Opis: Organizacje pozarządowe i tworzący je sektor to istotny element współczesnego demokratycznego państwa, nowoczesnej gospodarki i społeczeństwa. Powstanie tego sektora oraz jego obecny stan i zakres w poszczególnych krajach został ukształtowany w wyniku odmiennych uwarunkowań historycznych i tradycji prawnych. Przyczynia się to do wielu trudności w jednoznacznym zdefiniowaniu tego sektora, co znajduje wyraz w licznych określeniach tego terminu, ale zawsze odnoszą się one do sektora, który sytuuje się między państwem a rynkiem. Podstawowym celem działania organizacji pozarządowych jest zaspokajanie potrzeb społeczeństwa. Organizacje te rezygnują w swoim działaniu z nadrzędności motywacji ekonomicznej na rzecz urzeczywistniania celów społecznie użytecznych, prowadząc działalność na rzecz dobra całego społeczeństwa lub wybranych jego grup. Działanie tych organizacji skupia się na wartościach wyższego rzędu, ma znaczenie dla jakości życia i kształtowania postaw obywatelskich. Organizacje te, jak stwierdza P.F. Drucker, służą człowiekowi, a "produktem" ich jest zmiana, która zachodzi w człowieku. Współcześnie, na wzrost zainteresowania organizacjami pozarządowymi wpłynęła pogarszająca się w wielu krajach pod koniec lat 70. XX w. sytuacja gospodarcza i społeczna. Organizacje te coraz częściej stawały się przedmiotem badań prowadzonych przez przedstawicieli świata nauki, którzy stawiali fundamentalne pytania dotyczące wyjaśnienia genezy i przyczyn trwania organizacji pozarządowych (non profit) oraz tworzonego przez nie sektora. Rozwój badań nad organizacjami pozarządowymi stał się w ostatnim czasie jednym z najbardziej dynamicznych interdyscyplinarnych obszarów w naukach społecznych. Rozwój organizacji i rozszerzający się zakres podejmowanych przez nie działań na różnych poziomach - lokalnym, krajowym, a zwłaszcza międzynarodowym i globalnym - pokazuje, że zmienia się postrzeganie tych organizacji. Od początku XXI w. organizacje te przestają być postrzegane tylko jako dostarczyciele usług społecznych, ale stają się częścią społeczeństwa obywatelskiego. Niemniej jednak miejsce i znaczenie organizacji pozarządowych uwidacznia się najwyraźniej w dziedzinach określanych mianem usług społecznych. Usługi te mają istotne znaczenie dla poprawy jakości życia, jest to ważna kategoria dla współczesnych społeczeństw. Główną przesłanką książki jest pokazanie, że organizacje pozarządowe są aktywnymi uczestnikami na rynku usług społecznych. Znalazło to wyraz w strukturze opracowania, które składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział 1: Usługi społeczne jako obszar działań rynkowych ma na celu przybliżenie specyfiki usług społecznych jako przedmiotu wymiany. Podjęto w nim problem decentralizacji zadań z zakresu usług społecznych. Analizą objęto także rozwój sektora niepublicznego w usługach społecznych, który następuje w wyniku przekształceń dokonujących się w polskiej gospodarce. Procesy komercjalizacji usług społecznych nie pozostały bowiem bez wpływu na zaspokajanie potrzeb gospodarstw domowych. Rozdział 2: Organizacje pozarządowe we współczesnej gospodarce i społeczeństwie koncentruje się na rozważaniach dotyczących relacji między sektorem organizacji pozarządowych a państwem i rynkiem. Wzrost zainteresowania tym sektorem znalazł odzwierciedlenie w różnych teoriach wyjaśniających powstawanie i rozwój organizacji pozarządowych. Przedstawiono także cechy i funkcje organizacji pozarządowych oraz rolę tych organizacji w pobudzaniu aktywności społecznej, przyczynianie się do budowania kapitału społecznego. Rozdział 3: Realizacja zadań publicznych w sferze usług społecznych przez organizacje pozarządowe odnosi się do współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi. Odniesiono się do relacji między tymi sektorami w ujęciu teoretycznym. Analiza objęła także charakter tej współpracy, w tym podstawy prawne. Zwrócono uwagę na nową jakość udziału organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych w związku z koncepcją public governance. Przedstawiono również analizę danych empirycznych egzemplifikujących zakres tej współpracy oraz jej jakościową ocenę. Rozdział 4: Sytuacja ekonomiczna i społeczna polskich organizacji pozarządowych to współczesny obraz polskich organizacji, głównie fundacji i stowarzyszeń. Omówiono pola działań, sytuację ekonomiczną oraz zatrudnionych w tych organizacjach. Szczególną uwagę zwrócono na sytuację finansową organizacji oraz problem 1% odpisu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Pokazano także indeks stabilności organizacji pozarządowych. Rozdział 5: Aspekty marketingowe działań organizacji pozarządowych to inne spojrzenie na te organizacje. Ukazano specyfikę marketingu w organizacjach pozarządowych, ich komunikację marketingową, a także innowacyjność jako kryterium ich pozycjonowania. Rozdział kończy ukazanie szans i barier rozwoju organizacji pozarządowych. Książka wpisuje się w szeroko zakreślony obszar zainteresowań organizacjami pozarządowymi. Zmieniające się warunki, w jakich przychodzi funkcjonować organizacjom, a także zmiana zachowań samych organizacji wskazuje na ciągłą potrzebę prowadzenia badań różnych aspektów ich działalności. Opracowanie jest efektem studiów teoretycznych i empirycznych. W szerokim zakresie została wykorzystana literatura przedmiotu, jak również dostępne dane statystyczne, pochodzące z różnych źródeł, w tym ze Stowarzyszenia Klon/Jawor, GUS oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Wykorzystano także wyniki badania własnego, zrealizowanego w 2010 r. w ramach badań statutowych w Katedrze Poziomu Życia i Konsumpcji SGH (obecnie Zakład Badań Zachowań Konsumentów w Instytucie Zarządzania SGH).
Wstęp Rozdział 1. Usługi społeczne jako obszar działań rynkowych 1.1. Usługi społeczne jako przedmiot wymiany 1.2. Decentralizacja zadań z zakresu usług społecznych 1.3. Rozwój sektora niepublicznego w usługach społecznych 1.4. Skutki komercjalizacji usług społecznych dla gospodarstw domowych Rozdział 2. Organizacje pozarządowe we współczesnej gospodarce i społeczeństwie 2.1. Trzeci sektor - między państwem a rynkiem 2.2. Teorie sektora pozarządowego 2.3. Cechy i funkcje organizacji pozarządowych 2.4. Rola organizacji pozarządowych w budowaniu kapitału społecznego Rozdział 3. Realizacja zadań publicznych w sferze usług społecznych przez organizacje pozarządowe 3.1. Organizacje pozarządowe i administracja publiczna - wzajemne relacje 3.2. Public governance - nowa jakość relacji organizacji pozarządowych i administracji publicznej 3.3. Charakter współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną 3.4. Organizacje pozarządowe jako dostarczyciele usług społecznych 3.5. Jakość współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną Rozdział 4. Sytuacja ekonomiczna i społeczna polskich organizacji pozarządowych 4.1. Pola działań organizacji pozarządowych 4.2. Ludzie w organizacjach pozarządowych 4.3. Sytuacja finansowa organizacji pozarządowych; problem 1% 4.4. Indeks stabilności organizacji społeczeństwa obywatelskiego Rozdział 5. Aspekty marketingowe działalności organizacji pozarządowych 5.1. Specyfika marketingu w organizacjach pozarządowych 5.2. Komunikacja marketingowa organizacji pozarządowych 5.3. Innowacyjność jako kryterium pozycjonowania organizacji pozarządowych 5.4. Szanse i bariery rozwoju organizacji pozarządowych Zakończenie Bibliografia
|