Danuta Marzec „Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych”
Wydawnictwo: Ossolineum, WSP
Stron: 190
Okładka: miękka
NOWA
SPIS TREŚCI:
PROBLEMATYKA I METODA BADAŃ
Część pierwsza . TRANSFORMACJA NIEKTÓRYCH WARTOŚCI I ICH ZNACZENIE W OPIECE NAD DZIECKIEM
ROZDZIAŁ I. ZADANIA OPIEKI NAD DZIECKIEM W ZMIENIAJĄCYCH SIĘ WARUNKACH SPOŁECZNYCH.
1. Opieka nad dzieckiem w dziejach kultury europejskiej.
2. Kierunki rozwoju opieki nad dzieckiem w zintegrowanej Europie.
3. Europejskie wzorce opieki nad dzieckiem wyznacznikiem współczesnych wymogów .
4. Nowe uwarunkowania rozwoju opieki i wychowania w III Rzeczypospolitej .
ROZDZIAŁ II. PRAWA DZIECKA I ICH RESPEKTOWANIE
1. Prawa dziecka w świetle międzynarodowej konwencji praw dziecka.
2. Prawa dziecka w polskim systemie prawnym .
3. Prawa dziecka w szkole.
4. Prawa dziecka i ich przestrzeganie w rodzinie.
ROZDZIAŁ III. TOLERANCJA JAKO WSPÓŁCZESNA WARTOŚĆ .
1. Tolerancja w aspekcie zmian społecznych
2. Postawa tolerancyjna i jej granice
3. Tolerancja w deklaracjach i opinii młodzieży.
4. Tolerancja jako wartość uniwersalna w ustroju demokratycznym i państwie pluralistycznym. .
Część druga . STYTUCJE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE I ICH WSPÓŁTWÓRCY W NOWYM ŁADZIE SPOŁECZNYM
ROZDZIAŁ I. POLSKI SYSTEM EDUKACYJNY W INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
1. Transformacje europejskiego myślenia o oświacie.
2. Sytuacja wychowawcza w polskiej szkole.
3. Zmierzch scholaryzacji czy nowoczesna szkoła twórcza.
ROZDZIAŁ II. WZMOCNIENIE FUNKCJI OPIEKUŃCZEJ SZKOŁY JAKO JEDEN
Z WYMOGÓW POSTĘPU CYWILIZACYJNEGO.
1. Opiekuńcza funkcja szkoły wobec nowych wyzwań cywilizacyjnych.
2. Klasy integracyjne jako jedna z propozycji wychowawczych w szkole.
3. Świetlica szkolna ośrodkiem realizacji zadań opiekuńczo-reedukacyjnych.
ROZDZIAŁ III. OPIEKA I WYCHOWANIE W ŚRODOWISKU LOKALNYM.
Organizacje pozarządowe w tworzeniu środowiska wychowawczego.
2. Świetlica socjoterapeutyczna jako jedna z form profilaktyczno-resocjalizacyjnego oddziaływania na młodzież
3. Potrzeba integracji działań wychowawczych różnorodnych placówek w rozwiązywaniu problemów wychowawczych w środowisku lokalnym.
4. Szkoła jako przewodnia placówka w środowisku opiekuńczo-wychowawczym
ROZDZIAŁ IV. NAUCZYCIEL-WYCHOWAWCA WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAN .
1. Wpływ osobowości nauczyciela na podmiotowe traktowanie ucznia.
2. Nauczyciel i uczeń w procesie wzajemnych interakcji.
3. Autorytet wychowawcy klasy - mit czy rzeczywistość? .
4. Komercjalizacja rynku programów wychowawczych.
ROZDZIAŁ V. KSZTAŁCENIE NAUCZYCIELI W DOBIE INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
1. Nauczyciel-wychowawca wobec współczesnych wymogów społecznych
2. Kształcenie nauczycieli-wychowawców do pracy opiekuńczo-wychowawczej
3. Przygotowanie nauczyciela do pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie .