Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ORGANIZM A ŻYCIE PSYCHICZNE SZUMAN SKOWRON 1934

17-10-2014, 19:54
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 59.99 zł      Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4678545788
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 17-10-2014 19:40:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
KOSZT WYSYŁKI 10 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

^i^I^^DZIEŁPEDAGOGICZNYCH
Rok IX
Na 45 i 46
PROF. ST. SZUMAN I DOC. ST. SKOWRON
ORGANIZM A ŻYCIE PSYCHICZNE
NAKŁADEM „NASZEJ KSIĘGARNI", SPÓŁKI AKC
ZWIĄZKU NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO
WARSZAWA 1934





SPIS RZECZY.

Przedmowa.............. 5
Rozdział I. ORGANIZM......... g
Charakterystyka zjawisk życiowych . . 8
Organizm a maszyna...... 11
Materjalne podłoże życia. Chemizm i struktura .......... 14
Podział komórki....... 22
Zróżnicowanie i podział pracy w organizmie 28
Rozdział II. BUDOWA I FUNKCJE CENTRALNEGO SYSTEMU NERWOWEGO A ŻYCIE PSYCHICZNE.......... 34
Ogólne wiadomości o budowie i znaczeniu
centralnego systemu nerwowego ... 34
Właściwości tkanki nerwowej i zasadnicza
struktura połączeń neuronów ... 38
A. Łańcuchowe połączenie neuronów . . 43
B. Układy rozgałęzione neuronów ... 45
C. Układy koliste neuronów .... 49
D. Innerwacja okrężna i układy drabinkowe 54 Rozwój i funkcje narządów zmysłowych
a czynność mózgu...... 55
Rozwój systemu nerwowego i integracja różnych jego części....... 66
Funkcja ośrodków podkorowych ... 72 Funkcje półkul mózgowych i kory mózgowej 78 Funkcjonowanie centralnego systemu nerwowego jako całości...... 101
Str. Rozdział III. GRUCZOŁY O WYDZIELANIU WEWNĘTRZ-
NEM A ŻYCIE PSYCHICZNE.....110
Hormony i ich znaczenie w życiu organizmu 110 POPĘDOWE I UCZUCIOWE ŻYCIE CZŁOWIEKA Z PUNKTU WIDZENIA BIOLOGJI 133
Biologiczne znaczenie uczuć.....133
Zmiany organiczne w ustroju, towarzyszące
uczuciom........135
Nadbudowy życia uczuciowego .... 142 Rozdział IV. DZIEDZICZENIE WŁAŚCIWOŚCI CIELESNYCH I PSYCHICZNYCH.....146
Zjawiska rozrodu, jako wstęp do nauki
o dziedziczności......146
Zasady dziedziczności......159"
Dziedziczenie cech psychicznych . . . 187 Udział dziedziczności i środowiska w wykształcaniu się cech, na podstawie stu-
djów nad bliźniętami.....206
Zmienność, dziedziczenie cech nabytych, dziedziczenie socjalne......224
Rozdział V. INSTYNKTY U CZŁOWIEKA .... 243 Instynkty jako sprawności wrodzone . . 243 Definicja instynktu, instynkty a wzruszenia 253
Instynkty u człowieka......256
Rozdział VI. BIOLOGICZNE FORMY UCZENIA SIĘ I ZDOBYWANIA DOŚWIADCZENIA .... 270
Zagadnienie plastyczności.....271
Metoda „prób i błędów".....272
Sensoryczne uczenie się......279
Czynniki popędowe i wzruszeniowe w uczeniu się .........284
Dalsze etapy doskonalenia się w doświadczeniu percepcyjnem......289
Zabawa, naśladownictwo i mowa jako istotne czynniki wyższych form rozwoju umysłowego .........310
Str. Rozdział VII. EWOLUCJA ORGANIZMU I PSYCHIKI
W RODZIE CZŁOWIEKA......316
Pojęcie ewolucji biologicznej .... 316
Czynnik ewolucji.......318
Zasadnicze zjawiska ewolucji psychicznej. Rozwój jako różnicowanie i zcalanie . . 326
Ewolucja człowieka.......332
Podstawowe czynniki ewolucji psychicznej
człowieka........341
Ontogenetyczne dojrzewanie psychiczne człowieka .........346
Rozdział VIII. OSOBOWOŚĆ I CHARAKTER CZŁOWIEKA
Z PUNKTU WIDZENIA BIOLOGJI ... 350
Biologja a charakterologja.....350
Zasadnicza struktura osobowości psychicznej 351 Dualizm (rozszczepienie) osobowości z psychologicznego i biologicznego punktu widzenia .........357
Konstytucja a wrodzona osobowość człowieka .........360
Biologiczne a ponadbiologiczne czynniki genezy charakteru.......371
Rozdział IX. PSYCHICZNE PRZYSTOSOWANIE SIĘ DO
ŚRODOWISKA........378
O konieczności wprowadzenia do psycholo-
gji teleologicznego punktu widzenia . . 378 Biologiczne sposoby przystosowania się . 379 Rola psychiki w przystosowaniu się u zwierząt i ludzi........384
Indywidualne przystosowanie się ... 387
Rozdział X. CZŁOWIEK JAKO ISTOTA PONADBIOLO-
GICZNA..........394
Pozabiologiczne czynniki kształtujące psychikę człowieka.......394
Subjektywine cele dążeń psychicznych człowieka .........397
Nieprzystosowanie człowieka do rzeczywistości .........399
Środki i sposoby wtórnej adaptacji człowieka do rzeczywistości.....402
Skorowidz..............40T





PRZEDMOWA.

Pogranicze między biologją a psychologią jest terenem często badanym z obu stron, mimo to jednak niedokładnie znanym, gdyż brak specjalistów, którzyby wyłącznie jemu poświęcili całą swoją pracę badawczą. Psychologizują-cy biolodzy są naogół za mało psychologami, a biologizu-jącym psychologom brak często specjalnego anatomicznego, przyrodniczego i biologicznego wykształcenia. Wskutek tego zagadnienia psychologiczne są niedostatecznie jasno opracowane, jeżeli chodzi o anatomiczne, fizjologiczne i biologiczne podstawy zjawisk psychicznych. Nikt, przy obecnym rozwoju wiedzy, nie może opanować w zupełności obu nauk. W należy-tem zrozumieniu tych nieuniknionych ograniczeń widnokręgu specjalistów, książka nasza powstała na zasadzie współpracy psychologa z biologiem.
Jest ona też przeznaczona zarówno dla studentów psycho-logji i pedagogiki, jak i biologji, przyrody i medycyny. Dla psychologów ma być ona wprowadzeniem w zasadnicze problemy biologicznych podstaw życia psychicznego; biologom ma znów umożliwić wniknięcie w świat zjawisk i zagadnień psychologicznych, co im też ułatwi zrozumienie niektórych specjalnych problemów biologicznych i przyrodniczych, szczególnie jeżeli chodzi o życie i zachowanie się zwierząt i o fizjologję systemu nerwowego. Dla lekarza psychologja zdecydowanie zorjentowana biologicznie i neurologicznie jest właśnie tą, która mu jest potrzebna, zarówno w praktyce, jak też jako teoretyczna podbudowa psychopatologii. Pedagogom chcielibyśmy dać w naszej książce orjentację przyrodniczą w kwestjach wychowawczych, bo zwykle przeważa u nich humanistyczne nastawienie do przedmiotu wychowania.
Granice między biologją a psychologią są w kilku punktach bardzo płynne i trudno określić, co należy ściśle do jednej nauki, a co do drugiej. Prawdopodobnie odgraniczenie kategoryczne obu nauk w tych miejscach zetknięcia się jest czemś sztucz-nem. Jeżeli chodzi o psychologję człowieka, to jego życie stoi pod obopólnym wpływem dwuch bardzo od siebie oddalonych, nawet biegunowo przeciwnych, grup czynników, to jest biologicz-no-przyrodniczych z jednej, a socjologiczno-humanistycznych z drugiej strony. Odnośnie do psychiki człowieka wiele zjawisk duchowych tłumaczy się konfliktem tych dwuch sfer, a wtórnie dopiero przy ich skrzyżowaniu się powstaje jego charakterystyczne, odrębne życie psychiczne. Zadaniem psychologji socjologicznej i humanistycznej jest określenie roli życia zespołowego i kultury duchowej ludzkości w tworzeniu się form i treści psychiki jednostki.
Psychologja biologiczna w zastosowaniu do człowieka ma natomiast oświetlić genezę życia psychicznego na tle zjawisk organicznych i biologicznych, które u zwierząt są zasadniczo te same, co u człowieka.
Książka nasza w zasadzie jest zebraniem i systematycz-nem przedstawieniem zespołu faktów, badanych i opisywanych oddzielnie bądźto przez biologów, bądźto przez psychologów, ale nie ujętych, o ile nam wiadomo, nigdzie w systematyczny wykład. Książka nasza nie jest podręcznikiem w ścisłem znaczeniu tego słowa, lecz zasadniczem wprowadzeniem w zakres biopsychologji. Nie może i nie ma ona zastąpić podręczników psychologji i biologji, lecz jest ich uzupełnieniem.
Chociaż jest w niej mowa nie tylko o człowieku, lecz bardzo często o zwierzętach, to jednak właściwym jej problemem jest psychika ludzka na tle zjawisk biologicznych. Wskutek tego książka nasza bardzo wyraźnie odbiega od typu podręczników zajmujących się psychologja zwierząt (Psychologie Zoologique, Tierpsychologie). Nie jest ona też psychofizjologją systemu nerwowego. Poruszając w poszczególnych rozdziałach różne ogólne anatomiczne, fizjologiczne, biologiczno-porównaw-cze i genetyczne zagadnienia, czyniliśmy to zawsze pod kątem widzenia psychologji człowieka. Nie mogliśmy jednak przedstawić jasno różnych biopsychologicznych zjawisk u człowieka bez wprowadzających ogólnych informacyjnych ustępów przy poszczególnych rozdziałach.
Nie ograniczyliśmy się jednak do podkreślenia ważności biologicznego punktu widzenia w psychologji, lecz staraliśmy się też o wykazanie naturalnych granic biologicznych tłumaczeń w zakresie zjawisk psychicznych u człowieka. Temu zagadnieniu poświęciliśmy szczególnie ostatni rozdział książki. Przyrodnik i biolog jest zbyt skłonny do mniemania, że biologicznie i przyrodniczo można bez reszty zrozumieć i wyjaśnić życie duchowe człowieka, tak jak to w pewnej mierze jest możliwe odnośnie do zwierząt. Uważaliśmy dlatego za wskazane poruszyć kwestję braku przystosowania psychiki ludzkiej do rzeczywistości pod wielu względami i wskazać na oderwanie się jej od pierwotnego biologicznego podłoża w zakresie teoretyczno-poznawczych i emocjonalno-przeżyciowych dążeń.
Mimo, że książka nasza nosi tytuł „Organizm a Życie Psychiczne" pomijamy w niej celowo wszelkie filozoficzne teorje dotyczące związku między organizmem a psychiką. Kwestjami temi nauka się nie zajmuje, a w każdym razie nie potrafi ich w żaden sposób definitywnie wyjaśnić. Wszelkie spekulacje na ten temat mają czysto hipotetyczny, względnie metafizyczny charakter, zarówno materjalistyczne, jak spLry-tualistyczne, jak paralelistyczne i inne.
Niemniej jest zupełnie oczywistym faktem, że nie można wogóle zrozumieć i opisać w sposób rzeczowy i trafny zjawisk życia psychicznego, jeżeli się nie zna zjawisk życia organicznego, które nauka wyświetla coraz dokładniej. Pojęcie życia jest niewątpliwie szerszem pojęciem, obejmującem zarówno pojęcie życia organicznego, jak życia psychicznego. Problemy psychologiczne są tem samem z naukowego (nie filozoficznego) punktu widzenia najpierw problemami biologicznemi, a dopiero wtórnie zagadnieniami specjalnemi psychologicznemu

W Krakowie, dnia 15 stycznia 1934 r.
Stanisław Showron
Dr. fil. Docent zoologjl eksperym. U. J.
Steian Szuman
Dr. fil. i med. Prof. psychologji pedag. U. J.





SKOROWIDZ

Adaptacja patrz przystosowanie.
Adler 205, 374, 375, 377, 390, 391, 393.
Adrenalina 120.
Afazja 98.
Afazja motor. 98—100.
Afazja sensor. 92, 98, 100— 101.
Agrafja 90.
Agnozja 96.
Agnozja optyczna 92.
Akromegalja 123, 124.
Allele 165, 172, 185.
Alverdes 156, 241, 269, 271, 314, 391.
Amimja 74.
Amitoza 22, 23.
Anestezja 91.
Aplysia 70.
Apraksja 88, 89.
Arystoteles 344.
Asocjacja intercentryczna 42, 79, 82.
Asocjacja polysensoryczna
61—62, 71, 79. Asocjacja reflektoryczna 41. Asocjacja sensoryczna 41. Asocjacja synergetyczna 41,
80.
Ataksja 50. Athetoza 74. Autoregulacja 13. Autosomy 178.
Bakterje 18.
Bagley 261, 262, 264, 269. Baley 293, 314, 377. Basedowa choroba 123,
372.
Baur 377. Bechterew 142. Beck 142. Bergson 344, 348. Berman 118. Biedl 144.
Bierens de Haan 291. Bineta-Termana testy 194.
Biologiczne znaczenie uczuć
133—135. Biotyp 225, 369. Bliźnięta dwujajowe 207. Bliźnięta jednojajowe 174,
210.
Bliźnięta, typy 206—211. Błona jądrowa 20. Błona plazmatyczna 21—22. Bohn 271, 314. Bohnhóffer 75. Bonellia 182. Boule 348. Boven 241, 377. Bovet 254, 269. Bridges 180, 242. Brodmann 79, 90. Buddenbrook 60, 108. Buytendijk 304, 314. Bühler 306, 348. Büning 13, 33, 393.
Cannon 137, 144.
Carcinus maenas 276, 283.
Cattel 193.
Cebus 342.
Cecha 160.
Cechy płciowe drugorzędne
124, 128. Cechy sprzężone z płcią 183.
„ związane z płcią 183. Ceni 121.
Centrosomy 24, 25. Charakter 142, 352, 357,
402^04. Charakter autonomiczny 354,
357, 359, 373. Charakter idealny 354, 357.
Charakter - jakość 220. „ — materjał 220. „ moralny 354, 374.
nabyty 352. „ nerwicowy 374. realny 354, 357.
Charakterologja 350—351.
Charakter, struktura 220.
„ wrodzony patrz osobowość wrodzona.
Charakter w walce o byt 389.
Charakterystyka zjawisk życiowych 8—11.
Chromatyna 18, 20, 21, 24, 148, 151.
Chromosomy 24—26, 148, 150—154, 170, 172.
Chromosomów indywidualność 27—28.
Chromosomy płciowe 179.
„ w biegu poko-
leń 152—155.
Chronaksja 40, 41.
Ciałko prążkowane 37, 72, 75.
Ciekawość 301.
Claparede 254, 302, 314, 349, 379, 386, 391, 393.
Clauberg 144.
Colwin 261, 262, 264, 269.
Crossing-over patrz wymiana genów.
Cuénot 349.
Cuny 144.
Człowiek zwierzę społeczne 344—345.
Czucia epikryptyczne 139.
„ introceptywne 139.
Czucia proprioceptywne 139,
140.
Czucia protopatyczne 139. Czynniki ewolucji psych.
człowieka 341—346. Czynniki ponadbiologiczne
394.
Czyste linje 226. Cybulski 142. Cyklotymicy 365—366. Cytoarchitektura 80. Cytoplazma 18, 19.
Danielson 198.
Darwin 21 A, 317, 320, 321,
332, 333, 335, 339. Davenport 198, 199, 242. Delirium tremens 84. Dembowski 249—251, 269,
274, 297, 298, 314. Dendryt 39. Dewey 302. Dobór naturalny 320, 321.
„ sztuczny 321. Dominacja 168. Dojrzewanie komórek rozrodczych 148—149. Dojrzewanie psychiczne 131,
346—348. Doświadczenie uczuciowe
143.
Dow nay 194.
Drewer 253, 254, 265, 269. Driesch 33, 254. Drosophila 160, 177, 179, 228,
235. Dualizm osobowości 357—
360, 400.
Dumas 108, 144.
Dziedziczenie cech nabytych 230—231.
Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią 182—184.
Dziedziczenie niedorozwoju umysłowego i chorób psychicznych 198—199.
Dziedziczenie płci 177—182. „ socjalne 241.
„ temperamentu
199—200.
Dziedziczenie zdolności muzycznych 196—198.
Dziedziczność, pojęcie 159.
„ prawa 163 —
169, 189—190.
Dzierżyński 108.
Dzieworództwo 152.
Dysfunkcja gruczołu dokrew-nego 123.
Dyspozycja 188—190.
Echolalja 312. Echopraksja 312. Ehrenfels 297. Ekforja 83.
Ekstroceptywny 56, 347. Ellis 199. Embrjon 155, 208. Engramy 83, 84. Estabrook 198. Eupraksja 80. Ewald 190, 377. Ewolucja, pojęcie 316—318. czynniki 318—326. człowieka 332—341. „ dowody z anatomji porównawczej 333—336.
Ewolucja, dowody z embrjo-logji porównawczej 336— 337.
Ewolucja, chemiczne pokrewieństwo 337—339.
Ewolucja, dowody z paleon-tologji 339—341.
Fantastica 84.
Fatum wewnętrzne 354. „ zewnętrzne 356.
Fenotyp 166—167.
Fiessinger 126, 144.
Fizjologja genetyczna 187.
Fototaksja 59.
Fox 108.
Freud 206, 258, 261, 269, 374, 375, 377, 400.
Frisch 295.
Funkcja narzędziowa przedmiotów 304—310.
Galt on 193, 194, 242.
Gamety 147, 172.
Garbowski 393.
Garle 198.
Gatunek 316—317.
Gellhorn 33.
Gen 160, 161, 165.
Genetyka 159.
Geny letalne 184—186, 337.
Genotyp 166, 186.
Gesell 218, 221, 222, 224, 242.
Goddard 198, 202, 242.
Godlewski 242.
Goethe 13.
Goldschmidt 168, 242.
Goldstein 108.
Göring 203.
Unozja 80, 91, 98.
Grasica 115, 117, 124, 127.
Grasset 33.
Gray 17, 19, 33.
Green 390, 393.
Grimpe 342.
Gruczoł przytarczycowy 115,
117, 118, 124. Gruczoł tarczowy 115, 117,
120, 122, 123, 124, 126. Gruczoły 29.
„ dokrewne, funkcja
i podział 112—117. Gruczoły mleczne 116.
„ o wydzielaniu we-
wnętrznem 113. Gruczoły otwarte 113. Gruczoły płciowe 120, 121,
126, 128.
Gruczoły rozrodcze 115. Grünbaum 291. Guyénot 242. Gwiazda macierzysta 26. Gwiazdy potomne 26.
Haecker 196, 242. Haeberlin 377. Haldane 318, 324, 349. Hamowanie 69—71. Harrison 324. Havelock-Ellis 196, 242. Head 74, 139, 144. Heilbrunn 33. Heinrich 145. Hemofilja 183, 184, 228. Hempelmann 108, 284, 314, 342.
Hencel 364.
Herrick 33, 108, 140, 145. Hermafrodyta patrz obojnak. Hermafrodytyzm patrz obojnactwo. Heterozygota 165, 168, 169,
172.
Heyde d. v. 277. Hey mans 199. Hobbhouse 349. Hoffmann 377. Homo faber 344, 345.
„ primigenius 340.
„ sapiens 316, 340, 344,
345.
Homozygota 165—166, 167. Hormon pęcherzykowy 114.
„ wzrostowy 123. Hormony 112, 114, 140. „ a rozwój 126—
132. Hormony a system nerwowy
117—123. Hormony płciowe 120, 122,
124, 128, 129, 181. Hormony, wpływ na korę
mózgową 122. H os kins 118, 145. Höber 33. -Hunter 303. Hydra patrz stułbja. Hyperfunkcja gruczołu do-
krewnego 123. Hypofunkcja gruczołu do-
krewnego 123.
Ideały personalne 376. Ideomotoryka 85.
Impuls nerwowy 40.
Innerwacja dywergująca 45-46.
Innerwacja okrężna 54—55.
Inteligencja 191, 219, 386, 387, 388, 398—399.
Inteligencja, dziedziczenie 194—195.
Interseksy 180.
Instynkt 77, 133, 134.
„ definicja 253—256. „ rodzaje i podział 260—267.
Instynkt łańcuchem odruchów 248.
Instynkt macierzyński a hormony 121.
Instynkt płciowy i rodzicielski 264.
Instynkt rozrodczy a hormony 120—121.
Instynkt gatunkowy 261. „ samozachowawczy, indywidualny 261.
Instynkt sprawnością wrodzoną 244.
Instynktowa czynność, jej przebieg 246.
Instynktowa skłonność 245.
Instynktów znaczenie 252— 253.
Instynktów plastyczność 249—251.
Instynktowy popęd 245.
Instynkty u człowieka 256-268.
Instynkty indywidualistyczne i społeczne 263—264.
Instynkty religijne i społeczne 264, 265. Integracja nerwowa 36, 41.
„ telereceptorów i receptorów przez kontakt 57, 58. Irradjacja 41, 46, 138, 139.
„ konwergująca 47. Istoty ultramikroskopowe 17.
Jaentsch 371. Jajeczkowanie patrz owula-
cja.
Jajniki 115, 120, 128. James 135, 137, 243, 254, 258,
269.
Janet 377. Jaźń 405. Jąderka 20. Jądra nerwowe 36.
„ podkorowe 37, 55,
72—78.
Jądra 115, 120, 128. Jądrowy sok 20. Jądrowo - plazmatyczny stosunek 20—21. Jennings 159, 210, 221, 242,
271, 272, 273, 274, 314. Jollos 239, 240, 242, 322. Jordan 107, 285, 287, 288,
314.
Jung 370. Just 161, 242.
Kaffka 314. Kant 398. Kappers 108.
Karjokineza 23.
Kay 202.
Keith 163.
Kestner 103.
Khalwasser 196.
Kierunkowość mutacyj 229.
Klages 190, 220, 377.
Kłębek luźny 24. zbity 24.
Koehler 270, 296, 297, 305, 306, 307, 308, 312, 315, 341, 342, 344, 349.
Koffka 282, 297, 315, 344, 349.
Komórka 17.
Komórki, definicja 18. „ jądro 18. „ podział bezpośredni 22—23.
Komórki podział pośredni 23—28.
Komórki płciowe 147.
Ko mai 210.
Kondycjonalizm 161.
Konstytucja 161—163, 352, 360—371.
Konstytucjonalizm charakterologiczny 361.
Konstytucja hormonalna 367—371.
Koordynacja chemiczna 33, 110, 111.
Koordynacja, mechanizmy 32. „ nerwowa 33.
Kora mózgowa 37, 78—108. .i „ funkcje mo-
toryczne 85—90.
Kora mózgowa, funkcje sen-soryczne, percepcyjne i gnostyczne 91—96.
Kora mózgowa, funkcje związane z mową i myśleniem symbolicznem 96—101.
Krctschmer 363—366, 368, 369.
Labirynt 275—276.
Langego - Jamesa teorja 135—136, 137.
Lashley 105.
Lauterbach 219.
Leschke 145.
Lher mitte 108.
Libido 375.
Liczba diploidalna chromosomów 149, 151, 152, 153.
Liczba haploidalna chromosomów 149, 151, 152, 153.
Liebeck 399, 405.
Linina 20.
Linneusz 317.
Loeb 33, 274, 315.
Lokalizacje korowe, krytyka 101—105.
Lokomocja 330—331.
Lombroso 203.
Lottig 215, 220, 221, 222, 242.
Łańcuch odruchów 247. Łożysko 127, 155, 213, 236. Łuk odruchowy 42.
Macica 116, 155. Małinowski 242. Małżeństwo, jego formy 156—157.
Marchlewski 242. Mazurkiewicz 109, 142, 143,
145.
Mc Auliffe 377. Mc Dougall 234, 255, 256,
257, 265, 266, 267, 269. Mc Dowali 242. Mechanizm dziedziczenia
170—174.
Mechanizm koordynujący 32. Melodja kinetyczna 53. Mendel 163, 164, 165, 168—
170, 175—177, 186, 187. Merriman 219. Metastruktura 19. Metoda prób i błędów 272—
279, 307.
Międzymózgowie 37. Mikrocefalja 144. Mitchell 33. Mitoza 23.
Molanna 249, 250, 251. Monakow 109. Monogamja 157, 158. Morfologja charakterologiczna 361. Morgan 170, 178, 187, 232,
235, 242, 349. Morgan L. 254, 269, 271 286,
315. Motoryka korowa — patrz
kora mózgowa, funkcje
motoryczne. Motoryka podkorowa 76—77,
85.
Most Varola 36. Mourgue 109. Mowa 344—396,
Mowa czynnikiem uczenia się 310, 313—314.
„ zwierząt 313—314. Mózg 36, 57.
„ funkcje 68—72.
„ jako całość funkcjonalna 105—108. Móżdżek 36—37. Müller 222, 242. Mutacja 227. Müller 109, 118, 145.
Nacechowanie emocjonalne 285.
Naczelne 334.
Nadbudowy życia uczuciowego 142—144. Nadnercza 115, 117, 124, 125,
127. Narządy 30.
„ szczątkowe 335—
336.
Naśladownictwo 343—344. „ czynnikiem
uczenia się 310, 312, 313. Natywizm - empiryzm 201
204—206.
Nazwa przedmiotu 94. Neurologja 35. Neuron 39.
Neuronów połączenia 42—55. " „ łańcu-
chowe 42—45. „ układy rozgałęzione 45—48.
„ układy drabinkowe 54—55.
Neuronów układy dwu-wideł-
kowe 47—49. „ układy koliste
49—55. Neuryt 39. Newman 209, 210, 215, 222
242, 349.
Nieprzystosowanie psychiki człowieka do rzeczywistości 399—402. Niezależne dziedziczenie się
cech 170—173. Nucleus caudatus 75.
Obojnactwo 147, 181. Obojnak 180. Octopus 285, 291,292. Odbiór proprioceptywny 56.
„ ekstroceptywny 56 Odruchy 42—45. Odruchów łańcuchy 50—54. Odruchy warunkowe 65, 280
281, 385. Okres klimakteryczny 181.
„ pokwitania 181.
„ młodości 346. Ombredane 88, 89. Opieka nad potomstwem
157—159.
Oporabia autumnata 324. Oppenheim 142. Organiczne związki 15. Organizm 11. Osoba 357. Osobnik 8—9. Osobowość 352, 356, 357. Osobowość wrodzona 352
353.
Osterhout 33.
Ośrodki podkorowe 139, 140,
143. Ośrodki snu 111.
„ wzrokowe 96. Otoczenie 380. Owulacja 207.
Pagano 75.
Pamięć 82—83, 384—385. „ kojarzeniowa 272.
Pantofelek 38.
Para faz ja 100.
Paramaecium patrz pantofelek.
Parapiramidalne drogi 73.
Para typ 162.
Parker 109, 210, 213, 217.
Parkinsona choroba 74.
Partenogeneza patrz dzieworództwo.
Pawłów 234, 271, 280, 281, 282, 283, 285, 288, 315.
Pearl 33.
Pecten 289.
Pełzak 10, 11.
Pende 369, 370.
Peters 194, 242.
Pęcherzyk Graafa 207.
Pfahler 189, 190.
Pleńkowski 109, 369, 377.
Pleron 109, 143, 271, 315.
Pięter 376, 405.
Pierwotniaki 239.
Pigment 164.
Piramidy 73.
Pithecanthropus 340.
Plastyczność kojarzeniowa
272. Plastyczność kory mózgowej
81—82.
Plemnik 147, 149—151, 159. Plunkett 33, 336, 349. Płaty mózgowe 78—80. Płyn mózgo - rdzeniowy 36,
115, 117, 118, 120, 121,
123, 124, 126, 127. Podnieta obojętna 280.
„ specyficzna 280. Podniety oceniające 64. „ pierwotnie obojętne
64.
Podział mitotyczny 27. pracy 30—32. „ redukcyjny 149, 150. Pola asocjacyjne 79.
„ percepcji i gnozji 95.
„ projekcyjne 79—80. Polyandrja 157. Polyembrjonja 209. Polygam ja 157, 158. Polysensoryczne nastawienie
47.
Popęd płciowy 120, 121. Populacja 225. Postępowanie automatyczne
134.
Postępowanie popędowe 134. „ rozumowe 134.
Poetzl 109.
Praksja 80, 81, 88, 89, 98. Prawa dziedziczne 163—164. Prawo regresji 194. Protoplazma 14—16, 17.
„ jej budowa 19.
Protoplazma jej skład 15—16. „ stan skupienia
16.
Przeciwciała 338. Przedmiot 58, 294—295. Przestępczość, dziedziczenie
201—204.
Pizewodnictwo nerwowe 38. Przysadka mózgowa 37, 115,
117, 118, 120, 121, 123,
124, 126, 127, 130. Przystosowanie się automatyczne 373, 379. Przystosowanie indywidualne
387, 393. Przystosowanie organiczne
380, 384. Przystosowanie plastyczne
379. Przystosowanie psychiczne
384, 387. Przystosowanie zawodowe
388. Przystosowanie zewnętrzne
380, 381. Przytarczyca — patrz gruczoł
przytarczycowy. Pseudodziedziczność 237. Psychoanaliza 374, 375. Psychologja indywidualna
374—375. Psychologja humanistyczna
374—396.
Psychologja różnicowa 350. Psychoza cykliczna 363, 365. „Puste" formy 294.
Quivy 144.
Reakcja po przerwie 302. Rdzeń 36.
„ przedłużony 36. Receptory kontaktowe 56, 57,
69.
Recesywność 169. Refleksja i wyobraźnia
w uczeniu 300. Regeneracja 32. Regulacyjne zdolności 13. Rhynchites betulae 251. Ribot 143. Riley 95. Robertson 241. Rolanda rowek 78. Rozród płciowy 146, 159. regulacją 14.
„ wegetatywny 146, 159. Rozwój embrjonalny patrz
płodowy.
Rozwój filogenetyczny 346. ,, jako różnicowanie
i zcalanie 326—332. „ płodowy 346. Rozszerzanie środowiska 389. Rozwój zarodka 155. Rüssel 299, 315. Rudin 199.
Salier 166, 207, 242.
Sander 298.
Saussure de 254, 265, 269.
Schilder 89, 109.
Schjellderup 390, 393.
Schizofrenja 216, 363—365.
Schizotymicy 365—366.
Schwarz 181.
Segregacja genów 166, 169.
Selekcja p. dobór naturalny. Sfera subjektywna 398. Sfinktery 70. Sheashore 196. Sherńngton 56, 70, 109. Sigaud 377. Sinanthropus 340. Sitłig 109. Skowron 128, 242. Sonneborn 234. Spauldings 283. Spearman 191. Sperański 145. Spoidło 37. Spontaniczność 86. Spostrzeganie globalne 292. Spostrzeganie polysensorycz-
ne 93. Spostrzeganie synkretyczne
292, 293. Spranger 192. Sprzężenie genów 173. Stanton 198.
Stereotypowość odruchów 44. Stentor 273, 274. Stereognozja 294. Stern 219, 269, 377, 386. Stern C. 242. Stockard 242. Streptococcus haemolyticus
325.
Stułbia 28—29, 32, 66. Sturtevant 242. Sublimacja 372—373. Substantia reticularis 96. Szantroch 119, 145. Szaman 58, 86, 94, 109, 145,
267, 269, 293, 297, 299,
315, 349, 376, 390—391, 402, 405.
Szymański 379, 393. Szyszynka 37, 115, 117, 124,
127.
Syncytja 19. Sylwiusza szczelina 78. Synapsy 39—40. Synergetyczny kompleks 46. Synkinezje patrz współruchy. System autonomiczny 119. „ nerwowy centralny
36. „ nerwowy obwodowy
36.
„ nerwowy wegetatywny 38, 118—121, 136, 140. Systema nervorum myosta-
ticum 118.
Systema nervorum pro mun-do 118.
ślepota korowa 96. Środowisko 380, 382, 383. śródciałka 24. Śródmózgowie 37.
Taktyka życiowa 392. Tarczyca — patrz gruczoł
tarczowy.
Telereceptory 56, 57, 64, 69, Temperament 120, 199, 200,
353, 371—372. Teorja postaci 297. Ter man 193. Thompson 218, 224, 242. Thorndike 243, 269, 270, 315.
Tilney 95.
Tkanki 29—30.
Todd 324.
Tolman 195.
Tonus 135.
Tresura 87.
Tropizmy 134.
Trwałe modyfikacje 238.
Trzustka 115, 117, 124, 126.
Turney 80.
Typ asteniczny 162, 363.
„ atletyczny 162, 363. Typ basedowoidalny 371.
„ brzuszny 362.
„ leptosomiczny 162, 363.
„ mózgowca 362.
„ piersiowy 362.
„ pykniczny 163, 362, 363.
„ tetanoidalny 371. Typologja kostytucjonalno-
psychologiczna 363.
Uczenie się ruchów 86, 87. Uczenie się, czynniki popę-
dowe i wzruszeniowe 284—
289. Uczenie się, dążenie 288—
289.
Uczenie się, plastyczność 271. Uczenie się, pamięć 271. Uczenie motoryczne 278-279. „ sensoryczne 279-284. „ przez zrozumienie
306—308. Uczucia, zmiany organiczne
135—141. Uexküll 271, 285, 286, 289,
297, 315, 326, 383, 388.
Układ sympatyczny 118-119. „ parasympatyczny
118—120, 369. Ustrój maszyną 11—14. Uzdolnienie 191, 353, 387.
erschner v. 211, 212, 219,
242.
Virchow 22. Volkelt 291.
Walka o byt 321.
Wallon 109, 144, 145.
Warden 349.
Wartość przeżyciowa 397—
398.
Wassermann 25. Watson 206, 221, 243, 258,
269, 293. Weinert 339, 349. Wertheimer 297. Weryńskl 376, 405. Widzenie kształtów 61. Wiersman 199. Wilson 10, 20, 23, 33. Wilsona choroba 74. Wingfield 219. Winterstein 145. Wishart 33.
Wita św. choroba 74, 77. Witwicki 145. Włókienka nerwowe 38. Wola 84, 85, 403. Wolność 402. Wrzeciona 25. Współczynnik inteligencji
218. Współruchy 46.
Wtórne przystosowanie 402-
405. Wzgórza wzrokowe 37, 72,
139.
Wzrost 13.
Wymiana genów 174. Wyobrażenia 83—84. Wyobraźnia 302—304.
Yerkes 315, 341, 344, 347, 349.
Zabawa czynnikiem uczenia
się 310—312.
Zabawa manipulacyjna 342. Zaplemnienie 156. Zapłodnienie 149—152.
Zaródź patrz protoplazma. Zasada rzeczywistości 375. „ przyjemności 375,
400, 403. Zawiązki dyspozycyjne 189.
„ uzdolnienia 191.
„ skłonności 191.
„ usposobienia 191. Ziehen 196, 242. Ziegler 250, 251, 254. Zmienność 126. Zwój kątowy 90. Zygota 152, 155, 159, 165.
żargonofazja 100. Żywa substancja 8, 11. „Żywe" białko 16.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.