Danuta Seredyńska
Orientacje zdrowotne dorosłych
Rok Wydania-2009 r Format B-5 stron 192
Treść pracy to obszar badawczy związany z zagadnieniami zdrowia. Autorka podejmuje próbę interdyscyplinarnego ujęcia problemów zdrowia i edukacji z perspektywy teoretyczno-praktycznej. Książka stanowi istotny wkład w rozwój badań nad środowiskowymi uwarunkowaniami orientacji zdrowotnych ludzi dorosłych. Publikacja z pewnością zainteresuje reprezentantów nauk o wychowaniu podejmujących badania nad szeroko rozumianą problematyką zdrowia.
Spis treści Wstęp 7 1. Wokół zagadnień związanych ze zdrowiem w kontekście historycznym .... 11 1.1. Paradygmat biomedyczny ....................................... 13 1.2. Paradygmat społeczno-ekologiczny ............................... 14 1.3. Problemy definicyjne pojęcia zdrowie ............................. 16 2. Środowisko lokalne jako kontekst funkcjonowania człowieka ........... 23 2.1. Model związku między jednostką a środowiskiem.................... 23 2.2. Pojęcie środowiska lokalnego .................................... 29 2.2.1. Perspektywa zdrowia w środowisku lokalnym ................. 33 2.3. Pokoleniowe przemiany w środowisku lokalnym wsi ................. 39 2.3.1. Pojęcie pokolenia ........................................ 40 2.3.2. Ewolucyjny wizerunek społeczności lokalnej wsi ............... 41 2.3.3. Relacje między pokoleniami w rodzinie....................... 46 3. Orientacje zdrowotne jako element orientacji życiowych człowieka ...... 50 3.1. Pojęcie i treść orientacji życiowych w różnych typach dyskursu ......... 50 3.2. Aksjologiczne interpretacje orientacji życiowych .................... 54 3.3. Pojęcie i treść orientacji zdrowotnych ............................. 58 3.3.1. Przegląd literatury przedmiotu .............................. 58 3.3.2. Konceptualizacja własna pojęcia orientacje zdrowotne ........... 62 3.3.3. Orientacje zdrowotne a pojęcia pokrewne ..................... 64 3.3.4. Związek orientacji zdrowotnych z zachowaniami zdrowotnymi .... 67 3.4. Uwarunkowania orientacji zdrowotnych ........................... 69 3.5. Orientacje zdrowotne jako przedmiot badań pedagogiki ............... 72 4. Metodologiczne założenia badań własnych ........................... 77 4.1. Przedmiot i cel badań .......................................... 77 4.2. Problem i problematyka badawcza ................................ 77 4.3. Zmienne, definicje, wskaźniki ................................... 78 4.4. Metoda, techniki i narzędzia badawcze ............................ 92 4.5. Dobór osób do badania ......................................... 103 5. Orientacje zdrowotne dorosłych mieszkańców ziemskiego powiatu bydgoskiego - wyniki badań własnych ....................... 109 5.1. Charakterystyka badanej zbiorowości ............................. 109 5.2. Analiza i ocena orientacji zdrowotnych dorosłych mieszkańców ziemskiego powiatu bydgoskiego ................................. 111 5.2.1. Orientacje wobec odżywiania ............................... 111 5.2.2. Orientacje wobec aktywności fizycznej ....................... 112 5.2.3. Orientacje wobec palenia tytoniu ............................ 115 5.2.4. Orientacje wobec spożywania alkoholu ....................... 116 5.3. Analiza i ocena podmiotowych uwarunkowań orientacji zdrowotnych wobec wybranych elementów stylu życia, określonych jako czynniki osobowe, predysponujące do zachowań zdrowotnych.......... 118 5.3.1. Związek między pokoleniem a orientacją zdrowotną ............ 118 5.3.2. Związek między płcią a orientacją zdrowotną .................. 124 5.3.3. Związek między kryterium zdrowia a orientacją zdrowotną ....... 127 5.3.4. Związek między wykształceniem a orientacją zdrowotną ......... 133 5.4. Analiza i ocena kontekstowych uwarunkowań orientacji zdrowotnych wobec wybranych elementów stylu życia, określonych jako czynniki umożliwiające zachowania zdrowotne ............................. 140 5.4.1. Związek między źródłem utrzymania a orientacją zdrowotną ...... 140 5.4.2. Związek między typem wsi a orientacją zdrowotną.............. 146 5.4.3. Związek między infrastrukturą oświatową a orientacją zdrowotną .............................................. 149 5.4.4. Związek między infrastrukturą medyczną a orientacją zdrowotną .............................................. 151 5.5. Podsumowanie ilościowej analizy dotyczącej uwarunkowań orientacji zdrowotnych wobec wybranych elementów stylu życia........ 152 5.6. Ocena kontekstowego uwarunkowania orientacji zdrowotnych wobec wybranych elementów stylu życia, określonego jako czynnik wzmacniający zachowania zdrowotne ............................. 155 Podsumowanie i wnioski ............................................ 165 Bibliografia ....................................................... 173
|