasady do zmieniającej się sytuacji. Odmiennie nato-
miast było w odniesieniu do współczesnego liberalizmu, który
w ciągu całego ostatniego pięćdziesięciolecia miał „dynamiczny"1
charakter, rozwijając swoje zasady i postulaty oraz poszukując
coraz to nowych środków, które mogłyby być skutecznym narzę-
dziem realizacji programu liberalnego. O ile więc współczesny kon-
serwatyzm z ideologicznego punktu widzenia można było - aż do
lat siedemdziesiątych - w pewnym sensie uznać za „zamknięty",
o tyle liberalizm przez cały ten czas był „otwarty", wyznaczając
główny bieg rozwoju burżuazyjnej myśli amerykańskiej. Umiesz-
czenie więc go po konserwatyzmie wydaje się uzasadnione tym,
iż poszukiwania prowadzone przez współczesny liberalizm były
bliższe głównym problemom współczesności.
Omawianie samej treści doktryn politycznych wydaje się ma-
ło przydatne bez uwzględnienia społecznych źródeł tych doktryn
(a więc zarówno tego, czyje interesy doktryny te najlepiej wyra-
żają, jak i tego, do kogo najsilniej apelują — a na ogół nie są to
identyczne grupy społeczne) oraz ich społecznego i politycznego
oddziaływania. Te społeczne uwarunkowania ideologii będziemy
starali się mieć na uwadze w całym toku przedstawionych tu roz-
ważań. Szczególną uwagę poświęcimy im jednak w trzeciej czę-
ści niniejszego tomu, omawiającej funkcjonowanie konserwatyz-
mu i liberalizmu w świadomości społecznej we współczesnych
Stanach Zjednoczonych.
I wreszcie w Zakończeniu (dopisanym już w czasie prac re-
dakcyjnych nad całością) zostanie zasygnalizowany najnowszy
nurt" amerykańskiej myśli burżuazyjnej, który ujawnił się w la-
tach siedemdziesiątych. Jest nim współczesny neokonserwatyzm
amerykański, będący reakcją na niepowodzenia liberalizmu oraz
na głębokie zmiany w strukturze społecznej USA w ostatnich dzie-
sięcioleciach. Będąc swego rodzaju konserwatywną syntezą współ-
czesnego liberalizmu i konserwatyzmu, neokonserwatyzm nie tylko
w istotny sposób ożywił tradycyjny konserwatyzm amerykański,
ale jednocześnie wywiera on poważny wpływ na zakres i cha-
rakter głównego konfliktu ideologicznego we współczesnych Sta-
nach Zjednoczonych.


Na zakończenie tych rozważań wstępnych pragnę wyrazić głę-
bokie podziękowanie panu doktorowi Marianowi Tarkowskiemu,
którego wnikliwe uwagi krytyczne pozwoliły mi na uniknięcie —
jak sądzę — licznych błędów, uściślenie zasadnicznych pojęć oraz
na udoskonalenie niniejszego tomu.
W. O.




WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.