Opieka nad dzieckiem sierocym
w województwie gdańskim w latach 1[zasłonięte]945-19
Kołakowski Andrzej
Wydawnictwo: Uniwersytet Gdański
ISBN:[zasłonięte]978-8326-726-8 Format: 17,0x24,0 cm Liczba stron: 294 Oprawa: Miękka Wydanie: 2010 r.
Opis:
Wraz z zakończeniem „najstraszniejszej z wojen" system instytucjonalnej opieki całkowitej nad dzieckiem osieroconym w Polsce wkroczył w nowy etap rozwoju'. Zdecydował o tym porządek polityczny, jaki zapanował na terytorium Polski po 1945 roku. Partia komunistyczna, która przejęła władzę w państwie, dążyła do objęcia kontrolą całej rzeczywistości społecznej, a jednym z narzędzi służących realizacji tego planu miał się stać system oświatowy. „Pełne podporządkowanie państwa (...) rządzącej Polską od 1945 roku PPR (PZPR) przesądzało o istocie i zakresie zainteresowań realizowanej przez PZPR polityki oświatowej. Do jej prerogatyw zaliczono przede wszystkim wybór i decyzje odnośnie celu, kierunku, treści i organizacji oświaty i wychowania oraz określanie środków i możliwości ich realizacji"2. Wraz z podjęciem przez rząd uchwały o włączeniu placówek opieki nad dzieckiem powyżej lat trzech do systemu oświatowego, kształtowanie postaw wychowanków zgodnych z oczekiwaniami twórców nowego systemu politycznego miało stać się jednym z ważniejszych zadań domów dziecka.Należy tu zaznaczyć, że dynamiczny rozwój instytucji opieki całkowitej w Polsce po II wojnie światowej wynikał przede wszystkim z konieczności zaopiekowania się sierotami, a upolitycznienie wychowania w domach dziecka było procesem wplecionym w realizację tradycyjnych zadań tych placówek. Ukazanie i analiza przemian, jakie nastąpiły w obszarze opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1945—1956 (zwłaszcza w domach dziecka), będzie stanowić główny wątek rozważań prowadzonych w niniejszym opracowaniu. Wiąże się to z zasadniczym celem podjętych przeze mnie badań, którym była rekonstrukcja procesu kształtowania się systemu instytucjonalnej całkowitej opieki nad dzieckiem w Polsce i analiza jego funkcjonowania na terenie domów dziecka w województwie gdańskim w latach 1[zasłonięte]945-19. Takie ujecie celu pociągnęło za sobą konieczność skupienia się na odtworzeniu procesu kształtowania się struktur opieki całkowitej nad dzieckiem i ukazaniu go na tle sytuacji materialno-bytowej i kadrowej domów dziecka.